Hmmmm - sportsluftfilter, der giver 5-8 hk på en trykladet motor??? Vi er formentlig enige om, at luftmængden, der kommer ind i motoren er bestemt af ladetrykket fra turboen. Max. ladetryk bestemmes af wastegaten, der standard er justeret til at begrænse ladetrykket til 0,65 bars overtryk. Dette ladetryk er det samme hvad enten man kører med eller uden luftfilter. Og nu kommer så det mavesure spørgsmål:
Hvordan satan skulle et "sportsluftfilter" øge effekten, når wastegaten begrænser ladetrykket? Den eneste effekt det luftfilter har, er at gøre producentens pung tykkere.
Jeg vedstår, at et stoppet luftfilter giver problemer, det er en helt anden problematik. Vil du have effekt, så skru på din dieselpumpe og wastegate - men start med at montere oliekøler og ladeluftkøler.
Undskyld den lidt skarpe tone - sådan er jeg normalt ikke, men jeg ser rødt, når "smarte" firmaer prøver at bilde folk ind, at vejen til himmerrige ligger åben bare man køber deres "sportsluftfilter", dieseladditiv, tændingsforstærker, motorolieadditiv, benzin-ioniseringsmagnet.....