Forfatter Emne: lidt mere om raps  (Læst 4958 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
lidt mere om raps
« Dato: 27. Januar 2006 kl: 20:57:00 »
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
lidt mere om raps
« Svar #1 Dato: 23. Marts 2006 kl: 16:14:05 »
Smukt! Tænk at have en fin gammel restaureret T2 med "moderne" motor og planteoliedrift.

Jeg skal vist røve en bank.. nogen der har en nylonstrømpe jeg kan låne :?

Så skal man så regne med at betale et horibelt 5 cifret beløb i indregistrerings afgift efter konverteringen fordi det er en konstruktiv ændring og dermed opfattes som en ny bil? ARGH :evil:

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
lidt mere om raps
« Svar #2 Dato: 23. Marts 2006 kl: 17:34:22 »
Citat fra: "jankjerbye"
Så skal man så regne med at betale et horibelt 5 cifret beløb i indregistrerings afgift efter konverteringen fordi det er en konstruktiv ændring og dermed opfattes som en ny bil? ARGH :evil:

/Jan


Nej det er ikke en konstruktiv ændring. Kig ind på www.rapsbil.dk  der er der lidt om flere biler der er synet med konvertering og hvor det er skrevet i synsrapporten at bilen er lavet om til at køre på raps

Lennart

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
lidt mere om raps
« Svar #3 Dato: 25. Marts 2006 kl: 10:37:23 »
Det er kun når man konverterer fra diesel til raps at det ikke opfattes som kontruktiv ændring så vidt jeg forstår. Når du sætter en diesel vandkølet motor i en bil typegodkendt med luftkølet benziner så mener jeg betemt at det tæller som en kontruktiv ændring. Men det ville da gøre mig glad hvis det ikke gør. Er det et skøn fra synsmanden lissom alle mulig andre ting i den verden eller er der faste regler? hvad siger i andre?

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
lidt mere om raps
« Svar #4 Dato: 26. Marts 2006 kl: 18:24:43 »
Du skal ikke betale afgift af en ændring fra benzin til diesel. Kun hvis effekten stiger mere end 20%. Har det fra synsmanden i nibe. Gammel vwmand

Lennart

PARKHAVE

  • Gæst
lidt mere om raps
« Svar #5 Dato: 26. Marts 2006 kl: 23:07:07 »
Jeg har før konverteret fra luftkølet benzin til Turbodiesel ( vandkølet forståes)
Der er overhovedet ingen problemer. Du går bare på motorkontoret og omregistrerer til diesel som brændstof. Så er den ikke længere.
Det er naturligvis fordi diesel i T3 tilfælde har færre heste end benzinudgaverne. Og staten får flere penge i kassen ved omreg til diesel.
Når du så møder til syn næste gang står den som værende en diesel.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
lidt mere om raps
« Svar #6 Dato: 26. Marts 2006 kl: 23:14:09 »
Hvornår gjorde du det? Mig bekendt skal man stille til syn med sådan en ombygning - efter nogle regler, som er 4 - 5 år gamle. Tager jeg fejl?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
lidt mere om raps
« Svar #7 Dato: 26. Marts 2006 kl: 23:25:16 »
Citér
Ændret indretning og udstyr

§ 22. Hvis køretøjets indretning og udstyr er ændret, har køretøjets ejer (bruger) pligt til at anmelde det ændrede køretøj til registrering, inden det tages i brug

1) ved konstruktive ændringer af køretøjets styreapparat, bremser, motor eller bærende konstruktion,

2) ved montering eller ændring af tilkoblingsanordning, herunder til sidevogn til tohjulet motorcykel,

3) ved overgang til gas som drivkraft for køretøjet, eller

4) hvis køretøjets egenvægt ændres med mere end 50 kg.

    Stk. 2. Inden det anmeldes til registrering, skal køretøjet være fremstillet til syn og godkendt. Det samme gælder, hvis ændringer i egenvægten på 50 kg eller derunder ønskes registreret.

    Stk. 3. Hvis et køretøj er godkendelsespligtigt efter reglerne i § 15, og der er foretaget konstruktive ændringer af køretøjets styreapparat, bremser, motor, bærende konstruktion eller tilkoblingsanordning på påhængskøretøj, skal køretøjet inden fremstilling til syn være godkendt på ny ved udstedelse af en godkendelseserklæring, medmindre køretøjet er i nøje overensstemmelse med en tidligere udstedt standardtypegodkendelse, anmeldt EF-typegodkendelse eller typegodkendelse.

    Stk. 4. Biler, der monteres med tilkoblingsanordning, jf. Trafikministeriets bekendtgørelse om synsfri sammenkobling af bil og påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg, skal dog ikke være fremstillet til syn og godkendt, hvis anmeldelsen til registrering foretages højst 8 år efter bilens første registrering.

    Stk. 5. Hvis et køretøj i øvrigt overgår til anden drivkraft, end det er godkendt til ved registreringen, skal dette anmeldes til registrering, inden køretøjet tages i brug med den ændrede drivkraft.

Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
lidt mere om raps
« Svar #8 Dato: 27. Marts 2006 kl: 12:36:19 »
Citat fra: "Haardberg"
Du skal ikke betale afgift af en ændring fra benzin til diesel. Kun hvis effekten stiger mere end 20%. Har det fra synsmanden i nibe. Gammel vwmand

Lennart


Har selv planer om at konvertere min type 2 fra 74 om til raps når den bliver 35 år.

Lennart

gulf

  • Gæst
lidt mere om raps
« Svar #9 Dato: 27. Marts 2006 kl: 17:58:35 »
Hej Jarl,

Jeg mener ikke der i den citerede tekst, står at man skal til syn efter skift fra f.eks. benzin til diesel.

En sådan udskiftning må høre under stk. 5, og der står jo, at det blot skal meldes til registrering (det må være motorkontoret)

Jeg opfatter teksten som om, at man kun skal til syn med bilen, hvis ens ombygning falder under punkterne 1) til 4). Det gør et skift fra benzin til diesel jo ikke, med mindre dieselmotoren vejer mere en 50 kg mere en benzinmotoren.

Men det er måske mig der tolker det forkert?

Mvh. gUlf

Djursland

  • Gæst
lidt mere om raps
« Svar #10 Dato: 27. Marts 2006 kl: 22:51:33 »
hej hej med jer..

jeg mener at kunne huske at man ikke skal til syn fordi man laver den om fra benzin til diesel kun at det skal meddelse til motor kontoret..

sån var det i gamle dage men om det er lavet om ved jeg ikke..

Mvh Flemming  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
lidt mere om raps
« Svar #11 Dato: 27. Marts 2006 kl: 23:04:09 »
Jeg har sendt en forespørgsel til færdselsstyrelsen - det kunne da være fedt, hvis I havde ret. Jeg bringer svaret, når det kommer.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
lidt mere om raps
« Svar #12 Dato: 27. Marts 2006 kl: 23:23:16 »
Tak for linket til loven Jarl.. Jeg prøver mig ud i en jurafortolkning.

Hmm altså:
Citér
§ 22. Hvis køretøjets indretning og udstyr er ændret, har køretøjets ejer (bruger) pligt til at anmelde det ændrede køretøj til registrering, inden det tages i brug

1) ved konstruktive ændringer af køretøjets styreapparat, bremser, motor eller bærende konstruktion,

Og det må en udskiftning af motoren til en helt anden vel siges at være?

Så:
Citér
Stk. 2. Inden det anmeldes til registrering, skal køretøjet være fremstillet til syn og godkendt. Det samme gælder, hvis ændringer i egenvægten på 50 kg eller derunder ønskes registreret.

Så det er rigtigt at det skal registreres på motorkontoret men inden da skal det som jeg læser det ovenstående være fremstillet til syn. Og det vel at mærke EFTER den konstruktive ændring.

Det kan så være at man slipper med at "alm" syn. Altså at den ruller lige igennem med diesel (eller raps) i motoren da den overholder røgtallet og hvad ved jeg?

Skrækscenariet som jeg heldigvis ikke helt tror på (med mindre man rammer en synsmand på en dårlig dag?) er at køretøjet skønnes ændret i så høj grad at det er "et nyt køretøj" og derfor skal vurderes, der skal betales afgift og indregistrering igen.  (femcifret beløb):shock:

I Stk. 5  omtales der skifte af brændstof "iøvrigt" altså udover de ovenstående regler.

Det er som jeg læser det. Jeg tror sku jeg ringer til min lokale synshal og prøver at spørge dem om det inden jeg går i gang med en større diesel installation.

Jeg har grublet lidt over det og overvejer at finde et billigt diesel køretøj i Tyskland evt. med en karosseriskade og sætte den på en autotrailer og køre den til DK. Så har jeg BÅDE en reservedelsbil OG en dieselmotor med alle dele dertil (inklusiv hvor fanden de skal sidde på karossen :lol:) DET kan skattefar eller synsfar vel for fanden ikke blande sig i hvis jeg aldrig nogen sinde vil indregistrere eller køre i den importerede???

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
lidt mere om raps
« Svar #13 Dato: 28. Marts 2006 kl: 12:26:37 »
Citat fra: "jankjerbye"


Skrækscenariet som jeg heldigvis ikke helt tror på (med mindre man rammer en synsmand på en dårlig dag?) er at køretøjet skønnes ændret i så høj grad at det er "et nyt køretøj" og derfor skal vurderes, der skal betales afgift og indregistrering igen.  (femcifret beløb):shock:

Citér
Du skal ikke betale afgift af en ændring fra benzin til diesel. Kun hvis effekten stiger mere end 20%. Har det fra synsmanden i nibe. Gammel vwmand

Lennart



Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
lidt mere om raps
« Svar #14 Dato: 30. Marts 2006 kl: 23:33:22 »
Jeg er helt enig med Haardberg. Ingen reg.-afgift, kun forhøjet vægtafgift.

Og her er svaret fra Fstyr:

Citér
Hej Jarl
 
Ja - bilen skal synes når du ændrer motor.
Såfremt du ombygger bilen så den er teknisk identisk med en anden typegodkendt bil (der var lovlig på registreringstidspunktet) vil den kunne godkendes ved syn, når du fremlægger dokumentation for ændringerne.
 
Og som du selv nævner skal ombygningen til diesel selvfølgelig anmeldes.
 
mvh.


Christel S. Kirkeby, Ingeniør

Færdselsstyrelsen, Bilteknisk afdeling
Road Safety and Transport Agency
Adelgade 13
DK-1304  København K

Tlf.: +45 33929152
Fax: +45 33381426
e-mail: csm@fstyr.dk
www.fstyr.dk
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!