Forfatter Emne: Reservehjuls holder...  (Læst 7270 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
Reservehjuls holder...
« Dato: 19. August 2007 kl: 00:01:13 »
Hey alle

 Jeg er begyndt at skitse lidt paa en reservehjulsholder. Det er ikke noget jeg har overdrevet erfaring i men det er vel ikke 'rocket science' at lave saadan en faetter. Jeg er kommet op med et indledende design men har ikke nogle detaljer paa plads endnu. Saa var det jo lige jeg taenke at der sikkert er nogen herinde som er hamrende kvalificeret til at give et skub med i den rigtige retning.

 Min grund filosofi er lidt 'galge' agtig for at give styrke og saa vaelger jeg at faestne den paa bagerste kofanger for at undgaa at klippe/klistre for meget i selve karossen. 2 tanker ang. dette valg: Bliver designet svagt grundet den temmelig reelle fare kofangeren har for at st0dde ind i noget, og vil det skabe svingninger i hele konstruktionen hvis denne ikke er faestnet kun i karossen?

 Her er lidt (sindsygt daarligt) 3d af min grund ide...

 - Jensen

PS: Er der nogle af jer som ligger inde med et ordenligt blueprint af en T3'er? Jeg har kun kunne finde nogle smaa tegninger i daarlig opl0sning.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Reservehjuls holder...
« Svar #1 Dato: 19. August 2007 kl: 01:01:57 »
det er aaaalt for tung med dæk og holder hvis det kun skal fæstnes i kofangeren.  Og så holder jeg på Xploders løsning, køb det istedet. Med mindre du har adgang til en maskinhal og kan lave det hele selv.
Mvh. Casper

Herr_Jensen

  • Gæst
Reservehjuls holder...
« Svar #2 Dato: 19. August 2007 kl: 02:02:48 »
Wow jeg var slet ikke klar over at r0r var saa dyre... Hvis det i siger med at det er meget billigere at k0be den istedet for at lave den selv saa skal r0r koste ca. 660 kr. meteren... Det var godt nok lidt mere end jeg troede (jeg har ikke checket det saa jeg er ikke klar over der). Jeg troede s0rme heller ikke man skulle have en maskinhal til raadighed for at svejse et par r0r sammen.

 Saa vidt jeg kan se saa er det mest besvaerlige at lave selve den tekniske tegning. Der skal vist maales op ret praecist- isaer med beslaget som faestnes ved d0ren.

 M0lle formaaede at lave en lygteholder af vandr0r >se denne traad< og jeg taenkte egentlig nogenlunde i samme baner saa det MAA da vaere billigt i materialer.

@Casper
Undskyld den daarlige forklaring: Jeg havde ikke kun taenkt mig at faestne den paa kofangeren - De 2 haengsler som armen vil dreje om naar man svinger den ud for at aabne bagklappen er fastgjort i indhakket mellem bagklappen og karossen (en ide jeg skaml0st har snuppet fra et andet rack). Paa billedet nedenunder vil du med lidt fantasi se at jeg har lavet et lodret panel som faestner hele vejen op mellem bagklappen og karossen.

@xploader
Jeg vil frygtelig gerne se dem du kender til for at studere dem lidt n0jere : ).

 Jeg tror sgu det er dumt at saette den fast paa kofangeren... Jeg har pr0vet et alternativ som kan ses paa billedet yderst til h0jre. Saa det er gemt af vejen.

Hmm... taenke taenke...

 - Jensen

PARKHAVE

  • Gæst
Reservehjuls holder...
« Svar #3 Dato: 19. August 2007 kl: 07:35:19 »

Mølle

  • Gæst
Reservehjuls holder...
« Svar #4 Dato: 19. August 2007 kl: 10:41:18 »
Lad nu være med at være sådan nogle lysseslukkere. Selvfølgelig kan man lave det selv. Måske skal man ikke regne på timerne, men hvis det efterfølgende spiller, så er der da ikke noget federe end at have lavet det selv.

Jensen. Bare klø på. -men dine metalpriser er da lidt pebrede. Er det ikke sorte rør du skal bruge???? Altså sort i alle farver???? Skriv evt. hvad du har tænkt dig, så skal jeg nok se, om jeg kan hjælpe dig med materialer.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Reservehjuls holder...
« Svar #5 Dato: 19. August 2007 kl: 14:57:39 »
Jeg går selv med tanker om at lave sådan en fætter til Højben engang i løbet af vinteren...

Den burde ikke være SÅ svær at lave :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Herr_Jensen

  • Gæst
Reservehjuls holder...
« Svar #6 Dato: 19. August 2007 kl: 20:51:02 »
Ja gik der ikke lidt lovlig meget 'Corolla' i den ved at taenke paa hvorvidt det er 0konomisk fordelagtigt at lave en selv eller ej...? Mølle er spot-on med at det er skabelses processen der er det fede. Dette er mere et projekt for projektet end noget andet.

@PARKHAVE
Tak for linket. Jeg har snuppet billedet til inspiration (den ser godt nok lidt skr0belig ud).

@Mølle
Jeg havde taenkt mig at bruge firkantet r0r fordi jeg formoder det er lidt nemmere at arbejde med. Der skal ikke b0jes nogle r0r med det design jeg har lavet. Jeg ville bruge hule 3x3cm r0r (rustfri) for at g0re konstruktionen saa simpel og holdbar saa mulig. Jeg gaar og regner lidt paa hvor mange meter man mon skal bruge...

@BlackChart
Enig! : )
Har du lavet et design eller finder du bare paa noget naar du har nogle r0r? Jeg kaemper lidt med laase mekanismen som jo skal vaere ganske simpel og dog holdbar.


 - Jensen

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Reservehjuls holder...
« Svar #7 Dato: 19. August 2007 kl: 20:56:05 »
Jeg har et design i hovedet, meget lig den som man kan købe...

Skal bare lige have en snak med den lokale VVS'er først ;)

Men vil ikke snakke med ham før jeg ved om jeg selv skal konstruere min for/bag kofanger ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Mølle

  • Gæst
Reservehjuls holder...
« Svar #8 Dato: 19. August 2007 kl: 21:03:15 »
Helt fint med rustfrit, og så ville jeg gøre det 100%.

tror dog at jeg ville starte med en prototype i sorte rør. Sælge prototypen når den er kopieret i Rustfrit.

PARKHAVE

  • Gæst
Reservehjuls holder...
« Svar #9 Dato: 19. August 2007 kl: 22:13:20 »
Jeg synes også "jaegers" ser lidt skrøbelig ud, men han skriver jo ved siden af at den stadig holder efter ( var det 9 år).
Men hvorfor kan du ikke bruge runde rør til din egen model??
Mener du det er for svært at skære i smig? i forhold til firkant profil.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Reservehjuls holder...
« Svar #10 Dato: 19. August 2007 kl: 22:53:34 »
Kunne den ikke laves i aluminium?

Evt. istedet for at svejse kan man poppe den sammen??

Herr_Jensen

  • Gæst
Reservehjuls holder...
« Svar #11 Dato: 19. August 2007 kl: 22:58:10 »
@PARKHAVE
 Jeg har aldrig svejset f0r saa jeg kan kun formode... Jeg formoder det er lidt ligesom at lime noget sammen - bare i metal. Jeg formoder ogsaa det er nemmere at svejse 2 firkanter sammen fremfor 2 runde former. Dette er ren spekulation saa jeg vil meget gerne faa et begynder fif fra en gammel svejse hund som dig selv : ).

Jeg har kigget paa dette svejse grej:
http://toolworld.dk/store.php?ctrl=110501&pno=79990&pointer=0
Er godt klar over jeg vil blive grinet af hvis nogen saa mig bruge det... men hvis jeg nu i hemmelighed ville svejse mit projekt her med saadan et ville det saa kunne klare jobbet for mig?

 Takker.

 - Jensen

PARKHAVE

  • Gæst
Reservehjuls holder...
« Svar #12 Dato: 20. August 2007 kl: 06:53:12 »
Det er nok nemmere at svejse på en lige flade end på end rund som begynder, det vil jeg give dig ret i.

Men det er helt sikkert nemmere at skære tingene i smig. Det runde kan godt være ret tricky at få til at slutte nogenlunde sammen.

Selvom jeg jo sværger til alm. co2-svejser tror jeg faktisk sagtens du kan bruge det sæt der. Jeg var inde og kigge på spec. og det ser ok ud.

Ved normal co2 svejsning, kommer der tråd og gas ( co2) hver for sig, men den nye type her kører med en specialtråd, hvor gassen er indlejret i, så man ikke skal bruge flasker med svejsegas.

Bare sørg for at øve dig lidt, før du vil sætte det hele sammen.
Alle kan lære at svejse!

Men jeg ville lave den i sort rør først. Godt med grunder og så lak i bilens farve.

Hvis du skal lave rustfrit så det ser godt ud ( og svejsningen ikke ruster bagefter, skal du have fat i en Tig-svejser, og det er sku ikke lige så nemt som en Co2.
kan dog godt gøres med co2 med special tråd og special gas, men bliver ikke nær så flot)
Men det kan være du kan købe rustfri tråd til den nye svejser ?????

Herr_Jensen

  • Gæst
Reservehjuls holder...
« Svar #13 Dato: 26. August 2007 kl: 23:05:58 »
Jeg har bikset lidt med selve laasen og ville egentlig h0re om der er nogen der har en kommentar til hvorvidt mit forslag er for usexet... Mine kriterier for laasemekanismen er at det skal vaere holdbart, mudder resistent og temmelig tilgaengeligt.
 Jeg kom ud i noget temmeligt avanceret med fine laase mekanismer og skydebolte men synes der var for mange smaadimser og det hele var lidt 'over-engeneered'. Det er vigtigt det ikke staar og klaprer saa jeg er blevet enig med mig selv om at den bedste maade at fiksere hele drejearmen paa er en split med en split paa. Nedenunder er mit forlag. Skal det vaere mere 'Slam-And'Click' for at man ikke skal blive svaert irreteret af at betjene dette hver gang man skal i bagagerummet?

 Haaber nogen har lyst til at skyde mit design i saenk : )

 - Jensen

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Reservehjuls holder...
« Svar #14 Dato: 27. August 2007 kl: 00:21:07 »
hvordan vil du forhindre at det klaprer hvis tolerancerne skal være mudder resistent ?

plast belægning på metaldelene ?
Mvh. Casper