Forfatter Emne: Fugtige 5-trinsboxe  (Læst 11107 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #15 Dato: 01. September 2007 kl: 22:40:01 »
...det ser ud til at være en stærk, og ihvertfald prisbillig løsning.
Det bliver spændende at se resultatet.... :roll:

...nu er det forhåbentlig ikke din AAS-box du leger med...... :?  :shock:

ser frem til billeder......

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #16 Dato: 02. September 2007 kl: 09:33:35 »
Jo.. det er AAS boksen.. den skal sku fikses og pudses og forstærkes og males inden jeg sætter den under bilen til en våd saltholdig vinter.

Jeg har også kigget lidt på de offeranoder man kan købe ved biltema.. hvordan monteres sådan en korrekt? Der kan vel ikke ske andet end at det ikke virker.

Så fik jeg taget lidt billeder:

http://martinelund.dk/jan/gbox/gbox.html
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #17 Dato: 02. September 2007 kl: 23:17:19 »
Hmm opspartling i epoxy med glasfibertråde til forstærkning og alugrunder jeg blevet anbefalet.

Derudover overvejer jeg nogle gummiskiver mellem beslaget og gearkasssenså den galvaniske tæring bliver nedsat...

Ingen kommentarer på offeranoden til skibe.. Hvordan faen skal sånen sidde ? Og virker det overhovedet på en gearkasse af aluminum?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #18 Dato: 02. September 2007 kl: 23:37:01 »
....jeg tror du skal bruge metalskiver, hvis det er for at lave lidt mere afstand  :?:  metalforbindelsen har du alligevel gennem boltene.

mht. offeranoder... ved ikke meget om det...men er det ikke noget med at "overføre" tæringen til en svagere metal-legering  :?:
Findes der noget svagere end en T3-gearkasse.... :?  :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #19 Dato: 03. September 2007 kl: 07:04:34 »
Citat fra: "jankjerbye"
Hmm opspartling i epoxy med glasfibertråde til forstærkning og alugrunder jeg blevet anbefalet.

"Rigtig" glasfiber - altså med polyester virker også helt fantastisk - det er da en overvejelse værd.

Derudover overvejer jeg nogle gummiskiver mellem beslaget og gearkasssenså den galvaniske tæring bliver nedsat...

Ingen kommentarer på offeranoden til skibe.. Hvordan faen skal sånen sidde ? Og virker det overhovedet på en gearkasse af aluminum?

Tror ikke det giver noget, men vil da gerne følge et forsøg. Kriteriet for at det dur, er jo at der er elektrisk (galvanisk) forbindelse fra emnet, der skal beskyttes, til "offeret". Det er der i sagens natur i en båd, hvor saltvandet udgør "den store leder", men det er betydeligt mere tvivlsomt i fri luft. "Offeranodeproncippet er jo i bund og grund det samme som galvanisering/forzinkning - blot mindre fordelt. Jeg tvivler på, at en trailer ville være rustbeskyttet, hvis al zinken blev samlet i en klump i det ene hjørne. Jeg ved godt, at galvanisering kryber, meeeen, vist ikke så meget. I stedet for ved jeg at ganske lavteknologisk rustbeskyttelse med et hvilket som helst olieprodukt dur.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #20 Dato: 03. September 2007 kl: 09:03:27 »
Citat fra: "Jarl"


"Rigtig" glasfiber - altså med polyester virker også helt fantastisk - det er da en overvejelse værd.



Enig!
Jeg ville dog anvende epoxy i stedet for polyester !
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #21 Dato: 03. September 2007 kl: 10:23:25 »
Ja.. offeranoder er nok lidt flippet.. det er nok droppet..

Jeg skal lige prøve at overveje hvordan jeg vil bygge de kratere der er op.. det er ikke voldsomt meget gods der mangler og der er nærmest i sådan en lille rand ved næsen til lejet... Jeg har ikke arbejdet i epoxy/fiber før.

Desuden vil jeg prøve at opnå så glat en overflade som muligt, den er rimelig ru nu. for at undgå at alt for meget gnat og gyt sætter sig og holder på fugten. Jeg har overvejet lakering, WBXmanden siger jeg skal bruge Alugrunder.. det har jeg ikke lige fundet .. jeg har fundet noget der hedder alu/zink spray.. Har også overvejet hammerite direkte på godset og så epoxyspartel ovenpå... og så hammerite igen.

Jeg vil helst ikke have altformeget materiale på endegodset så det kan sætte sig skidt og møg, og grunden til at jeg vil bruge gummiskiver er at de er fleksible og kan gi sig når man nu placerer gearkassen anderledes (minimalt godtnok) i forhold til ophænget. Der er ikke tæring ved boltene i gevindet, men det risikerer man måske hvis man fjerner kontakten til ophænget.. hmm..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #22 Dato: 10. September 2007 kl: 18:06:32 »
Nå.. manglende erfaring = lærepenge..  Jeg fik fat i noget epoxykit med indlejret hærder.. Jeg kan huske at jeg tænkte da jeg stod og kiggede på det.. hvorfor mon det ikke hærder der hvor det rører ved hinanden inden i kittet? Da jeg fik kittet ud af  det lille rør var det underligt hårdt og grynet indeni.

Tjaeh.. det var da dejligt at arbejde med og jeg fik opbygget begge hjørner af gearkassen med et par grå moddelervoksklumper forstærket med fibertape.. det fungerede ret godt.. bortset fra at det aldrig hærdede...  :x

Hmm.. det anede mig at det ikke fungerede, nu er det prøvet.

Er der nogen der har erfaring med forskellige epoxyprodukter? Hvad vil i anbefale til denher opgave?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #23 Dato: 10. September 2007 kl: 19:57:57 »
Et lille billede af forsøget med armering med fiber. Det gik rimeligt indtil det lorteepoxy ødelagde det hele..

Hvad bruger man? Nogen der kan komme med en link til et produkt så man ved hvad man skal købe? Biltema har 5-6 forskellige ting med epoxy...

VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #24 Dato: 10. September 2007 kl: 20:01:11 »
Jeg ville nok vælge den 2 komponent kemisk metal de har, vare nr. 36-058...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #25 Dato: 10. September 2007 kl: 20:01:15 »
Når man ikke vil høre, må man føle...  :P

Den "pølse" du har købt skal ældes rigitig godt sammen i hånden (håndflade og tommelfinger) med gummi handsker på.

MEN som jeg har fortalt dig, er det IKKE det helt rigtige !

Brug glasfiber væv og lamineringsepoxy (meget tyndtflydende, kan anbefale West Systems) !
Vævet skal lægges på i lag og kun lige gennemvædes, hverken for lidt eller for meget epoxy.

Man kan evt. blande cellulosefibre i epoxyen og bruge den som en slags epoxyfiberspartel, lidt nemmere end lægge glasfibervæv på i lag, og næsten lige så stærkt.

Glasfiber har ikke styrke i sig selv og det har epoxy heller ikke, derfor er det vigtigt "blande" det i det rigtige forhold.

En tommelfingerregel skal det være et forhold fra 1:1 til 2,5:1 epoxy/ glasfiber. Det afhænger af væv, epoxy og lamineringsmetode.

Prøv at søg på nettet vedr. glasfiberarbejde
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #26 Dato: 10. September 2007 kl: 20:13:29 »
Citat fra: "jankjerbye"
Et lille billede af forsøget med armering med fiber. Det gik rimeligt indtil det lorteepoxy ødelagde det hele..

Hvad bruger man? Nogen der kan komme med en link til et produkt så man ved hvad man skal købe? Biltema har 5-6 forskellige ting med epoxy...



Det er sku'da ikke remse du skal bruge !!!  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #27 Dato: 10. September 2007 kl: 20:26:41 »
Ahhr.. Rasmus det er vist selktiv hukommelse... Du var vist rimelig pirrelig den dag.. der var ikke megen hjælp at hente udover meget generelle vendinger om glasfiber og epoxy.. så jeg prøvede selv. Det er også derfor jeg spørger lidt til det efter første forsøg.. hvis du "havde fortalt" mig det hele som du antyder så var der vel ingen grund til at gøre noget helt fjerde og derefter spørge igen... ??? Nå. nok om det.. tilbage til det tekniske...

Pølsen blev æltet med gummihandsker.. meget grundigt.. og længe og lagt på..  Produktet var defekt .. der var allerede hærdet inde i midten i grynede kager flere steder, eller nærmest i "skaller". Men jeg tror bestemt at den konsistens er den bedste til at bygge de hjørner op der er forvitret og nedbrudt... Det kan være jeg ikke har taget gode nok billeder af hvordan forvitringen ser ud..

Et tyndt produkt og glasfiber i baner eller trevler er fint til store rimeligt plane flader kan jeg forestille mig men dether er jo små hjørner og en meget lille grat rundtomkring dender lille næse.. så "kit" der kan trykkes ned i graterne ville være det bedste..  (tror jeg??) Jeg har ingen planer om at lave en kæmpe "skal" udenpå hele gearkassehuset, men det er måske der misforståelsen foreligger?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #28 Dato: 10. September 2007 kl: 20:29:15 »
Jaeh? øh remse? deet? Såeh?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Fugtige 5-trinsboxe
« Svar #29 Dato: 10. September 2007 kl: 20:39:51 »
1.: Du vil gerne trykke en dej ned i ujævnhederne, men vil ikke pensle noget tyndt stads deri. ?

2.: Det er noget rimeligt groft væv du har gang i. Det du skal bruge ligner mere filt. Det bliver fuldkommen gennemvædet og klistret under arbejdet.

3.: Gummihandsker beskytter ikke mod Epoxy, måske i kort tid, men det er et sats med helbredet. Du ved nok eksem, livslangt udslæt og såen. Brug redskaber, eller køb handsker beregnet til Epoxy.

Lortet er usundt. Be carefull.

Kurt - Med Epoxy certifikat. (20 år siden)
Kurt - 25115788