Forfatter Emne: Rapskonvertering  (Læst 8286 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bo

  • Gæst
Rapskonvertering
« Svar #15 Dato: 27. April 2008 kl: 10:00:00 »
Citat fra: "Jarl"
Inden jeg kastede mig ud i rapskonvertering, så ville jeg nok lige undersøge forsyningssikkerheden. Den er vist ikke, hvad den har været. Jeg tror også lige, at jeg ville tjekke det politiske klima vedr. biobrændstoffer - det er vist ikke særligt gunstigt pt.

Og så lige en kynisk økonomisk analyse:

Ved høst 2007 var noteringen på raps 220 kr/tønde. Der medgår 3 tønder til at fremstille 100 liter olie. 220*3=6,60 kr/l minus den fortjenste der kan hentes fra den tilbageblevne rapskage plus omkostninger til presseanlæg, strøm, slitage og afhentning = de facto literpris pt på ca. 6,75.
Noteringen for raps anslås til at blive 330-350 ved høst 2008. Hvad gætter I på, at literprisen før afgift bliver i oktober?

Lyseslukkerjarl


340*3=10,20 kr/l.  :shock:  Så er det ihvertfald ikke det økonomiske aspekt der trækker længere :?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Rapskonvertering
« Svar #16 Dato: 27. April 2008 kl: 10:24:17 »
Så længe det er billigere end diesel og benzin kan jeg godt se det økonomiske aspekt i det ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Rapskonvertering
« Svar #17 Dato: 27. April 2008 kl: 10:25:38 »
hvis diesel prisen fortsætter til 15,-  :shock:  er det jo stadig mere rentabelt med raps.

mht fødevare situationen så jeg forleden en udsendelse der tog problematikken op.
Konklutionen var at det selvfølgelig havde indflydelse på fødevarepriserne at en del af jorden idag bliver brugt på biobrændsler, men den smule blev i store træk opvejet af at mere brakjord blev opdyrket samt overdrev og mere effektivt landbrug. Dog desværre på bekostning af omlægning til økologisk drift, da fortjenesten til dette ikke er så stor i forskel længere.

De afgørende grunde var at flere mennesker rundt om i verden har fået flere penge og dermed højere levestandard. Dette gør at de har ændret deres kost opbygning til mere kød i måltiderne. Det koster foder at fede svin og kreaturer og dette er medvirkende til at priserne stiger + en ikke uvæsentlig detalje at en del er begyndt at spekulere i fødevarer på samme måde som olie. Dette har også været medvirkende til en øget pris på verdensmarkedet.

Personligt tror jeg mere på Biodiesel end raps olie. Specielt 2. generations teknikkerne ser interessante ud. Jeg er på Grundfos og har haft følerne lidt ud mht det projekt som vi er blandet ind i sammen med DAKA og et par stykker mere - kan med tiden blive et af mange alternativer.

Raps er heller ikke nødvendigtvis den bedste plante i fremtiden til at udvinde olie fra, da den kræver en del arbejde. Men det er en helt anden problematik.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Rapskonvertering
« Svar #18 Dato: 27. April 2008 kl: 10:44:26 »
Jeg tror måske også at raps vedbliver med at være lidt billigere end diesel når der sammenlignes hhv. uden og med afgift. Det skal så sammenholdes med de uundgåelige driftproblemer, man kommer ud for i det første år.
Man skal ikke forestille sig, at man bare konverterer og så kører det. Sådan fungerer det desværre ikke. Det første år er én lang fejlsøgnings- og læringsperiode. Man bliver knippelgod til at adskille dieselpumper og rekonstruere motordødsscenarier. Alle, jeg kender, som har leget med brændstoffet har betalt lærepenge. Nogle har betalt rigtig mange, andre har været mere heldige.
Derfor hedder regnestykket ikke: "Jeg kan spare en daler pr. liter, ergo er det en god forretning."
Regnestykket lyder snarere: "Det er muligt at brændstoffet er lidt billigere. Til gengæld sætter jeg besparelsen til i havarerede motorkomponenter og jeg må forvente 10 årlige opringninger til min arbejdsgiver, hvor jeg bekender, at jeg pga. rapsolie igen idag ikke møder til tiden."

Har man lyst at prøve, så er det bare at kaste sig ud i det, men forvent ikke det er uproblematisk.

Og ja, jeg ved det - sortseer, lyseslukker og tværing - men samtidig også lidt erfaren og temmelig ærlig.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Rapskonvertering
« Svar #19 Dato: 27. April 2008 kl: 10:46:51 »
hudløs ærlig realist.. Positivt 8)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Rapskonvertering
« Svar #20 Dato: 27. April 2008 kl: 12:29:44 »
Heldigvis står min arbejdsplads under 500 m fra min indkørsel ;) (Altså kun på de dage hvor arbejdspladsen ikke ligger beslag på hele indkørslen ;)) Så om bilen kører hver dag eller om den står stille i nogle uger er et fedt for mit vedkommende :)

Indrømmet, NÅR det kommer til at køre nogenlunde ordentligt er planen da at Højben skal erstatte noget af den kørsel som konen pt. foretager i vores Kia, men det er kun på sigt.
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Rapskonvertering
« Svar #21 Dato: 27. April 2008 kl: 12:56:31 »
men det var nok oz mere ment til dem som tror at det gør man problem frit fra den ene dag til den anden.. det gør man ikk kan jeg ligesom fornemme 8)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Rapskonvertering
« Svar #22 Dato: 27. April 2008 kl: 15:52:33 »
En anden ting der er ved svo drift er vel at dyserne skal renoveres oftere pga flere aflejringer på disse. Plus det har været oppe og vende i nogle amerikanske fora at der er flere aflejringer i motor, stempelringe, olie osv ved kørsel på Straight Vegetable Oil - men jeg har ikke kunnet finde konkrete beviser på dette udover nogle test af motorer i bænk / stationær drift, hvilket ikke er 100% sammenligneligt med motor i normal drift.

Men har man en smule motor teknik gefühl kan der helt sikkert være lidt at spare og erfaringer at blive rigere på.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)