Forfatter Emne: Så er den gal igen...  (Læst 3612 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

adman

  • Gæst
Så er den gal igen...
« Dato: 19. August 2008 kl: 10:59:58 »
Stor dramatik på Øresundsbroen i går aftes på vej hjem fra Sverige.

Midt på broen i røg temperaturmåleren pludselig med lynets hast op i det røde felt.

Ind i nødsporet, på med sikkerhedsvest, ud og kontatere en sejlrende af vand efter bilen. Ud med en advarselstrekant, tilbage og tømme bilen (den var selvfølgelig proppet til randen), vente en tyve minutters tid og så ellers på med nyt vand. Ekspantionsbeholderen var helt tom, men korrekt mængde vand i den anden beholder.

Vi havde heldigvis masser af vand med. Efter 6 liter under det mig at der ingen forskel er at mærke. Kunne ingenting se pga mørket, så jeg måtte stå med en finger nede i beholderen.

Ned og kigge under bilen, hvor vandet løber af i samme tempo som jeg hælder det på.

Dyb frustration, da det kun var to dage siden at vi hentede den hos mekaniker på Langeland, fordi den havde eksploderet en kølereslange sidste weekend.

Nå, ringe til Autohjælp som ikke måtte hente os, da det kun er Falk, der må hjælpe på broen. Efter en time med bilerne blæsende forbi, kombineret med kraftig vind, kom Falk endelig og bugserede os til rundkørslen på den anden side af broen. Vente igen på Autohjælp og en taxa.

Det er sgu næsten FOR spændende at være T3-ejer!

Det var i hvert fald ikke særligt fedt at holde på broen med en godt pakket bil, en hundræd kælreste og vores to-årige datter, mens bilerne kørte forbi med topfart, selvom personalet på broen havde fået hastigheds-skiltene til at vise max 70 kmt til ære for os.

Nu er jeg bare spændt på hvad mekanikeren siger, når han ringer.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Så er den gal igen...
« Svar #1 Dato: 19. August 2008 kl: 11:17:47 »
Sikke en omgang - du har en tålmodig kæreste...

Mit bedste bud er at det er den anden ende af kølerslangen - at nattens nedbrud hænger sammen med nedbruddet på Lolland.

Ja, mekker "burde" have tjekket efter at der ikke var andre løse ender og svage slanger, nu han var igang - hvis det altså er sådan det hænger sammen.

Ja, efter sådan en oplevelse er det man drømmer om en frisk fra fadet T5 California - og råd til at overholde alle de reglementerede eftersyn på værksted.

Men - en T3 der er plejet efter servicebogen og Haynes intervaller - tror jeg vil være ca ligeså sund som en ny T5 (cirka, sådan cirka), problemet er vel at alt for mange gamle biler _ikke_ bliver serviceret i det omfang de "burde" - bl.a. fordi at årlig service så langt ville overstige indkøbsprisen på bilen.

Pøj pøj

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

adman

  • Gæst
Så er den gal igen...
« Svar #2 Dato: 19. August 2008 kl: 11:32:38 »
Den havde ellers fået helt ny slange og var blevet udluftet, og havde kørt med fuldt blæs på varmen de første 100 km.

Så jeg er meget nysgerrig på hvad der kan gøre at den hælder vandet af.

Er den ved at føde, eller hvad?

Så meget tryk er der vel ikke på? Kan det være en fejl på vandpumpen?

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Så er den gal igen...
« Svar #3 Dato: 19. August 2008 kl: 11:34:08 »
Ja hvis bare det havde været en diesel.....:-)

Så ville du med det samme vide at det var et revnet topstykke. På med et nyt og du har 100.000km til det skal skiftes næste gang ifølge serviceskemaet
Mvh. Casper

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Så er den gal igen...
« Svar #4 Dato: 19. August 2008 kl: 11:37:52 »
Hej Flemming

Mit gæt er at hvis der blev skiftet een slange, så er problemet en af følgende:

* Det kan være sort uheld - at den nye slange er faldet af igen.
* Det kan være at en af de andre slanger - med sandsynligvis samme alder som den første, opgav livet.

Mit bedste gæt, er at det er en af de andre slanger som  har begået harakiri.

Hvis det er sådan det er, så er det mit bud at det er tid til at skifte slanger.

PM evt også Hintze og hør ham om hvad han ved om slangernes livshistorie, måske du er heldig og han har skiftet nogen af dem.

Gode hilsner og pøj pøj

Jens Jakob
P.s. Hvis der er problemer med de lange plastrør under vognen frem til køler, så har jeg 2 sæt liggende i laden....
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Så er den gal igen...
« Svar #5 Dato: 19. August 2008 kl: 11:45:36 »
Det kan godt være et flækket topstykke, hvis der har været overtryk i systemet!

Hvilken motor er det, DG ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Så er den gal igen...
« Svar #6 Dato: 19. August 2008 kl: 11:50:14 »
Det er en DJ med karburator - Hinze-bussen.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Så er den gal igen...
« Svar #7 Dato: 19. August 2008 kl: 11:52:49 »
Citat fra: "jensjakob"
Det er en DJ med karburator - Hinze-bussen.


Så kan det NEMT være et flækket topstykke !!!
Jeg er lidt bekymret for DG kaburatoren ikke kan levere nok saft til en DJ.
En for mager blanding hæver temperaturen og dermed risikoen for at flække topstykket  :?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

adman

  • Gæst
Så er den gal igen...
« Svar #8 Dato: 19. August 2008 kl: 11:56:22 »
Det løber koldt ned ad ryggen, bare ved tanken om flækket topstykke...

Hinze, som jeg købte bilen af, skrev i sin tid om motoren:

1981 født som luftkølet CU, men er ombygget til wbx; der ligger pt en DJ med karburator

Satser på at det bare er en slange...

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Så er den gal igen...
« Svar #9 Dato: 19. August 2008 kl: 12:19:35 »
Hej Flemming

Hvis det er et flækket topstykke, så kig på den positive side - i og med at Hinze har mekket på motoren, så står du ikke med en gammel sammenrustet motor, men en motor der burde være nem at skille ad.

Er det et flækket topstykke, så kan det også klares rimeligt hurtigt - eneste spørgsmål er hvem der har et DJ topstykke liggende til overs. Rasmus?

Pøj pøj

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

adman

  • Gæst
Så er den gal igen...
« Svar #10 Dato: 19. August 2008 kl: 13:09:32 »
Citat fra: "WBX Manden"

Jeg er lidt bekymret for DG kaburatoren ikke kan levere nok saft til en DJ.
En for mager blanding hæver temperaturen og dermed risikoen for at flække topstykket  :?


Hvis det er tilfældet, hvad er så løsningen? Skal man skifte kaburator?

Den kører nu ellers som en drøm og lyder sund og rask, men nu er det tredie gang siden maj at den smider vandet, så jeg vil meget gerne til bunds i hvorfor.

Ved ikke om følgende har nogen betydning for fejlsøgning:

Første gang var da vi bugserede min gamle bus (der var blevet stjålet) med slæbetov på Hinzebussen. Da vi landede ved værkstedet 1.5 km fra start, og holdt stille, smed den vandet.

Anden gang havde den kørt motorvej til Nyborg og havde lige været nede i tempo (ca 50 kmt) nogle km, da den sprang kølerslangen.

Tredie gang ( igår) havde vi kørt motorvej en times tid og kommer hel ned i fart ved betalingsanlægget, hvorefter den kommer op på 100 i kraftig blæst på broen og efter få minutter smider den vandet.

Det fælles er at det ikke sker når den bare kører derudaf, men altså når den lige har været nede i tempo og så op igen.

Har sikkert ikke en skid at sige, men så er hændelsesforløbet da beskrevet.

Mølle

  • Gæst
Så er den gal igen...
« Svar #11 Dato: 19. August 2008 kl: 13:11:27 »
Hvis topstykket flækker, så pisser vandet vel ikke ud hurtigere end man kan hælde  det på. Med mindre altså at topstykket er eksploderet, og det er det vel næppe.

Mon ikke vi skal kigge på rør og slanger??

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Så er den gal igen...
« Svar #12 Dato: 19. August 2008 kl: 15:20:12 »
Citat fra: "Mølle"
Hvis topstykket flækker, så pisser vandet vel ikke ud hurtigere end man kan hælde  det på. Med mindre altså at topstykket er eksploderet, og det er det vel næppe.


Jo hvis udstødningsgassen laver overtryk i kølesystem så en slange springer af  :wink:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Så er den gal igen...
« Svar #13 Dato: 19. August 2008 kl: 15:27:18 »
Dog vil jeg sige at det lyder mærkeligt at det kun sker når der gasses ned.
Hvis det hver gang skete efter længere tids belastning, ville det være mere forståeligt  :roll:

Hvor meget pedal gav du den op ad broen ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Mads-kaa

  • Gæst
Så er den gal igen...
« Svar #14 Dato: 19. August 2008 kl: 16:31:10 »
Som jeg forstår Flemming så løber vandet pt. af ligeså hurtigt som det bliver hældt på = et "kæmpe" hul. Jeg hælder mest til en kølerslange, men den kan jo være sprunget hvis et flækket topstykke har lavet overtryk i systemet???
Jeg kan nok godt finde et eller to brugte topstykker, men jeg er først tilbage i staden i løbet af weekenden...

/Mads