Forfatter Emne: Problemer ved tandremsskift  (Læst 3864 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Problemer ved tandremsskift
« Dato: 06. April 2008 kl: 19:31:39 »
Nogen der lige kan sige mig om det er mig der fejler noget eller om det er bilen?!

Skal have skiftet tandremmen, har indtil nu med success fulgt vejledningen i wiki, men - da jeg skulle fixere knastakslen ved den sprække bagpå kunne det ikke lade sig gøre...

Sprækken er under niveau med kanten på topstykket...
Hvordan pokker griber jeg det an??

Og så lige en mere...

Jvf. wiki skal, når OT er fundet på knasten og svinghjulet, pumpehjulet fixeres vha. det dertil indrettede 15mm hul i hjulet og bagpladen...Hullet i hjulet står så bare ~180 grader modsat, altså ca. lige overfor istedet for lige over :(
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

PARKHAVE

  • Gæst
Problemer ved tandremsskift
« Svar #1 Dato: 06. April 2008 kl: 19:35:09 »
Du siger det næsten selv :lol:  :lol:
Det hele står en omgang fejl


Ja, det vil sige en ½ omgang på krumtap= 1 hel omgang på knastaksel
If i'm not wrong

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Problemer ved tandremsskift
« Svar #2 Dato: 06. April 2008 kl: 19:40:17 »
Kan se at det muligvis ville hjælpe på pumpen, men hvordan vil det hjælpe på at sprækken på knasten er under niveau?? Sidder den ikke i midten??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Problemer ved tandremsskift
« Svar #3 Dato: 06. April 2008 kl: 19:46:01 »
Nej ,sprækken sidder ikke i midten.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Problemer ved tandremsskift
« Svar #4 Dato: 06. April 2008 kl: 19:52:40 »
Okay, så må jeg ud og efterprøve om det passer på min også ;) Ja, hvorfor skulle det egentligt ikke det?! :D

Tak for hjælpen, rart at have den lige ved hånden når lortet er ved at brænde på :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Problemer ved tandremsskift
« Svar #5 Dato: 06. April 2008 kl: 19:56:19 »
Din knastaksel vender 180 grader forkert. Det gør pumpen også. Det korrigerer du ved at dreje krumtappen 360 grader.

Basic knowledge for 4-taktsmotor:

Krumtapakslen roterer med dobbelt hastighed af knast og d.pumpe. (Derfor har den et lille takthjul, mens knast og pumpe har store.) Årsagen til dette er - som nogen måske har bemærket, at hver takt koster 180 grader, og da vi har 4 af dem, så er regnestykket 4*180 = 720 eller på dansk to omdrejninger. Der er altså kun en arbejdstakt i en cylinder for hver anden omdrejning. Arbejdstakten igangsættes af knast og pumpe, og de skal netop derfor kun rotere halvt så hurtigt som krumbassen.

Altså kan man godt komme ud for, at krumtappens markering ved svinghjulet viser at den er i OT, men knast og pumpe vender 180 grader forkert. Snurrer du krumtappen en hel omdrejning, så vil den altså igen "vise" OT, og da knast og pumpe kun har roteret en halv omdr. (husk den med det lille og de store takthjul), så vil de nu også stå i OT.

Kærven i enden af knasten går ikke gennem knastens centerlinie - den er forskudt (temmelig klogt gjort!) - derfor kan den kun "vise" OT ét sted på rundturen. Pumpens markering giver sig selv.

Held og lykke
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Problemer ved tandremsskift
« Svar #6 Dato: 06. April 2008 kl: 20:04:00 »
vil den ikke have kontakt med ventilerne når den står så forkert........?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Problemer ved tandremsskift
« Svar #7 Dato: 06. April 2008 kl: 20:09:42 »
Den står ikke forkert i den forstand, at tandremmen sidder forkert, tror jeg. Manden har sikkert bare kørt motoren til OT (check på krumtappen), og så kan han ikke forstå, at de andre 2 elementer ikke passer med deres markering. Men han har ramt den OT på krumtappen, hvor de to andre er 180 grader forsat, så hvis der stadig sidder tandrem på, så er det bare at snurre krumtappen en hel omdr. videre. Gør der ikke det, så er det bare at sætte krumtappen lidt efter elkler før OT, så knasten kan snurre frit, og så stille den og pumpen i OT og tilstdst sætte krumtappen i OT igen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Problemer ved tandremsskift
« Svar #8 Dato: 06. April 2008 kl: 20:38:32 »
Så ramte jeg det hele i OT, men jvf. wiki står der at man skal løsne hjulet på knasten, desværre har jeg kun et topnøglesæt og derved også kun en 19mm top, umiddelbart kan jeg ikke lige finde andet jeg kan få fat med, hvor meget betyder det i dette tilfælde at jeg ikke kan løsne det hjul??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Problemer ved tandremsskift
« Svar #9 Dato: 06. April 2008 kl: 20:38:49 »
PS. Den gamle rem sidder der endnu..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Problemer ved tandremsskift
« Svar #10 Dato: 06. April 2008 kl: 20:53:38 »
Nu ved jeg godt det ikke er mig du spørger :)  Men hvis du kan få den nye tandrem på, og det hele stadig står i OT. så er alt i orden.

Det er derfor, man skal huske at løsne den møtrik der holder tandhjulet til knastakslen inden man piller tandremmen af. Det kan nemlig give det modhold der skal til for at løsne den.  altrnativt kan dette vel også gøres, med den nye rem monteret.

Den indbyrdes forskel mellem tænderne, ændres jo ikke fordi man sætter en ny rem rem på. Så jeg kan ikke se hvorfor  det ikke skulle kunne lade sig gøre uden at løsne noget.

husk korrekt spænding af tandremmen. og prøve rotation af motoren med hånden. hellere en gang for meget, eller for lidt. og står det hele stadig i OT . --- SÅ KØR :lol:

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

PARKHAVE

  • Gæst
Problemer ved tandremsskift
« Svar #11 Dato: 06. April 2008 kl: 20:58:52 »
Som du siger poot, det burde ikke være nødvendigt at løsne remskiven.
Det må være noget der har sneget sig med i en gennemgang af topstykkeskift eller andet hvor man ønsker at bibeholde rem og ot mærker så det passer nogenlunde bagefter.

Det er vel det vi har en remstrammer til, nemlig at give det slæk, der gør at remmen kan skiftes uden at afmontere hjul m.m.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Problemer ved tandremsskift
« Svar #12 Dato: 06. April 2008 kl: 21:03:42 »
Som Poot skriver, så er det ikke nogen katastrofe, hvis du ikke løsner bolten på knastens takthjul.

En gammel rem er længere end en ny og nye remme kan også have minimale afvigelser fra hinanden. Derfor kan der ske marginale forskydninger i knastens position. Hvis man er feinschmecker, så lægger man jo søgerblade ind under den retlineal, du tjekker knasten med for at sikre, at den står 100 % i OT. I det tilfælde kan man så få brug for at trimme knasten en grad eller to. Hvis du kan fornemme, at knasten med den nye rem står i OT, så er det jo fint. Hvis den ikke står helt optimalt, og du ikke har noget luftværktøj, så kan du tage modhold på knasthjulet på 1000 måder - bl. a. med remmen - ny eller gammel - du må bare IKKE bruge kærven i enden til at lave modholdet.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Problemer ved tandremsskift
« Svar #13 Dato: 06. April 2008 kl: 22:04:25 »
Fik den skiftet, alt holder OT efter et par omgange, spændingen på tandremmen er så jeg lige knap kan dreje remmen 90 grader med to fingre...

Så mangler jeg bare at samle det hele igen (skal lige have spændt snoretrækket til generatoren op da der er skiftet rem til den og vandpumpen), men nu vil jeg smutte i seng :)

Må vente med at få udløst spændingen til imorgen om det hele springer i luften :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Problemer ved tandremsskift
« Svar #14 Dato: 07. April 2008 kl: 18:00:15 »
SUCCESS!!

Den startede og kørte lige så fint som inden :)

Eneste PLUS, olietrykket er MÆRKBART højere med den nye pumpe, den kan banke manometret helt ud ved kold olie (den går til 7.5 bar) den gamle kunne lige lave 6 bar ved kold olie...

Efter 10 minutter med motoren slukket måler den stadig 1 bars olietryk med tænding på, det kunne den gamle heller ikke præstere...

Nu mangler jeg så bare at få tætnet gearkassen, har planlagt at tømme den for olie og fylde nyt på selvom det kun er knap 1½ år gammelt det der er deri...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan