Forfatter Emne: Startproblemer med ny Syncro  (Læst 3014 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Startproblemer med ny Syncro
« Dato: 07. April 2006 kl: 11:11:16 »
Jeg kan ikke finde "søg" funktionen i foraet, så selvom der sikkert er skrevet 100 tråde skriver jeg en ny. Er ret irriteret og rådløs.

Kørte 200km i går i min nye Diesel syncro ingen problemer.. Parkerede den og her til formiddag da jeg vil starte vil den vil den ikke starte.

Glødelampen går ud, starteren tørner, men den får ikke diesel (mit gæt)

Af med låget (hvor er den dejlig nem at komme til den kværn) og glo ned i mi nye diesel hakker for kun 3. gang.

Det lader til at der er luftbobler i dieselslangen og efter flere tørn er der næsten ingen diesel i slangen.

Når man drejer nøglen "klikker" det i et relæ i sikringsboksen, MEN jeg syntes ikke at jeg kan høre magnetventilen klikke... Så er der vel lukket for disel? Jeg har målt på ledningen der går til ventilen og der er 12 V.

Skal man kunne høre ventilen klikke meget tydeligt? Er den nem at skifte?

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Aabenhus

  • Gæst
Startproblemer med ny Syncro
« Svar #1 Dato: 07. April 2006 kl: 12:03:09 »
I mit tilfælde var det slam i studsen til brænsstoffilteret, det "smadrede" simpelthen dieselen, så det næsten kun var ren luft der nåede til dyserne..

Mvh.

Aabenhus

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Startproblemer med ny Syncro
« Svar #2 Dato: 07. April 2006 kl: 12:09:04 »
Nå.. fik afmonteret ledninger og målt og sat en ledning på batteriet og KLIK KLIK. Den virker fint.. hmm.. næste trin..

Skulle der egentligt ikke være en gummibold på slangen mellem filteret og indføringen i motoren? Så ku man pumpe diesel med hånden. Der er FULD af luft i den gennemsigtige dieselslange mellem filteret og "indføringen"(hvad hedder det rigtigt?) Men der er ingen måde at pumpe diesel på manuelt. Er det rigtigt? Det ligner der er lavet noget fusk med plastictrips og en overskåren muffe af gammel brændstofslange.. Hmm

Den vil lissom ikke suge diesel og så er det jo klart den ikke vil starte.

Jeg har kigget lidt på at begynde en udliftning af systemet, men den lokale mekaniker har tilbudt at hente den og kigge på den allerede i eftermiddag, så som helt begynder slog jeg altså til. Damn.. skodoplevelse .. den kørte ellers fint i går. :/

Jeg skyder lige et par hurtige billeder og smider op.

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Startproblemer med ny Syncro
« Svar #3 Dato: 07. April 2006 kl: 16:22:41 »
Så fik jeg skudt et par billeder.

http://www.martinelund.dk/jan/Doka/

Dokaen er kørt på det lokale værksted. :/

Jeg håber det bare er en utæt slange et sted der suger luft ind i dieselsystemet.

Glæder mig til at få lidt mere erfaring med dieselmotorer så jeg kan opbygge mig et lille lager af "hverdags-reservedele" og at få hentet reservedelsbilen og stillet i laden. (nåja.. jeg skal lige ha sat laden op igen efter den er flyttet :)

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Startproblemer med ny Syncro
« Svar #4 Dato: 07. April 2006 kl: 16:33:47 »
Nu starter den igen efter et skift af brændstoffilter og en ordentlig gang dieselstart.

Men det lader til at den ikke rigtigt suger diesel før motoren kører.

Jeg mistænker nogle slanger for at være utætte..  HMM..  Overvejer at prøve at køre i den her i weekenden og så måske montere en klemme på slangen når jeg stopper den om aftenen. Så løber det vel for fanden ikke tilbage i tanken.. Hmm.. Og så fylde den helt op med diesel.. Tjaeh..

Nogen "guldråd" der passer lige på mine beskrivelser?

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Startproblemer med ny Syncro
« Svar #5 Dato: 07. April 2006 kl: 18:14:11 »
Hjemme igen. Mekanikeren har solgt mig en gang dieselstart til kritiske øjeblikke.

Han anbefalede mig at montere en kontraventil så dieselen ikke løber tilbage i tanken og efterlader luft i slangerne (p.g.a en utæthed?)

Er det noget med nogle pakninger vi er ude i mon?n

Hmm. Derudover lader det til at være skidt med gearkassen.

Gelandegearet og de fremadgående virker rimeligt uden skurren o.s.v. men bakgearet er svært at finde og få den i. Desuden larmer den med mellemrum frygteligt når man ikke har koblet ud.  Jeg ved ikke om det er sundt at køre i den?

Bos1 har svaret at det er et udrykkerleje og det lyder datil at gå til.. et leje der skal skiftes.

Jeg har heldigvis en reservedelsbil med gearkasse (som så har stået stille i lang tid)

Findes der anvisninger på nettet til at få gearkassen af og skifte det leje?
Hvad skal der bruges af værktøj o.s.v.

Er det mere tilrådeligt at få et værksted til at gøre det? Hvor mange timer er der  i sånoget? :O

Jeg har en tysk reperationsmanual som jeg vil gennemse i weekenden og håbe der står noget.

/en lettere slukøret Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

gulf

  • Gæst
Startproblemer med ny Syncro
« Svar #6 Dato: 07. April 2006 kl: 18:26:51 »
Hej Jan,

Jeg tror du kan have ret i, at der kommer luft i systemet.  
Med mindre du er helt sikker på at det virker, bør du også kontrollere gløde-anlæggets funktion.

Ang. luft i systemet:

VW tror vist selv, at dieselpumpen er selvudluftende, men min erfaring siger også, at det er den altså slet ikke. Derfor har jeg monteret en pumpebold på dieselslangen lige før filteret. Man kan få dem i biltema og i båd-udstyrsforretninger. Hvis du samtidig overvejer en rapskonvertering, kan du slå 2 fluer med et smæk ved at købe en filterholder med indbygget pumpe hos www.dietec.dk eller monopoel.de.

Mit råd til dig i første omgang er: Skift alle brændstofslanger fra dieselfilteret og frem, incl. lækolieslangerne (de tynde, der går mellem dyserne og tilbage til pumpen). Jeg måtte engang bruge 1 time i bidende kulde på at udlufte min pumpe, bare fordi en lækolieslange havde været utæt en nat, og pumpen ikke selv vidste at VW havde bestemt, at den var selvudluftende.... Når du køber lækolieslange hos dit lokale reservedelslager, så tjek lige en ekstra gang at det er dieselbestandig slange du får udleveret (det var derfor min´ellers nye slange blev utæt :twisted: ). De skal være ~3,2mm i indre diamenter.

Der er også den lille gummi-dut på sidste dyseholder at være opmærksom på. Den koster 13kr hos VW, men Jarl har vist en gang linket til et meget billigere sted i Jylland.


En udskiftning af alle disse slanger er ikke særlig dyr, og så kan du da udelukke dem som kilde til dine startproblemer.

Hvis problemet ikke bliver løst lige med det samme, anbefaler jeg, at du kører i bilen minimum en gang dagligt. Så bliver den luftet jo luftet ud en gang i mellem, så pumpen ikke lige pludselig er helt tom.

Held og lykke med din fejlsøgning.


mvh. gUlf

PS: Enkelte luftbbobler i slangerne skal man ikke ligge vågen om natten omkring. I mine slanger er der altid en smule bobler, men det giver ikke nogen problemer, hverken med start eller ydelse.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Startproblemer med ny Syncro
« Svar #7 Dato: 07. April 2006 kl: 19:04:03 »
Tusind tak Aabenhus og Gulf for de gode ideer. Jeg bgynder allerede at få en bedre fornemmelse for hvordan sånen dieselkværn fungerer. Jeg vil se om jeg kan finde en god leverandør af diverse reservedele her i nærheden af Randers. (Jer der bor i nærheden har i et tip?)

Næste trin er at finde en gerkasse udskiftningsmanual i farver med trinvis forklaring :)

Min reservedelsgearkasse sidder i en syncro på en blød mark der ikke er til at køre til før det er mere tørt. Jeg håber det bare er det skide udrykkerleje og at jeg kan skifte det på en dags tid.  Hvorfor bliver sådan et forresten slidt?..

Nå .. jeg satser og kører en tur til Århus og henter min gamle bil.. så har jeg da noget at køre rundt i mens jeg samler mod til en syncro reperation.

/en lidt mindre slukøret Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Startproblemer med ny Syncro
« Svar #8 Dato: 07. April 2006 kl: 19:17:02 »
Hej Jan

Velkommen til VW land - stedet hvor vi ruller rundt om natten og til tider ligger vågne over vores kære Caraveller.

Det bliver bedre, det lover jeg dig - jeg er selv på min 3'de Caravelle nu - og begynder at slappe meget mere af.

Det meste der er på vores biler, er til at lave, rimelig nemt - især hvis nogen kan råde dig elller hjælpe dig.

Haynes er et must, og du bor nær Randers, så ind til Køsters Motorboghandel med dig :-)
Køsters Motorboghandel Østergade 9 8900 Randers Tlf: 86426613

Han har ALT i motorbøger :-)

Hvis han har det, og du har råd, så køb også Bentley - det er kongen :-)

/JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Startproblemer med ny Syncro
« Svar #9 Dato: 07. April 2006 kl: 19:57:18 »
Jeg bruger en tysk bog, der hedder So wird es gemacht. Da mine mekanikerevner er begrænsede har jeg mere glæde af den end Haynes (som jeg også har) da illustrationerne er bedre.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Mads-kaa

  • Gæst
Startproblemer med ny Syncro
« Svar #10 Dato: 07. April 2006 kl: 20:49:20 »
Jeg havde en So wirds gemacht til min gamle Polo, og hvis man kan lidt tysk, vil jeg klart anbefale den frem for Haynes!!!

/Mads