Forfatter Emne: Levetidsintervaller på diverse motordele!  (Læst 1315 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

PARKHAVE

  • Gæst
Levetidsintervaller på diverse motordele!
« Dato: 08. Marts 2006 kl: 23:12:56 »
Jeg har ikke så meget erfaring med motorerne i busmodellerne ( endnu)
men kan huske fra mine mekanikerdage at T3 kørt som håndværkerbiler sjældent kørte mere end 60.000 km mellem motorskift.
Det kommer jo meget an på hvordan den er kørt og plejet/passet.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Levetidsintervaller på diverse motordele!
« Svar #1 Dato: 08. Marts 2006 kl: 23:31:03 »
Det er rigtigt, at enhver motor - og ikke mindst en diesel kan ødelægges i rekordfart, hvis man 1) ikke servicerer den ordentligt (olie/filtre/justeringer/dyser/tandrem/....), 2) ikke respekterer, at opvarmningsfasen skal forløbe med lav belastning, 3) til stadighed giver for mange omdrejninger eller 4) tror at speederen skal ligge plant med gulvet.

Passer og kører man den derimod fornuftigt er der mange km i en JX'er. Jeg har kendskab til flere, der har gået over 300.000 km - og det er netop motorer, der har levet i privatbiler.

Der er flere muligheder for livsforlængende påbygninger. Et oliekølerkit er førstevalget. Derved sikres en olietemp., der bevæger sig mellem 80 og 100 grader - absolut ønsketemperaturer sammenlignet med de 140 grader, som standardmotoren nemt kommer op på. En tidligere åbnende termostat (85 grader) samt en tidlig tændende termokontakt til kølerventilatoren bidrager også til en mere rimelig arbejdstemp. En ladeluftkøler (intercooler) er også vigtig for at nedsætte den termiske belastning i topstykket. Men som sagt - oliekøleren er førstevalget.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

PARKHAVE

  • Gæst
Levetidsintervaller på diverse motordele!
« Svar #2 Dato: 08. Marts 2006 kl: 23:36:13 »
Findes der komplette løsninger til den oliekøler?
Jeg stod nemlig og funderede over det da jeg var/er ved at skifte motor.
Intercooler kan jeg nok selv lave en løsning på, jeg har en til en 2.5 TDI Lancia motor til at ligge, godtnok ikke med vandkøling, men mindre kan vel gøre det.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Levetidsintervaller på diverse motordele!
« Svar #3 Dato: 08. Marts 2006 kl: 23:45:58 »
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!