Forfatter Emne: Problem med kølevandet i WBX  (Læst 1678 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Problem med kølevandet i WBX
« Dato: 16. Januar 2008 kl: 09:26:18 »
Skriver for min gode ven, som også kører T3 med 2.1 WBX. Han er ikke tilmeldt herinde endnu.
Motoren går som en symaskine, bruger ikke olie.
Men det virker, som om kølevandet er 'blokeret', og han har mistanke om,
at det ikke cirkulerer ordentligt.
Den bageste/nederste eks.beholder fyldes helt, og vandet er lunkent. Han har luftet køler, som man skal. Men han må efterfylde med lidt vand jævnligt. Han har fjernet termostaten for at se, om det hjalp. Men ingen effekt. Motoren bliver ikke 'overvarm', ikke så det kan registreres ihvertfald.
Han frygter selv, at der er et utæt topstykke eller lignende.
Bilen starter, trækker og kører som den skal.

Kan nogen hjælpe?
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Problem med kølevandet i WBX
« Svar #1 Dato: 16. Januar 2008 kl: 10:04:31 »
Der er flere muligheder for spild undervejs til køleren. De lange rør - hvis det er metal ? Gummislangernes bespændinger, varmeapparatets slanger, vandpumpe og termostathus. Det er altså om, at have et vågent øje når den holder stille. Evt. en tur på lift og gå en tur med en lygte.
Hvis den suger vandet ind i forbrændingskamrene vil der komme hvid udstødning - og det lugter.
Jeg ville starte med et kritisk blik på vandpumpen.
Er der lejeslør ? Er der fugtigt i omgivelserne ?
(Tørrer hurtigt, men efterlader "grus" )
Ud med den store lup Sherlock....

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Problem med kølevandet i WBX
« Svar #2 Dato: 16. Januar 2008 kl: 10:43:32 »
Jamen vandet i den bageste beholder ER sjældent mere end lunkent.
 Den bageste beholder er en akkumuleringstank. Når kølevandet bliver
 varmt udvider det sig. Den udvidelse flyttes om i den bageste beholder
 og suges tilbage i systemet igen ved afkøling. Derfor kan vandet i den
 bageste beholder godt være koldt ved varm motor.
 Dit forbrug af kølevædske skyldes nok nærmere en "udvendig" utæthed.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Problem med kølevandet i WBX
« Svar #3 Dato: 16. Januar 2008 kl: 19:05:39 »
Har talt med min ven igen her til aften. Han siger, at når han åbner dækslet til den bagerste/nederste eks.beholder, så kommer der godt med vand ud. Der kan sagtens komme 1/2-1 ltr. ud.
Og det bobler i systemet. Der ses ikke umiddelbart utætheder andre steder. Der er ingen hvid røg, som han ellers har været ude for med et defekt topstykke for nogle år siden.
Motoren går, som den skal selv ved motorvejs-kørsel.

Kan nogen forklare det??
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Problem med kølevandet i WBX
« Svar #4 Dato: 16. Januar 2008 kl: 19:25:57 »
Noget tyder på luft i kølesystemet. Om dette skyldes, at det ikke er kommet ud ved udluftning eller det kommer fra f.eks. en defekt vandpumpe, er svært at sige.
Af med dækslet på selve ekspansionsbeholderen ved kold motor, 1500 - 2000 o/min, og selvfølgelig fuldt åbent for varmen, langsom efterfyldning.
Når den ikke "drikker" mere, på med låget og slangen til ekstrabeholderen. Så skulle det gerne fungere.