Forfatter Emne: Fugtige 5-trinsboxe  (Læst 11060 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Fugtige 5-trinsboxe
« Dato: 16. August 2007 kl: 17:38:04 »
Jeg er ved at prøve på at finde en løsning på de tærede endedæksler, som 5-trinsboxene næsten altid har.
Her er ét af de dæksler jeg har afmonteret til at forsøge med, og lad det samtidig være en opfordring til, kun at afmontere dækslet for at tætne, hvis du er sikker på at det er iorden, eller hvis du har et andet.  :!:
Se godt på det udv. billede ved den lille "tap", så vil du se bagsiden af lejet til øverste gearaksel  :!:  :!:  :!:  :shock:
På det andet billede ses det, at selv den indvendige side af dækslet er tæret  :shock:  :shock:  :shock:
Gearkassen har kun stået stille i 6 mdr. og stykket som mangles i dækslet, faldt simpelthen af, da jeg fjernede ophænget  :(  :shock:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #1 Dato: 25. August 2007 kl: 09:02:19 »
Tony mener at når man fjerner ophænget smuldrer dækslet i stykker, så med mindre man har et nyt dæksel der er helt skal man ikke begynde at skille kassen ad for at tætne i samlinger eller renovere.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #2 Dato: 25. August 2007 kl: 11:59:04 »
Jep...de er meget dårlige, men kun udvendig. Indmaden derimod er faktisk utrolig stærk, der er jo stadig mange kørende gearkasser som er over 20 år gamle.
Det jeg vil prøve, når jeg får lavet en form, er at indstøbe de bagerste ca.2 cm. af endedækslet i polye....than (kan sq ík lige stave det).
Materialet er modstandsdygtig over for stort set alt, og er utrolig stærkt.
Desværre er det også dyrt, ca. 400,- pr. dæksel, men til gengæld holder det også resten af gearkassens levetid.
Det kan tilsyneladende ikke lade sig gøre at få et nyt dæksel, og hvis man kunne, ville prisen sikkert afholde de fleste fra at købe et.

Tony.
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #3 Dato: 27. August 2007 kl: 23:52:25 »
Kan man ikke bare svejse et stykke alu plade ind i hullet.  eller er legeringen ikke til at svejse i .

Så vidt jeg ved, er udstyr til alu svejsning ikke så dyrt mere, og der er vel mange ender, pluds koblings klokker. der skal laves, så det kunne måske blive en hel lille forretning.



fandt lige dette
http://www.biltema.dk/products/productlist.asp?iSecId=554

jeg har elektrode svejser, så kom med en ende og jeg er villig til at forsøge mig. :wink:  :wink:

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #4 Dato: 28. August 2007 kl: 00:14:01 »
...Dækslet ovenfor er for ringe til at man kan svejse det, det ses ikke så tydeligt på billedet, men overfladen ligner en pløjemark og omkring hullet er der under 1 mm. meget porøs gods.
Så det prøver jeg at støbe op når jeg engang finder ud af hvordan jeg kan få det store leje ud, som sidder midt i dækslet  :P  det skulle helst kunne bruges igen.

Men mange andre dæksler med meget mindre huller tror jeg godt man kunne lave ved at svejse dem.

Et af mine dæksler prøver jeg også at smøre ind i "kemisk metal" og så spænde ophænget på inden det tørrer, så må tiden vise om det også er oliebestandig.

Jeg kender desværre ingen pt som svejser alu, ellers skulle det prøves.
Jeg kigger lige på linket, så må vi jo se om du skal prøve at svejse en ende  :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #5 Dato: 28. August 2007 kl: 10:18:15 »
Jeg følger meget interesseret med.. Jeg har en 3H der endnu er tæt ved dækslet men som sikkert ikke er det når man tager ophænget af.. Måske kunne man endde eksperimentere med at ændre ophænget så der kunne komme mere luft til?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #6 Dato: 28. August 2007 kl: 11:01:00 »
Citat fra: "TONY"
Jep...de er meget dårlige, men kun udvendig. Indmaden derimod er faktisk utrolig stærk, der er jo stadig mange kørende gearkasser som er over 20 år gamle.
Det jeg vil prøve, når jeg får lavet en form, er at indstøbe de bagerste ca.2 cm. af endedækslet i polye....than (kan sq ík lige stave det).
Materialet er modstandsdygtig over for stort set alt, og er utrolig stærkt.
Desværre er det også dyrt, ca. 400,- pr. dæksel, men til gengæld holder det også resten af gearkassens levetid.
Det kan tilsyneladende ikke lade sig gøre at få et nyt dæksel, og hvis man kunne, ville prisen sikkert afholde de fleste fra at købe et.
Tony.


Efter min mening er T3 gearkassen hverken god kvall. indvendigt eller udvendigt i forhold til andre kasser jeg har set (tænker bla. på min Renault  :wink: ) ... Men skidt nu med det.

Problemet er at støbegodset er af så dårlig kvalitet, at den galvaniske tærring som opstår mellem stålophænget og aludækselet voldsomt reducerer levetiden på dækselet.

Løsningen kunne være at rense dækslet RIGTIG godt af og laminere et tyndt lag glasfiber på områderne, hvor tæringen opstå.

Det er ikke muligt at svejse ordenligt i alu af så dårlig kvall + det ikke vil løse problemet..

Jeg ville anvende glasfiber og epoxy i stedet for kemiskmetal.
Tror ikke styrken er høj nok på kemiskmetal til at lappe huller af den størrelse.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #7 Dato: 28. August 2007 kl: 12:17:08 »
Men uden afmontering kan man jo ikke eksperimentere.. så af skal det skide ophæng jo..

Jeg vil måske forsøge mig med at varme ophænget op før jeg tager det af, men ved ikke om det hjælper en døjt.

Efter en længere udredning fra en kollega om galvanisk tæring på aluminiumsskrog i skibsfarten i saltvand tror jeg jeg vil forsøge med en koldforzinkning som en slags offeranodelag og så enelleranden gummimembran mellem metalbeslaget og aludækslet.

Ønsk mig altmulig held og lykke når jeg tager beslaget af!  :shock:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #8 Dato: 28. August 2007 kl: 16:21:39 »
@ wbx, nej til de store huller tror jeg heller ikke på kemisk metal, men i de andre dæksler jeg har, er de største huller ca. 6-7 mm. så dem vil jeg forsøge på.

@ Jan, jeg tror ikke du behøver at varme. Ingen af mine ophæng var svære at få af, de hænger ikke fast i gearkassen. "snasket" mellem gearks. og ophæng bliver nærmest "glaséret" ud mod ophænget, problemet er mellem "glaséringen" og gearkassen.

Det er godt at der nu er flere til at eksperimentere, så må vi da kunne finde en holdbar løsning  :D  men hvordan fa.... får man det leje ud dækslet, så det er til at bruge igen  :?  

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #9 Dato: 28. August 2007 kl: 17:03:52 »
Citat fra: "TONY"
 

Det er godt at der nu er flere til at eksperimentere, så må vi da kunne finde en holdbar løsning  :D  men hvordan fa.... får man det leje ud dækslet, så det er til at bruge igen  :?  

Tony


Nu der alligevel er hul i dækslet, kan man så ikke bore et mere, så man kan slå det ud bagfra.

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #10 Dato: 28. August 2007 kl: 17:07:48 »
....Har faktisk overvejet det  :roll:  og siden jeg ikke er den eneste, så tror jeg sq at jeg prøver  :shock:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Djursland

  • Gæst
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #11 Dato: 28. August 2007 kl: 18:58:33 »
Citat fra: "jankjerbye"

Efter en længere udredning fra en kollega om galvanisk tæring på aluminiumsskrog i skibsfarten i saltvand tror jeg jeg vil forsøge med en koldforzinkning som en slags offeranodelag og så enelleranden gummimembran mellem metalbeslaget og aludækslet  :shock:


ville det ikke være en ide at sætte en Zink annode på gear kassen som offer annode

det gør man jo til søs på alu både

Mvh Djurs  :lol:

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #12 Dato: 28. August 2007 kl: 21:15:40 »
Jeg var også ude for at splitte gearkasser ad for at lære lidt om indmaden. Jeg har også tæringsproblemer i endedækslet på 86'eren ASS. Der ses tydeligt en revne rundt om tæringen. Det er min teori at der simpelthen ophobes så meget ir der aflejres mellem ophænget og endedækslet at det trykker endedækslet i stykker da ophænget ikke lige giver sig.

Jeg tror ikke på en gummipakning, da der altid kan komme fugt mm ind bagved. Grundig undervognssovs tror jeg er løsningen. Evt en sealing på 3 sider mellem ophæng og dæksel så bunden er åben for ventilation.

[/img]

Iøvrigt ødelægger VW lejet i midten for at få det ud ved at vippe midten op og derefter bruge en indvendig aftrækker.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #13 Dato: 28. August 2007 kl: 22:57:47 »
Jeg har lige afmonteret lejet med succes  :D
Find midten af dækslet ved at måle tværs over, mål 1,6 cm. ud fra midten, mod begge sider naturligvis :roll: , og bor så 2 huller.
Start småt og forsigtigt, og slut oppe i 5-6 mm. Så kan man slå lejet ud, uden at ødelægge det.

@ FarT3, den ser bekendt ud den trykskade  :(  men resten af dit dæksel ser overraskende sund ud, på mine er res.nummeret forlængst tæret væk  :roll:
Jeg tror også på en 3-sidet sealing, hvis man har et fint dæksel som endnu ikke er skadet.  :idea:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #14 Dato: 01. September 2007 kl: 22:31:05 »
Jeg tror jeg vil prøve med http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=83195 dether på mit endedæksel.

Jeg fik ophænget af uden der gik hul men der kom dog et par store flager af!

Billeder følger..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012