Forfatter Emne: Pludselige, KRAFTIGE rystelser  (Læst 5364 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Pludselige, KRAFTIGE rystelser
« Dato: 08. Marts 2008 kl: 22:10:13 »
Hvad skal jeg typisk kigge efter her??

På vej hjem fra hygge træffet hos doka begyndte bilen pludseligt at ryste, ja nærmest hoppe, meget kraftigt...

Den røg prompte ind i nødsporet (ja ja, motorvejen ER en omvej fra doka og hjem, men vi var lige på McD undervejs) og på med katastrofeblinket...

Tjekket:
Ingen flade dæk
Hjul efterspændt
Trækaksler tjekket for slør/defekter
Affjedring gået efter

Hvad kan det ellers være??

Trillede et par km med 15-20 km/t, holdt ind og gik det hele efter igen (der var Britta ankommet med en lygte der kunne lyse :D) men stadig uden noget jeg kunne finde forkert...

Derefter kørte jeg de sidste 4 - 5 km hjem med stadig stigende hastighed for til sidst at ende på ~90km/t (GPS hastighed) uden der var noget...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Brutus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 580
    • Vis profil
Pludselige, KRAFTIGE rystelser
« Svar #1 Dato: 08. Marts 2008 kl: 22:15:22 »
Du er sikker på, det ikke var Kurt der slæbte efter bilen :D
vh
Brutus
T3 1,6td 1991
MB E220 cdi 2008
Vespa GL 150 1962

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Pludselige, KRAFTIGE rystelser
« Svar #2 Dato: 08. Marts 2008 kl: 22:18:22 »
Hmmm...Tror sq nok han blev siddende på sin dertil indrettede da vi kørte :D Godt bud ellers :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Pludselige, KRAFTIGE rystelser
« Svar #3 Dato: 08. Marts 2008 kl: 22:20:07 »
Har oplevet noget lignende med en T4. Da var det pga. et slidt
 trækakselled.

 Mvh. Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Pludselige, KRAFTIGE rystelser
« Svar #4 Dato: 08. Marts 2008 kl: 22:23:31 »
Synes ikke lige der var noget unormalt da jeg hev, vred osv. i dem da jeg rodede rundt i mørket...

Nogen effektive tip til hvordan jeg tjekker om det kunne være tilfældet, uden at jeg skal afmontere alle 4??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Pludselige, KRAFTIGE rystelser
« Svar #5 Dato: 08. Marts 2008 kl: 22:42:14 »
Jeg tror desværre ikke at du kan mærke noget så længe de sidder på,
 da der så er belastning på, men mon ikke der er nogen med lidt mere
 kendskab til syncro som kan hjælpe lidt her.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Pludselige, KRAFTIGE rystelser
« Svar #6 Dato: 08. Marts 2008 kl: 22:55:44 »
Der er vel ikke forskel på metoden om den er 2wd eller 4wd :) Der er jo bare et par aksler mere i den anden ende der skal tjekkes :D

De er vel heller ikke under belastning når den bare står lige så stille på jorden?!
Man kan jo skubbe dem ind og ud (fra gearkasse ud mod hjulet og retur) uden vidre vold...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline smilly

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 62
    • Vis profil
Pludselige, KRAFTIGE rystelser
« Svar #7 Dato: 08. Marts 2008 kl: 23:07:32 »
Mugliheden er også den sten der kom flyvende fra et af dækkenen på vej hjem ad :P
smilly Aka: Finansminister Aka: Britta Trab

.oO0(*smil til verden og den vil smile til dig*)
T3-Tulle

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Pludselige, KRAFTIGE rystelser
« Svar #8 Dato: 08. Marts 2008 kl: 23:31:01 »
Da jeg satte T4eren på værksted påstod mekanikeren at man ikke kunne
 vurdere det når akslen sidder på .Heller ikke når den hænger på liften.
 Han skiftede 2 trækakselled og problemet var løst.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Pludselige, KRAFTIGE rystelser
« Svar #9 Dato: 09. Marts 2008 kl: 02:53:56 »
Citat fra: "BlackChart"
Hvad skal jeg typisk kigge efter her??

På vej hjem fra hygge træffet hos doka begyndte bilen pludseligt at ryste, ja nærmest hoppe, meget kraftigt...

Den røg prompte ind i nødsporet (ja ja, motorvejen ER en omvej fra doka og hjem, men vi var lige på McD undervejs) og på med katastrofeblinket...

Tjekket:
Ingen flade dæk
Hjul efterspændt
Trækaksler tjekket for slør/defekter
Affjedring gået efter

Hvad kan det ellers være??

Trillede et par km med 15-20 km/t, holdt ind og gik det hele efter igen (der var Britta ankommet med en lygte der kunne lyse :D) men stadig uden noget jeg kunne finde forkert...

Derefter kørte jeg de sidste 4 - 5 km hjem med stadig stigende hastighed for til sidst at ende på ~90km/t (GPS hastighed) uden der var noget...


NYT DIESEL FILTER.......jeg havede en periodisk sammenlignelig fejl. Det var så mit filter som ikke funerede godt nok!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

PARKHAVE

  • Gæst
Pludselige, KRAFTIGE rystelser
« Svar #10 Dato: 09. Marts 2008 kl: 07:58:00 »
@blackchart - hvordan er det nu den langsgående kardan sidder?
Er der ikke et midterleje der ??
Har før set at vulkaniseringen er gået i stykker på sådan en, og efterfølgende roterer den ikke i lejet , men i gummiet

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Pludselige, KRAFTIGE rystelser
« Svar #11 Dato: 09. Marts 2008 kl: 09:43:17 »
Den "hænger" bare mellem gearkasse og diffen foran...Der er da godtnok et par Hardyskiver i leddene...
Skrevet på tjeklisten til senere idag...

@Hawaiibussen: Også når motoren gik helt fint, ingen mislyde eller noget fra den??

Jeg er ikke sikker, men jeg synes det føltes somom det kom forfra...
Som den yngste knægt sagde "Jeg kunne ikke se det, men jeg kunne mærke det i sædet"...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Pludselige, KRAFTIGE rystelser
« Svar #12 Dato: 09. Marts 2008 kl: 10:23:54 »
Når jeg ihukommer billederne fra Skagen hvor du blæser rundt i saltvandet ..

og de symptomer du beskriver..

Så lyder det rimeligt meget som trækaksel.
 
Hvor meget kan du dreje dem frem og tilbage med/mod kørselsretningen når du holder?

Det var det inhvertfald på min 2wd og der kom en kvart liter brunt vand og sand ud af manchetten.

Når det får lov at stå et par dage stille så begynder leddet at ruste fuldstændigt sammen og det bliver nok ikke bedre af at det er Skagens saltvand og ikke bare brakvand fra markvejene herude..

Du kan se min tråd om renovering her: http://t3nettet.dk/viewtopic.php?t=4201&highlight=tr%E6kaksel

Et manchetsæt koster ikke så meget til bagpå, ved ikke med foran, men det er ihvertfald vigtigt at manchetterne er helt tætte og leddene smurt op med dethersens moblydænholdige sorte fedt.

Jeg har et par gode trækaksler til foran du kan købe og renovere hvis du har mod på det..

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Pludselige, KRAFTIGE rystelser
« Svar #13 Dato: 09. Marts 2008 kl: 10:32:46 »
Jeg synes ikke jeg kunne rokke hverken op/ned eller frem/tilbage med nogle af akslerne...Kun ind/ud (mod gearkasse/diff og tilbage)...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Pludselige, KRAFTIGE rystelser
« Svar #14 Dato: 09. Marts 2008 kl: 11:30:13 »
Jeg kommer til at tænke på en Syncro hvor drivakslerne rev sig af under kørslen fordi unbracoboltene havde arbejdet sig lidt løse, nok til at det ikke læggere var anlægsfladerne der holdt på trykket, men de tynde unbracoer.............

Jeg smadrede også engang bagtøjer på en Merc508D fordi den efter et hjulskift på et tidspunkt ikke havde fået tvillingemonteringen spændt efter. Langsomt, langsomt, sled bolthullerne sig ovale (klunk klunk ved start/stop) til det hele rev sig fra hinanden.

/JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."