Forfatter Emne: Overvejer køb af aldrende VW Transporter Syncro  (Læst 7439 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Overvejer køb af aldrende VW Transporter Syncro
« Dato: 22. Marts 2006 kl: 15:13:56 »
Hej! Jeg håber det er den rigtige afdeling i foraet jeg poster i.

Jeg går med et køb i maven. Overvejer at investere i en Syncro Transporter fra 1988 eller 89, de de skulle kunne fåes for en billig penge og 1,6 Turbo Diesel motoren skulle kunne konverteres billigt til at køre på planteolie istedet for mineralolie.

Jeg er vant til at reparere min bil selv men har ingen erfaring med diesel og sætter pris på simpel teknik.

Hvad er en sådan VW værd? Hvad skal jeg kigge efter når jeg har fundet en billig model? :)

M.h.t. konverteringen af motoren er jeg lige flyttet på landet omkring Fårup (8990) og kender desværre ikke nogen dieselmekaniker der vil kunne supervise mit projekt heromkring. Måske findes der en herinde?

Jeg ser frem til at forcere grusvejen i en solid Syncro og håber i har tid til at hjælpe en kommende 1. gangs VW ejer.

mvh

Jan Kjerbye
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Overvejer køb af aldrende VW Transporter Syncro
« Svar #1 Dato: 22. Marts 2006 kl: 21:29:29 »
Her er lidt om planteolie

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=299&highlight=rapsolie

og lidt om pris

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=383&highlight=pris+p%E5

og lidt der er rart at vide om motorer i t3

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=514&postdays=0&postorder=asc&highlight=pris+p%E5&start=0

Der er efterhånden en del indlæg der bare ligger herinde så bare søg løs
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Overvejer køb af aldrende VW Transporter Syncro
« Svar #2 Dato: 22. Marts 2006 kl: 21:35:17 »
Og så ville jeg i øvrigt helt sikkert vende blikket mod tyskland, her finder man fine vogne med begrænset antal km på bagen.

www.mobile.de

www.autoscout.de

Afgiften på gule plader kan du også finde mange indlæg om, men regn med 3-4000 kr.

Og velkommen til da :)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Overvejer køb af aldrende VW Transporter Syncro
« Svar #3 Dato: 22. Marts 2006 kl: 21:53:13 »
Tusind tak.. jeg går straks ombord i de links du har fundet til mig.

Jeg må jo se om jeg kan finde en t3 snart så jeg kan nå med på t3træffet.. bor jo lige nordøst for Randers :)

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Overvejer køb af aldrende VW Transporter Syncro
« Svar #4 Dato: 05. April 2006 kl: 22:59:03 »
Nå.. budgettet er sprængt!

Men jeg har måske fundet en fin syncro doka som jeg skal ud og kigge på i morgen for at se om det er værd at låne til den.

Hvad skal jeg være specielt opmærksom på? Kan viskositetskoblingen testes og hvad med diff o.s.v.?? Det er jo nogle af de dyre dele.

Ellers nogle gode råd så jeg ikke virker helt grøn når jeg står i det og skal prøvekøre min første syncro nogensinde?

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Overvejer køb af aldrende VW Transporter Syncro
« Svar #5 Dato: 06. April 2006 kl: 07:59:51 »
En t3 ruster sjældent i bunden, til gengæld er rust i pladesamlinger meget almindeligt, det kan behandles men kommer igen. Alle de steder der har været lavet rust kommer det (næsten sikkert) igen. Overvej om du orker slpbekrattespatlegrundemale alt efter stand.

Den nemmeste måde at teste viscosekoblingen er at køre rundt i en cirkel hvis der efter en omgang eller to kommer tydelig modstand (i rat og i rullemodstand) virker viscosen (den spærrer mellem for og bagaksel) på grus vil den skubbe forhjulene

Spærret kan du teste FORSIGTIGT ude på asfalten ved at slå det til og så se hvor let det er at dreje med bilen (først bag, så front) vær opmærksom på at den skal trille lidt før spærret går i greb. Drejer du for kraftigt ødelægger du noget.

Der er sikkert mere (og der skal nok være nogen der mener at den med asfalten er en meeeget dårlig ide)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Overvejer køb af aldrende VW Transporter Syncro
« Svar #6 Dato: 06. April 2006 kl: 08:52:42 »
Se tråd her på forum om min rustne blå Caravelle, og besøg:
http://www.zorck.dk/t3/
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Overvejer køb af aldrende VW Transporter Syncro
« Svar #7 Dato: 06. April 2006 kl: 10:58:38 »
Perfekt! Jeg vil ihvertfald prøve det med viskosen.

Hvis alt går vel er jeg snart den lykkelige ejer af 2 styks T3. En doka syncro på gule plader og en reservedelsbil + et par ekstra motorer. Tænkte det var godt at have lidt dele når nu man skal i gang med en planzöl konvertering :) Det ser sku ud til at der er projektzwo dimser på dokaen!

Jeg er spændt på hvordan man laver ejerskifte fra gulplade erhverv til privat gulplade.

Jeg skal ud og kigge lidt på den i dag som sagt. Jeg tager en kraftig 12V lommelygte og noget til at pirke i den med.

Mange tak for alle de råd og hjælp jeg har fået her, der har ført frem til at jeg nu måske endelig har fundet en grov holdbar hverdagsbil. Mine første projekter bliver nok lydisolering af kabinen og montering af oliekøler.

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Overvejer køb af aldrende VW Transporter Syncro
« Svar #8 Dato: 06. April 2006 kl: 11:02:19 »
du skal lige huske at hvis der ikke er betalt afgift fra mandskabsvogn til almindelig gulplade så skal det gøres før du kan indregistrere den til dig selv
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Overvejer køb af aldrende VW Transporter Syncro
« Svar #9 Dato: 06. April 2006 kl: 11:12:54 »
Ja! Jeg har sikret mig at den ikke er indregistreret som mandskabsvogn men som varevogn.

Udestående spørgsmål er om der skal betales mere registrering når den skal "privatiseres" og hvordan det er med passagerer på bagsædet i kabinen på gule plader.. Fandt noget på FDM en gang om at man må sidde på de sæder der rent faktisk er der man må jo også godt sidde 3 foran hvis der er dobbeltsæde.. Men.. skal nok lige have det bekræftet.

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Overvejer køb af aldrende VW Transporter Syncro
« Svar #10 Dato: 06. April 2006 kl: 11:21:30 »
for at en doka kan reg på gule plader skal bagsæderne pilles ud og der skal være en plade lige bag føreren. Lastrummet skal umiskendeligt være indrettet til last
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Overvejer køb af aldrende VW Transporter Syncro
« Svar #11 Dato: 06. April 2006 kl: 13:24:19 »
Nå.. hmm der røg mine hemmelige planer om passagerer bagi.. Oh well hvis jeg er heldig kan jeg få den på hvide til en billig penge når poderne er så store de skal ha sæder. (der kan jo heldigvis sidde 3 foran)

Hvem laver skønnet? En synsmand? Kan det være til diskussion overhovedet? Står det klart i nogel regler nogle steder?

Det HEDDER jo en "dobbeltkabine" så man kan vel argumentere for at det er en del af kabinen. Og at der må sidde så mange der er plads til uden at det er til gene for føreren... Well..

Nå... mange spørgsmål.. Det vigtigeste er at komme ud og se på den og håbe det ikke er et hjemmesvejset lig. Så bliver vi snart flere på Randers egnen med Syncro Dokaer :)

mvh

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Mads-kaa

  • Gæst
Overvejer køb af aldrende VW Transporter Syncro
« Svar #12 Dato: 06. April 2006 kl: 13:49:21 »
Varerummet i en almindelige gulplade bil er jo også en del af "kabinen", det er ikke det som er afgørende. Jeg tror det er sådan at privat indregistrede gulplade biler kun må have passagere på foreste sæde række!

/Mads

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Overvejer køb af aldrende VW Transporter Syncro
« Svar #13 Dato: 06. April 2006 kl: 13:51:13 »
Her kommer lige lidt spredt fægtning:

Hvis vognen er på gule plader og der er sæder i bag er der sansynligvis ikke betalt 30% afgift (medmindre sæderne er ulovligt eftermonteret)

Jeg ved ikke om man kan få bagsædepladsen registreret som kabine på andre dokaer (feks til en seng), men på T3éren kommer kabinepladsen til at udgøre mere end 50% af bilen, og så kan den ikke reg. som varevogn. I ´80erne var der en masse ballade med bla. de korte 4wd´ere, som havde skillevæggen mellem chf og varerum så tæt på føreren at personer over 1.80 havde svært ved at have plads til benene. (mange flyttede så væggen, hvilket resulterede i told/skat razziaer med målebånd)

Slutelig TROR jeg at der et eller andet sted er noget med at man kun må have én række siddepladser i en varevogn (så skal der være mere end 3 i bilen må du ud og have en Hummer (hvilket jo ville være et skridt ned i forhold til en vw T3 syncro doka))
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Overvejer køb af aldrende VW Transporter Syncro
« Svar #14 Dato: 06. April 2006 kl: 14:50:23 »
Ok.. interesante betragtninger.

Om ikke andet kan det være jeg i næste uge har en T3 synchro doka og så kan jeg jo komme forbi på t3 træffet og vise den frem :)

spændende...

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012