Forfatter Emne: olietryk ved kold motor  (Læst 1556 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
olietryk ved kold motor
« Dato: 12. Juli 2008 kl: 20:44:16 »
Efter flere dages kamp med de Norske bjerge på vej mod Bergen syntes jeg det kniber lidt med at få olietryk på om morgenen når den er kold. Senere på dagen med varm eller halvvarm motor slukker lampen hurtigt som den plejer. Sidste olieskift for 2500km siden og efter at have forseret Hardangervidan fik den en 1/2liter.
Noget at være bange for eller er det bare alm. slitageteng. Ps. den bruger kun olie mellem skiftene når den presses hårdt ( 1/2 time eller mere med klampen i bund for at forcere stigningerne.
Nu uden T3

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
olietryk ved kold motor
« Svar #1 Dato: 13. Juli 2008 kl: 11:10:01 »
Kvalitet af data input = kvalitet af diagnose output.

Før jeg kan sige noget som helst fornuftigt er jeg nødt til at vide:

1) Hvilken olie kører du på?

2) Hvor gammelt er oliefilteret, og hvilken type er det?

3) Har du ekstern oliekøler på?

Og vigtigst af alt:

4) Hvad er det faktiske olietryk målt med et troværdigt manometer ved 80 graders olietemp. og 2000 rpm.? (Kan købes hos enhver VVS-mand - også i Norge. Skala fra 0-8 bar. M10x1 gevind.)

Når ovenstående foreligger kan man sige noget fornuftigt - indtil da vil alt andet være krystalkuglegætteri, men hvis der faktisk er fravær af olietryk på en kold motor, så ville jeg nok skynde mig lidt med at få et manometer i.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
olietryk ved kold motor
« Svar #2 Dato: 13. Juli 2008 kl: 16:43:16 »
Hej Jarl

Olien er Esso 10-30 filteret er skiftes sammen med olien og er købt hos Havwdiaudi (vist med stavefejl) oliekøler er monteret, var med i fællesindkøbet.
Jeg må skaffe et manometer i morgen og så giver jeg et praj. Jeg glemte lige at fortælle at den trækker fint og ikke oser. Jeg kan kun se normal dieselforurening når der kører en bil med lys bagved igennem tunellerne.

Sommerhilsen og tak for svar fra Bjarne
Nu uden T3

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
olietryk ved kold motor
« Svar #3 Dato: 14. Juli 2008 kl: 17:11:13 »
udførlig forklaring følger. det var kontakten.
hans søn
Nu uden T3

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
olietryk ved kold motor
« Svar #4 Dato: 15. Juli 2008 kl: 18:54:36 »
ja, så fandt vi en pc.
Jeg brugte 2,5 timer med hjælp fra diverse flinke håndværkere m.m. for at finde et 10mm. manometer. Hos Brdr. Dahl lykkedes det at få lov til at handle, men heller ikke her havde de det, alt i Norge er tomme-geving. De siger at det er på grund af de mange offshore-aktiviteter. Nå men til sagen, jeg fandt et Bosch værksted uden for Bergen hvor jeg da måtte låne alt det værktøj jeg skulle bruge og kunne så måle at trykket var 1,6 bar i tomgang, hvorefter det så steg til 6 bar med 1/2 gas, så det må være OK. han havde ikke en ny kontakt men nu mener jeg at kende årsagen til problemet.
Tak igen til Jarl for gode råd.
Ferieturen fortsætter og vi ender nok i Motala til træf i wekenden
Nu uden T3

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
olietryk ved kold motor
« Svar #5 Dato: 16. Juli 2008 kl: 11:38:56 »
Ja norske standarder er lidt specielle. Skulle engang bytte en blå campinggasflaske i en campingbutik. Nei, en sån frinns ikke i Norge" var svaret. Jamen er det da ikke international standard indvendte jeg. "Jo da," sagde mannen med et stort grin," men ikke i Norge."  :D
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg