Forfatter Emne: Afmontering af topstykke i en 1.6TD fra 1990  (Læst 3024 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Afmontering af topstykke i en 1.6TD fra 1990
« Dato: 21. August 2007 kl: 14:03:12 »
det sidder bare fast med 2 skruer på toppen en på forsiden ved dyserne og en ved indsugningsmanifolden! Det beskytter tandremstrækket fra dysesiden, så man ikke får nalderne i klemmen eller hvis man lige taber en skruetrækker der ned!  :?

Remhjulet på knasten skal lige have et klap med en dorn og en hammer fra bagsiden
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Afmontering af topstykke i en 1.6TD fra 1990
« Svar #1 Dato: 21. August 2007 kl: 14:38:59 »
blikket blir siddende!

Remhjulet bør "kun" være spændt med 45nm, jeg bruger en skruenøgle som lige passer ind!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Afmontering af topstykke i en 1.6TD fra 1990
« Svar #2 Dato: 21. August 2007 kl: 14:55:26 »
HOOOOOOOOLDT!


Ikke bruge kærven i enden som modhold!!! Den knækker! Brug noget andet. Sæt noget igennem hjulet, lave en løkke af en gammel tandrem, bloker krumtappen - gør noget, men brug ikke kærven som modhold.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Afmontering af topstykke i en 1.6TD fra 1990
« Svar #3 Dato: 21. August 2007 kl: 15:00:26 »
Citat fra: "Jarl"
HOOOOOOOOLDT!


Ikke bruge kærven i enden som modhold!!! Den knækker! Brug noget andet. Sæt noget igennem hjulet, lave en løkke af en gammel tandrem, bloker krumtappen - gør noget, men brug ikke kærven som modhold.


Jeg bruger en skruenøgle ikke en trækker.....Min 12mm passer i enden af kansten - altså - på midten så den liggen i spænd!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

PARKHAVE

  • Gæst
Afmontering af topstykke i en 1.6TD fra 1990
« Svar #4 Dato: 21. August 2007 kl: 16:54:29 »
Læs lige hvad >Jarl skrev !!!


pokkers - for langsom :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Afmontering af topstykke i en 1.6TD fra 1990
« Svar #5 Dato: 21. August 2007 kl: 17:00:06 »
Wer nicht hören will, muss fühlen :wink: :





Men vi kan da altid handle en knast, når nu den knækker

Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bo

  • Gæst
Afmontering af topstykke i en 1.6TD fra 1990
« Svar #6 Dato: 21. August 2007 kl: 19:46:25 »
Citat fra: "Jarl"
HOOOOOOOOLDT!


Ikke bruge kærven i enden som modhold!!! Den knækker! [size=18]Brug noget andet. Sæt noget igennem hjulet, lave en løkke af en gammel tandrem, bloker krumtappen [/size]- gør noget, men brug ikke kærven som modhold.


hvad med dette??

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Afmontering af topstykke i en 1.6TD fra 1990
« Svar #7 Dato: 21. August 2007 kl: 20:05:07 »
Citat fra: "ctange"
Hvis man sætter bilen i gear, og trækker håndbremsen
får men jo modhold. Men kan man ikke risikerer at
øddelægge ventiler, og dieselpumpe ved det?


Dieselpumpen er nok temmelig ligeglad, men du har ret i, at hvis remmen er afmonteret, så vil ventilerne ikke bryde sig om det. Er det er kassevogn eller en pick-up? Kan du få plads til en luftnøgle - så er det optimalt - hvis remmen sidder på.

Jeg har selv lavet et Storm P instrument , hvor jeg har taget en gammel tandrem og boltet fast på et vandrør. Det fungerer som en løkke, der strammes om hjulet lidt ligesom en oliefilterløsner - den model med kæden.

Men i daglig drift kan man tit bare sætte en nøgle på bolten og så give den et ordentligt klask med en flad hånd. Som Morten skriver, så er bolten typisk ikke særligt hårdt spændt.

Ang. frygten for at "trække" for hårdt i remmen, så er der vel ingen, der kunne drømme om at genbruge en tandrem til en hund, når man skifter topstykke. Det er i mine øjne simpelthen for lidt at spare, når man alligevel er i gang med et projekt af den størrelse. Og hvis man vælger at skifte remmen, så behøver man jo ikke at tænke på, om den bliver strakt for hårdt, og så kan man jo mageligt tage modhold på dieselpumpens eller krumtappens bolt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Afmontering af topstykke i en 1.6TD fra 1990
« Svar #8 Dato: 21. August 2007 kl: 20:27:34 »
Sådan lidt frisk sagt: Jeg har skiftet flere toppakninger på JX'ere end du har ejet underbukser i dit liv, så du kan godt lytte til, hvad jeg siger.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

PARKHAVE

  • Gæst
Afmontering af topstykke i en 1.6TD fra 1990
« Svar #9 Dato: 21. August 2007 kl: 21:33:36 »
Ctange - fedt at du alligevel går i gang med det :)

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Afmontering af topstykke i en 1.6TD fra 1990
« Svar #10 Dato: 21. August 2007 kl: 22:02:41 »
Den bolt bør du nok kunne få af hvis du har en makker til at holde imod på krumtappen. Det er langtfra sikkert at dine pinsler er ovre når den er løsnet, for remhjulet sidder jo ind over en konus. Min metode er to store skruetrækkere bag ved remhjulet og så slå på en let løsnet bolt ( ca en kvart omgang ud) med en hammer. Du bruger den samme makker som før til at holde skruetrækkerne.
 Har lige været det samme igennem på Arentofts caravelle fordi en eller anden på et tidligere tidspunkt har haft en TING inde i slidsen på knasten så hele pisset var brækket af og knasten nu var på vej væk fra bilen. Knast og topstykke ødelagt!!!

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Afmontering af topstykke i en 1.6TD fra 1990
« Svar #11 Dato: 21. August 2007 kl: 23:07:59 »
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "Jønne Ukendt"
Den bolt bør du nok kunne få af hvis du har en makker til at holde imod på krumtappen. Det er langtfra sikkert at dine pinsler er ovre når den er løsnet, for remhjulet sidder jo ind over en konus. Min metode er to store skruetrækkere bag ved remhjulet og så slå på en let løsnet bolt ( ca en kvart omgang ud) med en hammer. Du bruger den samme makker som før til at holde skruetrækkerne.
 Har lige været det samme igennem på Arentofts caravelle fordi en eller anden på et tidligere tidspunkt har haft en TING inde i slidsen på knasten så hele pisset var brækket af og knasten nu var på vej væk fra bilen. Knast og topstykke ødelagt!!!

 Mvh Jønne Ukendt


Ok, det er så at trække i tandrem, men det er
det jeg vil forsøge i morgen.

En mulighed for at få hjulet af konus er måske
forsigtig opvarmning med en blæselampe.

Don't. Der sidder en shimmerring lige på bagsiden

Det er let at få noget ødelagt, og bliver f.eks.
ventiler eller dieselpumpe ødelagt,
-ja så er bilen skrot!

Så jeg prøver at være forsigtig.

Men som Morten skrev, så er der jo et fint lille hul i skjoldet, der lige nøjagtigt passer til at stikke en drivdorn ind igennem og dappe lidt på hjulet.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!