Forfatter Emne: Renovering og skift af trækaksel  (Læst 16690 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering og skift af trækaksel
« Dato: 27. December 2007 kl: 23:11:04 »
Nå.. på vej hjem fra svigermekanikken blev jeg opmærksom på en ny lyd fra bagakslen.. lidt helikopteragtigt.. når man kørte op af bakke og accelererede.. Koblede man ud.. og lod den rulle var lyden væk..

Lyden var periodisk men tydelig op af bakke med pedalen i bund.

Det ene baghjul har en anelse spil når man rykker i det.. men det burde ikke være det når man ikke kunne høre noget trillende ned af bakke?

Jeg kender ikke stand på trækaksler.. hvordan tjekker man dem når de er monterede?

Jeg har også lagt mærke til en tiltagende rysten.. når man kører op af bakke og den skal arbejde for at trække sig op (f.eks i modvind) man kan også mærke rystelser i gearstangen...

Er koblingen mon ved at stå af? Det håber jeg sku ikke.. jeg har aldrig prøvet at skifte kobling før..

Jeg kan komme under bilen i morgen og rykke i gearkasseophænget.. hvor meget må man kunne rumstere med den?

Andre muligheder?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

doka

  • Gæst
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #1 Dato: 28. December 2007 kl: 00:18:25 »
Mht feks et løst hjul opleves det oftes ved at lyden kommer når der kobles ud og ikke under acc. ( hvis det er et af de trækkende hjul der er løse ) Men tjek dem for ingen regler uden undtagelser.Det skal her nævnes at det ikke er nok at rykke i hjulet-der skal en nøgle på.

At kontrollere et trækakselled der er monteret er ikke nemt.  Hvis det var en af de forreste  aksler kan det evt gøres ved at dreje med fuldt udslag under kørsel og på denne måde frembringe kloklyden.
Dette er jo ikke så nemt bagpå så den bedste måde er at skille leddet ad og tjekke at der ikke at slidt et spor i det og at kuglerne er helt runde uden slidmærker.
Mht gearkasseophæng - Der er kun begrænset slup i ophængene men jeg tror ikke at det er det.
Det lyder mest som om du har en defekt trækaksel evt pga defekt manchet.

Problemet med at leje "Net doktor" er jo at man ikke kan høre lyden så  det kan jo være noget helt andet.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #2 Dato: 28. December 2007 kl: 12:42:22 »
Hvis nu det er trækaksler.. er det så noget man får et renoveringssæt til? Hvad kaldes det og hvor leder man? Ebay? Eller finder man en brugt og håber det bedste eller hvordan tjekkes den?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #3 Dato: 28. December 2007 kl: 13:00:54 »
Du nakker da bare de trækskaler der sidder på 'vellen :)

Hov, var der ikke en der snakkede om at hvis trækakslerne var slidte, så byttede man dem bare om højre til venstre?!
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #4 Dato: 28. December 2007 kl: 13:47:41 »
Citat fra: "BlackChart"
Du nakker da bare de trækskaler der sidder på 'vellen :)

Hov, var der ikke en der snakkede om at hvis trækakslerne var slidte, så byttede man dem bare om højre til venstre?!


jo jo - det var der en der nævnede da jeg skulle skifte... men det er vel ikke en holdbar løsning?!? Når man alligevel har dem pillet af, er det vel smartere at skifte til et sæt der er i orden.

Og Jan - selv jeg kunne finde ud af det, så det er lige til at gå til ;o)
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #5 Dato: 28. December 2007 kl: 13:52:34 »
Trækaksler på T3 (2wd) er umådeligt holdbare, da de ikke bliver trukket ud i skarpe vinkler som på forhjulstrækkere. Det eneste der dræber dem er utætte manchetter.

Man kan sagtens få nye homokinetiske led til dem - mon ikke hovwdiaudi har dem? De er vist endda til at betale, men selvf skal man huske nye manchetter oven i. På den anden side er der god mening i at montere et sæt brugte, der ikke er forknoklede.

Tricket med at vende dem om er efter min bedste overbevisning noget amatørfusk. Gør man det, kan man så fornøje sig med knagen og bragen, når man bakker eller, når man motorbremser. Fusk!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #6 Dato: 28. December 2007 kl: 19:14:08 »
Tak for svarene...Ok.. så jeg går efter et par brugte trækaksler til erstatning...

Jeg finder ud at at skille dem ad så jeg kan tjekke for slidspor og slid på kuglerne. Tager lidt billeder når jeg kommer så langt.. så kan i hjælpe med at bedømme.

Køber evt. nogle nye manchetter.

Hvor lang tid tror i erfaringsmæssigt jeg kan trække den før jeg holder et sted og skal trækkes hjem?

Jeg skal lige finde en weekend med stilstand før jeg kan begynde reperationen.

Nogle gode tips når man skal have trækaksler af og på.. nogle fifs der kan gøre det nemmere?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #7 Dato: 28. December 2007 kl: 19:59:21 »
Ang.: nogle fifs der kan gøre det nemmere?

Øv dig på vognparken.  :lol:
Kurt - 25115788

doka

  • Gæst
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #8 Dato: 28. December 2007 kl: 20:10:06 »
Det er svært at sige hvor lang tid de kan holde,men i alle de år jeg skruede i Vw så jeg yderst sjældent et led der var slidt så meget at bilen ikke kunne køre.

Mht afmontering er det ganske nemt. Løsn de seks bolte ved gearkassen + de seks på det yderste led. ( skruer sidder i hullet på triangelarmen )

Når leddene skal af akslen sidder der en låsering der skal fjernes. Herefter kan det være nødvendigt at presse dem af,men det kan ofte lade sig gøre at slå dem forsigtigt af.

Leddene skilles ad ved at dreje kugleholderen i leddet på tværs og derefter presse kuglerne ud.
Når det skal samles foreskriver Vw at der presses 90gram fedt ind i hver led ( 45 gram fra hver side )

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #9 Dato: 28. December 2007 kl: 20:36:53 »
er det ikk bare og finde et par brugte og smide på og så køre??? er det en rolls royce du kører i jan? :D  hehehehe ska den ikk snurre og ture og regere sårn en dieselhakker??? :D
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

doka

  • Gæst
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #10 Dato: 28. December 2007 kl: 21:05:47 »
Det er aldrig olie der er i leddene. Det er helt rigtigt at det tit er noget tyndt snask der er i leddet som næsten selv løber ud når manchetten tages af. Dette er dog ofte fordi der er brugt en forkert type fedt eller fordi der er blevet blandet to slags (feks ifm. udsk af en manchet )

Det fedt der skal bruges  er en speciel type til trækaksler G6 smørefedt eller et tilsvarende produkt (laves af flere - bla Molykote og farven på denne type fedr er sort )

Mht at gøre boltene rene kan jeg kun give dig ret - skal iøvrigt spændes med 45 Nm

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #11 Dato: 28. December 2007 kl: 23:39:13 »
Og skulle de sidde for fast inde ved gearkassen, kan enten en "svejsetang" (fastholdertang) eller en lille rørtang anvendes med forsigtighed.

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #12 Dato: 28. December 2007 kl: 23:39:56 »
På min første Transporter T3 fra 1980 oplevede jeg, at venstre trækaksel periodisk gav en temmelig højt 'dok-dok' lyd fra sig. indimellem ved sving. Jeg kunne afhjælpe det ved at rykke akslen frem og tilbage. Så røg den 'på plads' igen.Det var rigtigt muntert, da det skete første gang på en tre-ugers ferie i Øst-Europa. Til sidst hev jeg mundstykket af min fedtsprøjte og 'skød' en ordentlig gang Molybdæn-fedt ind bag manchetten (mod hjulsiden). Jeg skiftede aldrig leddet og kørte videre med det, som det var.
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #13 Dato: 28. December 2007 kl: 23:47:11 »
Kan lejefedt (til hjullejer) bruges? Eller skal jeg ud og lede efter noget sort fedt etellerandet sted?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #14 Dato: 29. December 2007 kl: 00:03:24 »
Jeg er ikke ekspert udi fedt-produkter men tror umiddelbart, at hjullejefedt ikke er 'groft' nok. Jeg brugte noget mørk-beget stads ala sådan noget man bruger som smøremiddel til landbrugsmaskiner. Det hang ihvertfald godt ved, tåler varme og omdrejninger og bliver ikke så let vasket ud. Jeg pressede studsen ind mellem manchet og aksel (temmelig uproff. men alligevel) og skød til jeg mente det var nok. Skal nok lukke enden af manchetten med en strip bagefter.

Ved ikke om det kan virke her. Men det løste da mit problem umiddelbart.
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.