Forfatter Emne: Starter alt for godt om sommeren!!  (Læst 1624 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Starter alt for godt om sommeren!!
« Dato: 04. Juni 2008 kl: 11:21:28 »
Jeg håber ikke jeg har grund til at være bekymret!
Efter jeg skiftede motor på min røde bil i oktober og timede den til 0,98 og tjekkede det 3 gange. Pumpen har jeg skiftet højtryksstempel i da det andet knækkede, dog fra en pumpe af samme slags.

I vinters skulle jeg hive i koldstarteren ved koldstart, men her hvor temperaturen er godt oppe, er det ikke nødvendigt! Moteren går lidt hårdt og mister nogle tændinger i starten, men så spinder den fint! Dog har den en meget lækker lyd hen af TDI motoren....

Skal jeg time den tidligere eller?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Bo

  • Gæst
Starter alt for godt om sommeren!!
« Svar #1 Dato: 04. Juni 2008 kl: 11:43:00 »
:shock:  :shock: ...Skal man nu også til at være bekymret når det gamle lort endelig har en god dag :?:  :?  :? ....Det er sq da til at blive gråhåret af  :lol:  :lol:  :lol:

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Starter alt for godt om sommeren!!
« Svar #2 Dato: 04. Juni 2008 kl: 12:46:47 »
read the fuck...ing manuel:

Der står, at man skal trække i koldstarten ... Der står ikke noget om det varme sommervejr ...

Måske skal man blive lidt bekymret, såsnart den ikke starter med koldstarten i den kolde tid ... Generelt det spørgsmål, om timingen af ESP måske ikke er 100%, men hvordan ellers???

Oplever det samme med min JX her i den varme tid, men den løber bedre med koldstart i første minutter. Jeg vil ikke kvæle motoren, den bliver trukket ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Starter alt for godt om sommeren!!
« Svar #3 Dato: 04. Juni 2008 kl: 17:27:09 »
Pæn tone ellers....

Selv om vi sveder tran i disse dage er der stadig et stykke op til driftstemperaturen på en motor, så når den er kold, selv om sommeren, kan man stadig med fordel trække koldstarteren ud.

En lille bonus info:
Så snart motor omdrejningerne kommer over 2000 omdr/min avancerer pumpen sig længere frem end koldstarteren har forstillet den. Det vil sige koldstarteren kun har betydning for tomgang og lave omdrejninger.

Koldstarteren er ikke umiddelbart sammenlignelig med en choker.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Starter alt for godt om sommeren!!
« Svar #4 Dato: 04. Juni 2008 kl: 18:18:08 »
Jeg har bemærket det samme som resten af jer, nu hvor det er blevet varmere i luften...

Mon ikke det er meget normalt?! Jarl?! :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Starter alt for godt om sommeren!!
« Svar #5 Dato: 04. Juni 2008 kl: 18:29:53 »
Jeg tror ikke, der er grund til panik. Varm indsugningsluft og varme omgivelser i godset omkring forbrændingen gør sit til at motoren starter villigere. Kender I tricket til en gammel sur traktor, der har holdt stille i 2 år. Giv den hed luft fra en føntørrer ind i indsugningen, så starter den.

Men dermed har jeg ikke sagt, at der ikke samtidig kan være andre ting på færde, men hvorfor skulle der være det?

Jeg har også selv bemærket hårdere gang i min her i varmen.

@Hawaiibussen: Hvad ligger dit DÖD på? Måske skulle du indspille et lille soundtrack med tomgang, så vi kan høre den og frikende den.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Starter alt for godt om sommeren!!
« Svar #6 Dato: 04. Juni 2008 kl: 23:23:20 »
Hej Morten,

Hvis jeg forvarmer blot 10 sek behøver jeg ikke koldstarteren, bruger den kun når det er rigtig koldt (under 5-8 grader) Har samme oplevelser som dig at den de første måske 30 sekunder misser en tænding eller to... Pumpetiming 0,90

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Starter alt for godt om sommeren!!
« Svar #7 Dato: 05. Juni 2008 kl: 20:44:58 »
Min starter perfekt på kold motor, her om sommeren,  uden at trække i "koldstarten", kun forvarve til lampen slukker, men når den er varm og har stået et lille stykke tid (kvarter) så skal starteren køre lidt før den starter.
Pumpetiming  85.

Hilsen Fynboen
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Starter alt for godt om sommeren!!
« Svar #8 Dato: 05. Juni 2008 kl: 20:56:37 »
Hvis det skal give mening at sammenligne pumpetiming, så er det nødvendigt også at opgive dyseåbningstryk.

0,90 er en fin justering af pumpen på en JX - forudsat, at dyserne ligger på 155 bar. Hvis dyserne ligger på 120 er det rasende tidligt - ligger de på 185 er det kritisk sent.

Og så er pumpetimingen jo ikke sammenlignelig mellem JX og AAZ. JX ligger std. på 0,91 +/-0,07, mens AAZ's udgangsmål er 0,80. Det er i bund og grund meget logisk, da AAZ har længere slaglængde, og derfor bliver x grader på krumtappen til flere mm vandring på AAZ end på JX.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Starter alt for godt om sommeren!!
« Svar #9 Dato: 06. Juni 2008 kl: 10:51:33 »
Hmm mener da at VW bogen foreskriver 0,90 for CS/KY også? 130 Bar dyser?

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Starter alt for godt om sommeren!!
« Svar #10 Dato: 06. Juni 2008 kl: 11:22:56 »
Helt enig. Jeg anfører blot, at der ligger en forskel mellem  de kortslagede motorer (alle 1,6 og 1,7) på den ene side og de langslagede (1,9) på den anden side, samt at dyseåbningstrykket er lige så udslagsgivende for indsprøjtningstidspunktet, som pumpetimingen. Det ville ikke have været et relevant tema for 10 år siden, men nu er det jo nærmest en sjældenhed at finde en bil, der er trimmet til det oprindelige dyseåbningstryk.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Starter alt for godt om sommeren!!
« Svar #11 Dato: 06. Juni 2008 kl: 12:51:19 »
Dysseåbningstryk  er 165 bar.

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Starter alt for godt om sommeren!!
« Svar #12 Dato: 07. Juni 2008 kl: 13:47:30 »
Citat fra: "Jarl"


@Hawaiibussen: Hvad ligger dit DÖD på? Måske skulle du indspille et lille soundtrack med tomgang, så vi kan høre den og frikende den.


Det er 165 bars dyser som kun har kørt 2000km!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.