Det er rigtigt, at enhver motor - og ikke mindst en diesel kan ødelægges i rekordfart, hvis man 1) ikke servicerer den ordentligt (olie/filtre/justeringer/dyser/tandrem/....), 2) ikke respekterer, at opvarmningsfasen skal forløbe med lav belastning, 3) til stadighed giver for mange omdrejninger eller 4) tror at speederen skal ligge plant med gulvet.
Passer og kører man den derimod fornuftigt er der mange km i en JX'er. Jeg har kendskab til flere, der har gået over 300.000 km - og det er netop motorer, der har levet i privatbiler.
Der er flere muligheder for livsforlængende påbygninger. Et oliekølerkit er førstevalget. Derved sikres en olietemp., der bevæger sig mellem 80 og 100 grader - absolut ønsketemperaturer sammenlignet med de 140 grader, som standardmotoren nemt kommer op på. En tidligere åbnende termostat (85 grader) samt en tidlig tændende termokontakt til kølerventilatoren bidrager også til en mere rimelig arbejdstemp. En ladeluftkøler (intercooler) er også vigtig for at nedsætte den termiske belastning i topstykket. Men som sagt - oliekøleren er førstevalget.