Forfatter Emne: Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??  (Læst 7990 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Dato: 28. Oktober 2007 kl: 10:45:35 »
Hej! Jeg har søgt lidt på forum og er ikke kommet det nærmere.

Jeg har snart 20.000 kms jubilæum uden bøvl med min doka, men de sidste 100 kms tid har jeg lagt mærke til en anelse ændret bremstryk der dog kan opbygges ved at pumpe en enkelt gang blidt med pedalen. Desuden syntes jeg at høre en "schhhpppt" lyd meget svagt når jeg slipper koblingen. Jeg har været nede og kigge i bunden af ratstammen og det er rigtigt nok fugtigt ved den nippel på det kobberrør der stikker ind i.. hvad hedder den cylinder der sidder der?

Jeg har en ekstra på en reservedelsbil og planen er lige nu at prøve at pille den af og så se om man kan få et renoveringssæt til sådan en fætter.

Nu til mine spørgsmål:

1. Har jeg ret i min fejlfinding tror i?

2. Når jeg skal have den cylinder.. (hvad hedder den rigtigt, jeg har pløjet so wirds igennem uden lige at finde den.) pillet af reservedelsbilen.. er det så bare af med rør og så de to bolte eller er der noget jeg lige skal være opmærksom på inden jeg volder det hele? (De kaldte ham alugevinddræberen :twisted:  :twisted: )

3. Nogen der ved hvor og til hvilken pris man finder et renoveringssæt? Meca? Howdiaudi? Jeg ved måske ikke hvad jeg skal søge på men syntes ikke lige jeg fiinder noget..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Mølle

  • Gæst
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #1 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 10:53:08 »
Jeg tror at du har fat i koblingens hovedcylinder, som sidder med to m8 bolte, og har en plastic studs ind (fra bremsevæskebeholderen) og en enkelt trykslange ud (en banjo hvorpå der er presset en hård plastslange).

Det tager 5 min af afmontere og skifte med en anden. Jeg gad ikke begynde af forsøge at renovere. Bare en anden brugt på. operationen er så lille, at en brugt del sagtens kan bruges. Hvis du er forsigtig med adskildelsen af banjoen, så kan du også være heldig at slippe for at lufte ud, altså hvis du sætter en brugt i, som ligeledes indeholder vædske. Det har jeg haft held til. Ellers er det største problem udluftning af kobl. på slavecylinderen.

Dit bremsepumperi klarer du en anden dag ved at justere dine bagbremser.

god fornøjelse.

Mølle

  • Gæst
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #2 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 10:57:19 »
skrev jeg at det kun varer 5 min. Det varer nok 10 min første gang man prøver. :oops:

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #3 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 10:57:42 »
AH!

Tusind tak for hurtigt svar Mølle!

Jeg må ud på marken og gi det et forsøg!

Jeg  fandt med lidt mere tålmodighed frem til varenummer  251698021CS ved howdiaudi til 44 kr. (og en helt ny til 576 eks fragt.. nej tak)

Men renovering kan ikke betale sig kontra at skifte en brugt på og håbe det virker? Heller ikke hvis den har stået uden væske på koblingssystemet? (nåja der er vel noget inde i cylinderen stadig seføli)

 mvh

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Mølle

  • Gæst

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #5 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 11:02:17 »
Hej Jan
Er det den fætter her ?
Isåfald har jeg en næsten ny liggende til - hvis det nu skal være.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #6 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 13:16:26 »
Fremragende.. mange tak for alle rådene o.s.v.

Jeg fik en rimelig pænt udseende med banjobolt og plastikrør pillet af en af reserverne på marken.. Det er jo tip top..  Den får lige en afrensning og lidt maling, silikonering af pakningerne og den slags nus... så er den klar til montering.

Det må være en generationsting hvornår de skifter til plastik og banjo ligesom på slavecylinderen i bag?

På min 86er doka som har "sschhhpppt" lyden sidder der dog et metalrør bukket rundt lige ind i cylinderen og samlingen mellem dette rør og røret der løber under vognen bagud til koblingen sidder et RIGTIGT råddent sted imellem karroserivangerne oppe foran, det ser ikke ud til at det er muligt at få en bremsenøgle på.

Jeg har en mistanke om at det er vibrationer i metalrøret der har gjort lortet utæt så jeg har ikke lyst til at skrue den gamle rustne nippel ind i erstatnings-cylindreren.. Hmm.. det kan være jeg lige skal tage et stykke mad og en kop kaffe og spekulere lidt over det...

Nogen forslag.?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #7 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 13:34:02 »
jeg syntes lige jeg vil supplere med denne tråd.
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=127&postdays=0&postorder=asc&start=0

Jeg fik aldrig samlet min, den nye gummi kan ikke presses ned i cýlidergangen uden hjælpeværktøj, hvulket jeg ikke har.

Istedet blev det til. Ny koblingscylinder 381 Kr. Desværre også 65 Kr i forsendelse og ekspedition. hos www.autostumper.dk


Kurt
Kurt - 25115788

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #8 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 14:08:45 »
Fino.. masser af læsning...

Hvordan monterer man den nye? Hvordan foregår det "oppe i toppen" ved dender gummidims.. ? Der skal en "pind" ned i hullet i midten kan jeg regne ud og det må være den der trykker på stemplet.. men??

Jeg kigger lidt på tegninger fra Bentley sammenhold med det jeg kunne se med det blotte øje liggende på ryggen med en lygte..

Det gir ikke helt mening for mig.. der må være noget jeg ikke ser?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #9 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 15:39:49 »
Du søger ganske simpelt for at den pind fra koblingspedalen rammer ned i hullet på cylinderen, længere er den ikke...
Jeg oplevede overhovedet intet bøvl med at montere min, det eneste der voldte mig problemer dengang var at udluftningshullet i slaven var stoppet til :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #10 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 15:54:08 »
en god ting ved renov af disse cylindre er hvis man kan finde et pvc rør eller lignende og så presse de nye dele baglæns ind i først , selvfølgelig smurt med rigelig silikone fedt . for så at presse dem derfra i cylinderen , lidt lissom når man monterer stempler ...... så smutter det som regel på plads uden bøvl og de store chancer for at nappe nogen af de nye ringe/pakninger.
Udluftnings skruerne pljer jeg lige at kradse ren med et bor indvendig og stålbørsten udvendig lufte ud spænde og så en god klat kobber fedt udover det hele for at det kan løsnes næste gang uden probs
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #11 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 16:14:55 »
koblingscylinderen er en dims som gummiringene/læberne er sat på.
Denne cylinder sidder helt inde i huset.
Når du afmonterer cylinderen trækker du den bare af, pinden der sider på pedalstykket.

På koblingsarmen sidder pinden, der står frit ned gennem gummi, og rammer stemplet i koblingscylinderen.

Jeg tilslutter mig koret der synger NoProblemos. Eneste udfordring er at komme ned og bagom, men med din størrelse kan du vel stå oprejst under rattet, eller ligge under pedalerne  :lol:

Hvad der ikke, er ligetil er renoveringen. Gummilæberne skal ned i cylinderens hul, men det første stykke er større, for det er her låseringen sidder, og du skal have noget til at presse gummiet sammen nede i "brønden", det første stykke før den egentlige cylindergang. Har man et passende rør, tror jeg såmænd også det er ligetil.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #12 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 19:36:25 »
Biltemas, den bedste. Anbefalet af kendere.
Kurt - 25115788

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #13 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 21:12:06 »
var også ATE pasta jeg mente  :oops:
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skift / renovering af hovedcylinder?? / bremsecylinder??
« Svar #14 Dato: 03. November 2007 kl: 12:14:40 »
Nå.. knægten kom lige hjem fra mødregruppemøde med enelleranden virus der havde multimuteret i en den petriskål man kalder "vuggestue", så jeg tog mig lige et par dage på langs. Ikke 100% dårligt.. rationen af urtesnaps bliver skruet op uden rynkede øjenbryn fra konen og så får man set noget til sin knægt mens man ligger der og sprutter og sveder begge to...

NÅ.. Men...

Nu gider jeg ikke det fis mere så nu tager jeg en varm hat på og går ud på marken til vognen der har holdt stille siden onsdag.

Jeg fik et lille problem da jeg ville føre PEX røret fra den nyrenomalede cylinder MED bøsning igennem karosserigennemføringen. På den 89 Syncro jeg pillede den af var gennemføringen en anelse større så det var ikke noget problem. MEN på denher 86er sidder der nærmest en "krave" på hullet og man kan LIGE præcis ikke få røret igennem.. fandens..

Jeg HAR selvfølgelig prøvet at volde det med fil og så meget jeg kunne komme til med boremaskine, men der ser nærmest ud somom at problemet er at den "kravegennemføring" eller hvad man skal kalde den sidder lidt skævt for selve hullet i pladen.. Hm.. næste plan er at tage en vinkeliber og skære det lort af, jeg kan ikke gennemskue hvilken funktion den skal have udover at holde gummipakningen til røret.. Og der har jeg alligevel den fra donorbilen...

Nogen kommentarer inden jeg skærer i min doka? Nogen der ved hvad fanden den bøsning går ud på? If not.. off it comes...

Lidt billeder: http://www.martinelund.dk/jan/Koblingscylinder/



/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012