Forfatter Emne: Min Tristar  (Læst 20132 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Min Tristar
« Svar #15 Dato: 10. Oktober 2007 kl: 19:51:58 »
tillykke med øsen damn det er lækkert med den extra dør og så alt det LUKSUS :D
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Min Tristar
« Svar #16 Dato: 10. Oktober 2007 kl: 21:06:29 »
Så fik jeg lige 15 mins mens det var lyst hvor der ikke var andet på programmet end T3. De gik med at tage lidt billeder, kigge under bunden og måtter o.s.v.

Der er mange timers pladearbejde i den, men bunden og bærende dele er meget sunde, det er jo dejligt.

Her lidt billeder.. først de gode og så al rusten  :D

http://martinelund.dk/jan/Tristar/Tristar.html
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

PARKHAVE

  • Gæst
Min Tristar
« Svar #17 Dato: 10. Oktober 2007 kl: 21:48:45 »
Jan for hunnan! Du har bare set bling bling fælge, armlæn på sæderne og plads bagi og så har du lykkeligt glemt resten :lol:  :lol:  :lol:

Af ren og skær nysgerrighed efter at se den og prøve en tur når den engang er færdig, vil jeg hermed donere de pladestumper jeg har liggende til projektet.
Hvis du vil have dem altså :lol:
Du kan jo altid donere lidt godt rødvin til min mave istedet.

Jeg har mindst 1 trinbrædt ( måske 2) 2 stk. originale forskærme ( fra tag til bund) og en bagplade. Jeg er godt klar over du ikke kan bruge hele pladen til sådan en fætter der, men begge ender kan da bruges til udskiftning.

Det er som sagt dit for at hente det.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Min Tristar
« Svar #18 Dato: 10. Oktober 2007 kl: 22:04:37 »
Det lyder fandme godt !! Jeg går straks på lageret og kigger rødvinene igennem.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min Tristar
« Svar #19 Dato: 10. Oktober 2007 kl: 22:10:28 »
Første investering - efter min anbefaling - er en Migatronic eller Esab CO2'er. Ikke under 180 A. Find evt. en brugt. Det behøver ikke være nyt og avanceret. Lad være med at købe det modene narreværk med gas i tråden - det bliver alt for dyrt i drift. Så har du til både at stande Syncroen og Tri*. Det er en investering, der lønner sig, og den kan bruges til alverdens også til landbrugsredskaber, så længe godstykkelsen er moderat.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Herr_Jensen

  • Gæst
Min Tristar
« Svar #20 Dato: 10. Oktober 2007 kl: 22:18:30 »
Jan - jeg kiggede lige lidt rundt paa jeres site:

Hold da kaeft hvor bor i laekkert : ). Virkelig smagfuldt maa jeg sige.

I skulle faa et gaeste hus som os by boere kunne leje en weekends tid. Det ser virkelig fredsfuldt ud deroppe.

Naa tilbage til din bil. Den ser superfed ud. Bliver spaendene at se den faerdig.

 - Jensen

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Min Tristar
« Svar #21 Dato: 11. Oktober 2007 kl: 00:12:44 »
Der går nok en rum tid før den står klar.

Hmm.. mit ambitionsniveau er ikke så højt.. det er jo ikke en ferrari dino jeg skal svejse, udover den ekstra dør, luksus og kabinen er der jo ikke forskel på denher doka og en almindelig. Jeg er ikke ude efter flot blank lak og superpasform. Hvis det var fordi jeg ville køre 100% ilt/gas fuldsvejst og ikke slibe eller spartle bagefter så tog jeg nok et kursus eller overlod det til en prof.

Den skal bruges til daglig drift, den skal ikke være en blank showcar og lakken har den primære funktion at forhindre pladedelene i at ruste alt for hurtigt. Grov, beregnet på at blive slidt, ridset, beskidt og småbulet bliver den.

Kommende rust (efter der er svejset ny plader på) vil blive taget hånd om med en slibning / sandblæsning, grunding med Esbjerg zinkgrunder i bunden og en par lag emalje ovenpå.

Jeg er nu lidt rundtosset af at læse om svejseværk i en times tid på vwnettet og andre steder. Man kommer hurtigt op og betale mere end jeg har betalt for bilen hvis man skal have et nyt med flaske og slange og manometer. Derudover skal jeg vist etablere 380 volt der hvor jeg skal stå og svejse, det koster mere end jeg er klar på at betale hvis det skal gøres af en elektriker, og det er jo lovbefalet. Prismæssigt ender jeg måske omkring hvad jeg kunne betale en unvangiven vestjysk pladesvejser for at svejse hele lortet. Men det er selvfølgelig ikke lige så sjovt.

Flere på vwnettet er dog tilfredse med en Deca 180 (eller biltemas 180E det er det samme bare en anden farve) til småt pladearbejde og der er delte meninger om det kan betale sig at købe brugt..

Det bliver spændende at komme igang, men træerne gror ikke ind i himlen.. Godt jeg har en anden daily driver og ikke nogen fast deadline (endnu)

 :lol:

Jeg håber og tror på at en "husmandsrenovering" sagtens kan hænge sammen. Jeg er klar over at der er nogen der har mere erfaring og er dygtigere til karosse arbejde end mig vil græmme sig når de ser mine første "svejse sømme", men jeg håber jeg lærer det hen af vejen og jeg er som skrevet primært interesseret i at rustbeskytte, ikke i at oparbejde en original finish..  Det må de 999 andre Tristars i verden stå for.. denher bliver en bastard.. en ener.. et vajsenbarn.. en sigøjner.. mat ridset ujævn tyk blød lak, høj og grov. Lidt ligesom min nuværende daily driver.. bare med flere sæder, mere kørekomfort og flere små praktiske detaljer.. den bliver en brugsbil...

Jeg modtager gerne kommentarer.. keep it constructive..  8)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Bo

  • Gæst
Min Tristar
« Svar #22 Dato: 11. Oktober 2007 kl: 07:18:33 »
Jeg så TRI-Staren på bornholm i sommers, og blev også lidt fristet da den var til salg herinde i foråret. Men jeg kan godt se at der er lidt mere arbejde på den, end jeg lige havde tænkt.
Held og lykke med projektet, glæder mig til at se den færdig :D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min Tristar
« Svar #23 Dato: 11. Oktober 2007 kl: 09:09:27 »
Som jeg ser det, kan det helt sikkert betale sig at at købe en god(t) brugt CO2'er. Den har titusinde funktioner ud over netop lige det at lave rust på biler. Knækkede bolte og underdimensionerede støttehjul bliver til små hverdagssysler fremfor uovervindelige problemer. Samtidig giver svejseren muligheder for at konstruere og udfærdige produkter (måske af genbrugsmaterialer) med stor brugbarhed og levetid pga. sammenføjningsformens overlegne styrke. Alt i alt tror jeg, at en svejser ville understøtte dine/jeres muligheder for at materialisere jeres livssyn på nye og frugtbare måder. Og at den så samtidig kan bruges til at lave løbende renovering på ens biler er jo blot en lækker sidegevinst.

Som sagt behøver det ikke at være noget dyrt og avanceret. Jeg tror, at man tit står sig godt ved at købe brugt kvali-svejser fremfor en ny Kina-svejser. Det er nemlig også sådan, at en svejser, hvor de grundliggende elementer er i orden, er meget nemmere at svejse med end noget hø. Min erfaring siger mig at et par vigtige fokuspunkter til en husmandssvejser er:

Strømstyrke (men det forhindrer ikke, at den kan gå på 230 V, som min 180 A f.eks. gør).
Trådfremføring (det er hamrende vigtigt for en god svejsning, at hele trådfremføringen fra rulle over motor til slange er god, så trådhastigheden bliver jævn).
Thermosikring (så den ikke fiser af første gang den har en svejsespytklat i svejsepistolen, der kortslutter)

Netop disse ting kan gamle Esab og Migatronic værker, men selvf. også mange andre, som jeg ikke kender. Mon ikke man kan finde sådan noget i troværdig stand til 3-4 K?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Min Tristar
« Svar #24 Dato: 11. Oktober 2007 kl: 10:44:24 »
Det er bestemt muligt. Søg bl.a. på dba, og hvis den er der endnu, den gamle LF industrisvejser får du masser af kraft, sublim trådfremføring og et værk, der aldrig forgår.
Du har også lettere ved, at lægge en pæn svejsesøm med perfekt gennembrænding, når du benytter et ordentligt svejseværk. Min gamle Automig kan præstere 180 Ampere og det er godt nok til det arbejde den bruges til.
Knokler du en bolt f.eks. klistrer du lige en møtrik ovenpå, og vupti! Så er den varmet, og kan drejes.
Held med det..... :D

T3Anders

  • Gæst
Min Tristar
« Svar #25 Dato: 11. Oktober 2007 kl: 12:37:42 »
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=51806401
Produkt CO2 svejser
Mærke MIGATRONIC

CO2 svejser, MIGATRONIC, 160 C fin stand 200 A Næsten ny svejseslange Se også oktober tilbud fra ELECTROMA Svejsemaskiner Alle priser + moms
Pris kr. 3.290
Telefon 43 42 21 00
Websted www.electroma.dk/  
By Glostrup |København  

-måske noget, har ikke meget forstand på det!? Mvh. Anders

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Min Tristar
« Svar #26 Dato: 11. Oktober 2007 kl: 12:52:53 »
Den er fin ud.. så skal man have en flaske.. 6 kg? Det er vel ca en tusse oveni? Og hvad med manometer o.s.v.?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min Tristar
« Svar #27 Dato: 11. Oktober 2007 kl: 13:24:13 »
Ja. Du skal have en bytteflaske. De er halvpebrede (kan ikke prisen, men tror, at jeg gav 1100 for min engang for mange år siden), men til gengæld har du den så resten af dine dage. Det er nemlig gasfirmaerne, der har ansvaret for at holde flaskerne i orden.

Dertil skal du bruge en reduktionsventil, der modererer flaskens enorme tryk til den smule, der skal "hældes" ud over smeltebadet. Den følger nogen gange med svejseværket, ellers kan den findes i HN elelr Biltema til rimelige penge - under en plovmand.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Min Tristar
« Svar #28 Dato: 11. Oktober 2007 kl: 13:31:34 »
Hej
Det eneste man skal være opmærksom på med CO2 er, at gassen kan blæse væk, hvis man svejser i blæst,  man kan så øge mængden på manometret.

hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Claus N.

  • Gæst
Min Tristar
« Svar #29 Dato: 11. Oktober 2007 kl: 13:41:58 »
Jeg gik som afdelingsleder i 4 år i en svejse afdelig, og jeg må sige at på min top 10 ligger kemppi øverst indenfor tig. esab indenfor co2, da deres svejseværker gerne kan holde til at svejse konstant i 8 timer om dagen i 30 år. Miga er også fint nok, syntes bare at der var for mange problemer med deres styringsmoduler, havde tit rep. på, da de brændte af..... Bare lidt indput fra min side..... :idea: