Forfatter Emne: Hvordan får man en ordenlig gearkasse i sin T3\'er !?  (Læst 30412 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hvordan får man en ordenlig gearkasse i sin T3\'er !?
« Svar #15 Dato: 09. Marts 2006 kl: 23:12:04 »
Såå, nu er diff'et blevet vendt og det hele er set efter...

Nu ryger låget snart på igen..

Læg mærke til hvor fint VW gearakselen sidder ! :)

Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hvordan får man en ordenlig gearkasse i sin T3\'er !?
« Svar #16 Dato: 18. Marts 2006 kl: 22:11:52 »
Fik en lille overraskelse.. der var ikke plads til starteren...
Grunden er at ham som ombygningen stammer fra brugte en diesel, hvor starteren sidder på toppen og derfor kommer gearkassen ikke i vejen..

Jeg fik heldigvis løst problemet ved at skære lidt af gearkassen...


Hjørnet som er i vejen:




Hjørnet er væk !  :lol:




Starter på :

Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hvordan får man en ordenlig gearkasse i sin T3\'er !?
« Svar #17 Dato: 27. Marts 2006 kl: 21:45:31 »
2 stk. komplette Renault trækakseler, hvor kun 5 cm. fra den ene
ende af akselen er tilbage, samt resten af VW flangerne der blev tilbage efter en tur i drejebænken.
Begge dele er drejet ned og afrettet..




Svejsefikstur lavet i drejebænken for at line de 2 emner 100% op




Her er
emnet blevet hæftet


..igen hæftningen..




Sådan ser de færdig svejste flanger ud



...og fra den anden side...

Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvordan får man en ordenlig gearkasse i sin T3\'er !?
« Svar #18 Dato: 27. Marts 2006 kl: 22:46:27 »
Kanon arbejde :!:  Hvornår forventer du første køretur? - Jeg glæder mig til meldinger...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hvordan får man en ordenlig gearkasse i sin T3\'er !?
« Svar #19 Dato: 27. Marts 2006 kl: 22:54:04 »
Tak for de rosende ord !  :lol:

Jeg håber den er køre klar til weekenden..
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hvordan får man en ordenlig gearkasse i sin T3\'er !?
« Svar #20 Dato: 28. Marts 2006 kl: 14:12:22 »
Jamen tak igen !  :D
jeg synes jo bare det er sjovt at modificere og forbedre på min gamle vogn...
Håber det bliver rigtig godt og at der kommer lidt flere km/l når jeg skal til frankrig i påsken..
Med Megasquirten og Renault gearkassen, håber jeg at komme i nærheden af 12-13 km/l ved 110-120 km/t
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hvordan får man en ordenlig gearkasse i sin T3\'er !?
« Svar #21 Dato: 30. Marts 2006 kl: 18:05:27 »
Hej Gutter !

Så er ophænget lavet...

40 x 8 mm fladjern, det skal sku holde !  :lol:

Skal hilse og sige, at det er ret svært at arbejde i så tykt metal  :shock:  

Ophænget minder meget om det tyskeren har lavet, men han fortalte mig at 2 skruer i hver side ikke var nok, da gevindet langsomt ødelægges.
Derfor har jeg lavet 3 skruer i hver side (lidt interimistiskt) i et asymmetrisk mønster.








Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hvordan får man en ordenlig gearkasse i sin T3\'er !?
« Svar #22 Dato: 02. April 2006 kl: 11:45:47 »
Her under ses gearkasserne ved siden af hinanden.

Kan hilse og sige, at der er VÆSENTLIG vægt forskel !!!
Føj den er tung, den Renault fætter.  :lol:




bælke hvorpå gearkassen normalt monteres.




Hopla og den er væk !



set forfra




Jeg nåede ikke at lave den færdig i fredags og værkstedet har lukket pga. ombygning her i weekenden.
Regner med at blive færdig mandag...
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hvordan får man en ordenlig gearkasse i sin T3\'er !?
« Svar #23 Dato: 05. April 2006 kl: 12:12:34 »
Ja, så er det ved at være sidste del i min følgeton om opgradering til Renault UN1 gearkasse i en T3.

Jeg fik "grillet" et nyt montage sted på plads.

Lavede de nødvendige pladedele i 2mm ligesom den oprindelige bælke.








Nu er gearkasse kommet op og hænge og selve mederne skal svejses..




Så er den klaret !



Efterfølgende fik jeg modificiret og svejst gearvælgeren på, men det var ved at være RET sent, eller tidligt på morgenen (kl. var 8 og jeg havde arbejdet siden kl. 15 dagen før  :shock: - fåk det var hårdt !!!) så jeg fik ikke taget nogen billeder af det sidste.

Konklusion:
Bilen og gearkassen kører helt vidunderligt og det er super med den nye gearing.
1. gearet kan pludseligt bruges til noget og 5. gearet er dejlig højt.

Der er dog meget justering af gearvælgeren endnu, der er lidt tombola at finde gearene.
En anden ting er at gearkasse hænger ca. 15 cm lavere end den originale og gearvælgeren et par cm. længere nede endnu..  :roll: Dvs. den totale frihøjde for min sænkede T3'er nu ligger på ca. 15 cm

Når jeg kommer hjem fra påskeferie, skær jeg længere op i bunden så gearkassen kommer op og sidde samme sted som den org.

Alt i alt tror jeg det er noget jeg bliver glad for i længden, men lidt mere arbejde end forventet - og slet ikke et projekt for en "kørende renovering"
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Hvordan får man en ordenlig gearkasse i sin T3\'er !?
« Svar #24 Dato: 05. April 2006 kl: 12:26:50 »
super super flot arbejde

sidder og ønsker man selv havde din kunnen
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Djursland

  • Gæst
Hvordan får man en ordenlig gearkasse i sin T3\'er !?
« Svar #25 Dato: 05. April 2006 kl: 16:26:59 »
Hej Rasmus..

rigtig flot arb må jeg sige.. og godt gået at du bare hopper ud i det med begger ben...

Mvh Flemming  :lol:

Anonymous

  • Gæst
Hvordan får man en ordenlig gearkasse i sin T3\'er !?
« Svar #26 Dato: 05. April 2006 kl: 16:54:51 »
Tak, tak !

Lige prissiden af af projektet:

1 stk. vandskåret adapterplade 400 kr.
2 stk. Trækakseler fra en Renault Master 1000 kr.
2 stk. Renault gearkasse 2500,-
3 m. fladjern 40 x 8 mm. 140 kr.
30 cm. Ø25 rundjern 10 kr.
Div. skruer og møtrikker ca. 100 kr.

Anonymous

  • Gæst
Hvordan får man en ordenlig gearkasse i sin T3\'er !?
« Svar #27 Dato: 05. April 2006 kl: 16:56:24 »
Citat fra: "Anonymous"
Tak, tak !

Lige prissiden af af projektet:

1 stk. vandskåret adapterplade 400 kr.
2 stk. Trækakseler fra en Renault Master 1000 kr.
2 stk. Renault gearkasse 2500,-
3 m. fladjern 40 x 8 mm. 140 kr.
30 cm. Ø25 rundjern 10 kr.
Div. skruer og møtrikker ca. 100 kr.


Det var så mig uden login

Anonymous

  • Gæst
Hvordan får man en ordenlig gearkasse i sin T3\'er !?
« Svar #28 Dato: 05. April 2006 kl: 16:56:41 »
Citat fra: "Anonymous"
Tak, tak !

Lige prissiden af af projektet:

1 stk. vandskåret adapterplade 400 kr.
2 stk. Trækakseler fra en Renault Master 1000 kr.
2 stk. Renault gearkasse 2500,-
3 m. fladjern 40 x 8 mm. 140 kr.
30 cm. Ø25 rundjern 10 kr.
Div. skruer og møtrikker ca. 100 kr.


Det var så mig uden login..

Mvh.
Rasmus

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hvordan får man en ordenlig gearkasse i sin T3\'er !?
« Svar #29 Dato: 27. April 2006 kl: 15:57:54 »
Jeg vil lige komme med en status/ beretning efter ca. 4000 km. med den nye gearkasse.

Først og fremmest, gearskiftet er blevet MEGET lettere og man kan mærke at skiftemekanismen er meget bedre end i den org. gearkasse, f.eks. skal man ikke vente den samme tid på syncromessen har fundet 2. gearet efter et sving og hele mekanismen virker meget mere glidende og udbesværet.

Dog virker det stadig lidt som at røre rund i den store suppegryde, når der skal skiftes gear, det slipper man nok ikke af med før den lange stang udskiftes med kabler.

Gearingen virker fornuftig og 1. gearet kan nu bruges til andet end bare lige at rulle de første par meter med.

Mht. økonomien må jeg nok indse, at WBX'ern ikke har nok kræfter til at trække 5. gearet, men til TDi eller mit kommende Kompressor projekt tror jeg det er perfekt !
På min frankrigstur gik den 8-10 km/l i 4. gear og ca. 7 i 5. gear :(
så håbet om de 12-13 km/l er nok svært at nå med en benzinmotor i T3'ern, men lad os se hvad der sker med kompressoren...

Nøj hvor var det dejligt at slippe for larmen fra den gamle "slidte" gearkasse (der er vist kun gået et leje, resten virker som det skal)

Mvh.
Rasmus
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."