Forfatter Emne: Service af dyser og pumpe?  (Læst 1484 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Service af dyser og pumpe?
« Dato: 26. Januar 2006 kl: 19:49:42 »
Problemet er ujævn motorgang ved koldstart samt ujævn tomgang det meste af tiden - derudover er bundtrækket dårligere end normalt

Hvor ofte skal dyserne udskiftes eller serviceres og hvad med pumpen?

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Service af dyser og pumpe?
« Svar #1 Dato: 27. Januar 2006 kl: 14:14:54 »
Dyser holder typisk over 100.000. De skal i deres levetid ikke serviceres. Er du i tvivl om deres funktion, så er du nødt til at teste dem med en dysetester. Så kan du se forstøvningsbilledet og åbningstrykket, som for en sugediesel skal være 130 bar og for en turbodiesel 155 bar.

Pumpen holder typisk 1.000.000 km, hvis den aldrig får skidt ind med dieselen. Den kan blive utæt, og så drypper den. Det klares med nye pakninger.

Den mest almindelige fejl i systemet er (udover luft i systemet grundet dårlige slanger/tilslutninger og stoppet dieselfilter) pumpetimingen, der skal justeres.

Læs denne tråd:

 http://www.rapsbil.dk/html/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=211
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Service af dyser og pumpe?
« Svar #2 Dato: 07. Marts 2006 kl: 13:53:46 »
Desværre har BOSCH ikke frigivet pumpen til raps eller lignende. Pakningerne bliver ædt af rapsolie hhv. BIODIESEL. Man kan fraskille en pumpe for at udskifte pakningerne. Samtidig rydder RAPS gevaldigt op i systemet, den renser alt skidt og småfidus i ledningssystemet sammenlignet med normal diesel. Dermed opstår der store mængder skidt i hele indsprøjtningssystemet. Dette ødelægger meget.

Et set pakninger koster omtrent 18,00 Euro til en pumpe. www.dieselsend.de har forstand på det.

Pumpen på min 1,6 TD holdt kun 308.000 km, den var slidt. BOSCH kostede mig omtrent 335,00 euro til komplet istandsættelse/renovering af slidte dele i pumpen og tjek af indsprøjtningsdyserne. Det holder ikke evigt.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963