Forfatter Emne: TD1.6 og mange småture?  (Læst 5340 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Dato: 02. September 2008 kl: 23:55:17 »
Nu læner jeg mig jo op af diesel.stadiet, og hret godt spørgsmål, da jeg kører småture i ny og næ (og her mener jeg under 10 km), indimellem 50 km ture (ud til den hemmmelige lade), og så 2-4000 km på sommerferien.

Men kan en diesel leve med det kørselsmønster uden at dø før tid - for så vil det jo være synd at jeg går over til diesel...

Og hvad med diesel-økonomi?

Een ting er gode historier med 12-14 km/l (75 øre pr km), en anden ting er at stå med 10-11 gps.km/l som bøden for at ligge med 120 km/t på motorvejen (stadigt billigere end 7.5 km/l med benzin, men dieselafgiften gør ondt..........)

Så - hjælp mig diesel-guruer til at blive et mere oplyst menneske - før jeg ender i den anden grøft og bare opgraderer til en 2.1 DJ'er med 112 vrinskende hingste.

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #1 Dato: 03. September 2008 kl: 00:11:15 »
Citat fra: "jensjakob"
Nu læner jeg mig jo op af diesel.stadiet, og hret godt spørgsmål, da jeg kører småture i ny og næ (og her mener jeg under 10 km), indimellem 50 km ture (ud til den hemmmelige lade), og så 2-4000 km på sommerferien.

Men kan en diesel leve med det kørselsmønster uden at dø før tid - for så vil det jo være synd at jeg går over til diesel...

Intet problem! Alt andet er gammel overtro fra en tid, hvor dieselmotorer skulle forvarmes med et lille bål under bundkarret.

Og hvad med diesel-økonomi?

Een ting er gode historier med 12-14 km/l (75 øre pr km), en anden ting er at stå med 10-11 gps.km/l som bøden for at ligge med 120 km/t på motorvejen (stadigt billigere end 7.5 km/l med benzin, men dieselafgiften gør ondt..........)

Skal vi snakke realitet eller mytologi? Myterne om at en diesel er god for 14 km/l i daglig drift er for mig det samme, som, når min søn fortæller mig, at har har set en million måger på en mark. Man skal naturligvis ikke efterprøve om tallet 1.000.000 er korrekt - han forsøger bare at udtrykke, at der var mange måger. Jo, man kan da godt køre 14 km/l på en god langtur med højt lufttryk i dækkene og varm motor osv. osv. Men det er bare ikke et realistisk dagligt kørselsmønster for ret mange af os. Min bil kørfer alverdens blandet kørsel - 2 km til fodbold med ungerne, ind til bageren, over på tanken efter smøger, på job (36 km), til Tyskland efter koks med 2 T trailer osv. osv. Målt over 90.000 km giver det et autentisk gennemsnit på 11,8 km/l.

Og så vær lige opmærksom på, at den helt store joker her ligger i forbruget i opvarmningsfasen. En benzin går ikke 5 km/l, så længe den spæder ekstra til med choker eller koldstartsdyse. En diesel har også et merforbrug, når den er kold, men slet slet ikke i samme størrelsesorden.


Så - hjælp mig diesel-guruer til at blive et mere oplyst menneske - før jeg ender i den anden grøft og bare opgraderer til en 2.1 DJ'er med 112 vrinskende hingste.

2,1'eren er garanteret nemmere at vedligeholde og kræver færre timer med hovedet i motorrummet. Samtidig er der en læringsproces, før man omgåes en diesel med samme handlekraft som en benziner. Det kan man se, som en sjov udfordring, man bliver klogere af, eller også kan man irriteres over, at man skal sætte sig ind i noget besværligt nyt. Én ting kan jeg love: Der er lærepenge, der skal betales - det har alle dieseldrivere vist sandet.
Valget er dit, men du skal være velkommen i flokken, der benytter motorer udviklet senere end i efterkrigsårene

Gode hilsner

Jens Jakob
:wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #2 Dato: 03. September 2008 kl: 00:35:43 »
I tråd med ovenstående, så prøv for sjov, at søge på www.google.dk og "tatraplan" / Tatra 600 og kig på skitsen af motorerne / sammenlign med vw ?!
Hvem har kigget hvem over skulderen ?

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
TD1.6 og mange småture?
« Svar #3 Dato: 03. September 2008 kl: 01:32:45 »
jensjakob nu skriver du 120km/t på motorvej!, så er det ik en diesel t3 du skal ha :wink:

så høje omdr.tal vil jeg aldrig udsætte vores camper for, jeg tror faktisk heller ik at den kan :lol:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
TD1.6 og mange småture?
« Svar #4 Dato: 03. September 2008 kl: 01:35:11 »
Citat fra: "jensjakob"
Nu læner jeg mig jo op af diesel.stadiet, og hret godt spørgsmål, da jeg kører småture i ny og næ (og her mener jeg under 10 km), indimellem 50 km ture (ud til den hemmmelige lade), og så 2-4000 km på sommerferien.

Men kan en diesel leve med det kørselsmønster uden at dø før tid - for så vil det jo være synd at jeg går over til diesel...

Og hvad med diesel-økonomi?

Een ting er gode historier med 12-14 km/l (75 øre pr km), en anden ting er at stå med 10-11 gps.km/l som bøden for at ligge med 120 km/t på motorvejen (stadigt billigere end 7.5 km/l med benzin, men dieselafgiften gør ondt..........


De 12 - 14 km/l er indenfor rækkevidde på dine 50 km. ture og på din sommerferietur, med en veltrimmet motor.
På de kortere ture må du ikke satse på over 10 km/l.

Jeg har i 4 år kørt til og fra arbejde, ca. 8 km. hver vej, og har i de perioder hvor bilen ikke er blevet brugt til andet, lagt på et gennemsnit på 10,5 km/l i sommerperioden og ned til 9,5 km/l om vinteren....
... ikke overvældende tal, men sikkert næsten det dobbelte af hvad en bensiner forbruger på så korte ture...
... men jeg har også på en 150 km. tur haft et snit på 11,5 km/l .... med 1000 kg. campingvogn spændt bagefter...  :wink:

Så hvis du skal finde noget som taler til fordel for fortsat bensindrift, skal du altså ikke kigge på brændstoføkonomien..  :wink:  ..

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
TD1.6 og mange småture?
« Svar #5 Dato: 03. September 2008 kl: 01:40:16 »
Citat fra: "verner"
jensjakob nu skriver du 120km/t på motorvej!, så er det ik en diesel t3 du skal ha :wink:

så høje omdr.tal vil jeg aldrig udsætte vores camper for, jeg tror faktisk heller ik at den kan :lol:


Ikke noget problem for en JX-er..  :wink:  .. men så skal den helst heller ikke længere op.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #6 Dato: 03. September 2008 kl: 06:10:57 »
Ser heller ikke problemer i dit kørselsmønster ift diesel, selvfølgelig skal man vente på den bliver ordentlig varm før den får kniven.
Men det er mindst ligeså vigtigt i en benziner da den relativt fede blanding vil fortætte på den kolde cylindervæg og opløse oliefilmen med større slid til følge. Og en del benzin/vand vil binde sig i olien.

Ellers kan jeg klart anbefale et fyr. Jeg har selv brugt mit flittigt både sommer og vinter. Desværre stod det af i foråret, men et nyt er bestilt - skal bare hentes. Når motor og gearkasse er smålun, føles det bare bedre mere smooth  :roll:

Plus ingen is om vinteren, mindre slid på gløderør og mekaniske dele og på småkolde morgener året rundt er der varme i kabinen inden man har kørt en meter!

Kan man finde en med fjernbetjening / telestart er det klart at anbefale da det så ikke gør noget hvis man ikke har stillet uret / skal afsted på et andet tidspunkt end planlagt. Man trykker bare på knappen, venter 20-30 min og bilen er lunken  8)
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Mølle

  • Gæst
TD1.6 og mange småture?
« Svar #7 Dato: 03. September 2008 kl: 08:18:51 »
Min gamle brandbil har jeg ingen problemer med at køre 120 i ud ad motorvejen med høkurv og dæk på taget. Den er værken besværet eller forpint. Kender ikke til økonomien, men den går ihvertilfald NOGET længere end DG-eren gjode.

JJ- du er velkommen til en prøvetur.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #8 Dato: 03. September 2008 kl: 08:31:16 »
Tak til alle for gode input.

@Jarl: Nu er min benziner jo lun efter 800 meter allerede, hvor lang tid tager en diesel om at blive lun?

@Tony/Verner/Mølle: Gearkasser er vel spørgsmålet og svaret?

11,5 km/l ved blandet kørsel er stadig under 1 kr pr kørt km, hvad der er en hel del bedre end 1,5 kr pr kørt km ved 7,5 km/l i Telebussen.

Jeg ved dog at jeg kan få Telebussen op på 10 km/l ved at køre pænt, aldrig jókke speeder mere end ½-vejs ned, holde mig under 105 km/t på motorvej osv - mendet er længe siden jeg har kørt så tålmodigt.

Tænke, knage, knage.

Gode hilsner, mere følger, måske en OJ?

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #9 Dato: 03. September 2008 kl: 08:45:19 »
Citat fra: "jensjakob"
Tak til alle for gode input.

@Jarl: Nu er min benziner jo lun efter 800 meter allerede, hvor lang tid tager en diesel om at blive lun?

Hvad mener du med lun? Mener du det tidspunkt, hvor motorstyringen ikke længere tilfører ekstra benzin? I givet fald er din benziner - afhængigt af udendørstemp. noget længere end 800 m om det, tror jeg - altså med mindre du bor for foden af Alpe d'Huez og starter hver morgen med en enkeltstart opad. Men jo, en diesel har en længere opvarmningsfase - det er jo indlysende. En motor, der kanaliserer energien ned på trækakslerne fremfor ud i køleren vil jo være længere om at blive varm. Men har du hæftet dig ved pointen i det her: En diesel har ikke nogen choker og derfor er merforbruget kun den smule, som en kold motor har i merfriktion. En benz derimod pøser de dyre dråber ind i rå mængder. Nettoresultatat er, at en kold benziner måske går 3-5 km/l. En kold diesel går vel 8-10. det er da værd at tage med.

BTW: Produktionen af OJ's ligger pt stille grundet arbejdspres, så jag argumenterer ikke for for min syge bedstemor og min tegnebog. Men der findes måske OC'er - endda tættere på dig?

Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #10 Dato: 03. September 2008 kl: 08:54:13 »
OC er også cool - og der ligger en ret sprød AAZ på hylden ved jeg :-)

Men, det kunne være der var en OJ færdigbygget, monteret, kørende, nymalet osv i farvandet ;-P...

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

T3Anders

  • Gæst
TD1.6 og mange småture?
« Svar #11 Dato: 03. September 2008 kl: 10:21:25 »
som tilføjelse til Jarls måger-på-marken-anekdote føler jeg mig jo lidt truffet når jeg indimellem har fablet om 14-15km/l. Men selv hvis jeg trækker generøse 10% af kilometerne ud af det uvidenskabelige regnestykke (der ikke er ført i sirlige regneark), så ligger de 30.000km jeg har kørt i dokaen stadig med et gennemsnit omkring eller lidt over 12km/l. Hvordan kan jeg sige det så sikkert? Jeg har GPS'et hastigheden mod speedometerets hastighed og den viser kun omkring 2-3% for meget, og har samtidig så godt som altid over 650km/50l (en tankfuld), mere normalt er faktisk 700km/50l. Så alt i alt tror jeg egentlig at jeg ville få et snit ihvertfald lidt over 13km/l hvis jeg gad føre nøjagtig regnskab over forbrug og km.

Jeg har prøvet kun at køre 580km/55l (ca.10,5km/l), men det var så også med lidt udfordrende fjeldveje samt stiv sidemodvind på motorvejen med hvide knoer på rattet mellem Oslo og Helsingborg mens speedometeret mest viste omkring 100-110, på vej hjem fra skiferie i norge med en del læs (man har jo plads til lidt af den oppakning som de andre rejsedeltagere ikke kan have i deres små personbiler). Til daglig er kørestilen mere økonomisk med så lidt opbremsning som muligt osv.

Ovenstående er med 1,6TD, en AAZ er vist en anelse mere forslugen.

Husk så forøvrigt også lige på at den autistiske fætter på forummet der fører regneark over sit forbrug, og hævder han kun får 12km ud af en liter diesel, kører rundt på nogle store ruller, vistnok 205 eller 215r14; så måske ruller han faktisk flere kilometer end triptælleren viser og han selv regner med...

Men jeg tror ikke brændstofsøkonomien vil skuffe dig hvis du overgår til diesel JJ......

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #12 Dato: 03. September 2008 kl: 10:45:28 »
100-110 km/t på speedometer og hvide knoer...
Hmmmmmm - Jeg har det bedst med en stabil marchhastighed på 120 på motorvej, også når der er 2 voksne og 5 børn og telt og køkken og køleskab og tagboks og stole og bord og tøj og regntøj og værktøj og reservedele og og og...

Med telebussen kan jeg komme op på 115-125 ned ad bakke, og 110 ligeud - men det er bakkerne og modvinden der styrer tophastigheden, ikke motorkraften... (60 hk).

Er det totalt utopi i en 1.6TD (tilsat oliekøler) at holde en marchfart på 120 (GPS fart)?

Ja, jeg ved godt at diesel ikke skal have bank, men jeg kan stadig huske engang jeg kørte hjem fra Poiteirs i sydfrankrig i en 508D med 80 km/t -nørj der var lang vej til Venedig..........

Så hvad er tålelig/mulig marchfart for en 1.6TD med ök på motorvej?

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Bo

  • Gæst
TD1.6 og mange småture?
« Svar #13 Dato: 03. September 2008 kl: 12:07:18 »
Citat fra: "jensjakob"
100-110 km/t på speedometer og hvide knoer...
Hmmmmmm - Jeg har det bedst med en stabil marchhastighed på 120 på motorvej, også når der er 2 voksne og 5 børn og telt og køkken og køleskab og tagboks og stole og bord og tøj og regntøj og værktøj og reservedele og og og...

Med telebussen kan jeg komme op på 115-125 ned ad bakke, og 110 ligeud - men det er bakkerne og modvinden der styrer tophastigheden, ikke motorkraften... (60 hk).

Er det totalt utopi i en 1.6TD (tilsat oliekøler) at holde en marchfart på 120 (GPS fart)?

Ja, jeg ved godt at diesel ikke skal have bank, men jeg kan stadig huske engang jeg kørte hjem fra Poiteirs i sydfrankrig i en 508D med 80 km/t -nørj der var lang vej til Venedig..........

Så hvad er tålelig/mulig marchfart for en 1.6TD med ök på motorvej?

Gode hilsner

Jens Jakob


Nørjj hvor har du mange overvejelser mand... :lol:  :lol:  Beskylde dig for at kaste dig hovedkuls ud i det kan man ihvertfald ikke :wink:

Med ÖK og en godt indstillet JX´er vil du snildt kunne holde de 110 km/t med et lille overhalingsoverskud i reserve. Det kan jeg ihvertfald i Syncroen "Ohne ÖK"  :oops: på flad vej.

Og prøv så lige at regne ud hvor meget tid du ville spare på f. eks. en tur kbh. - esbjerg eller andet hvis din marchhastighed var 120 istedet for 110. Det er vist ikke mange minutter..... Jeg tror der er mere tid at hente ved at lade ungerne småtørste, så de ikke skal ind og tisse hele tiden, for det er sq det der tager tid :D

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #14 Dato: 03. September 2008 kl: 12:12:03 »
Kom Nu JJ. se så at få købt den diesel. (nu har du vel fået lov)  

Vi holder en march hastighed på motorvejen på omk 110 km/timen ifgl GPS'en og det er her vi er under de 13 km/l. omk 12.5  8)

Hastigheden er der, hvor det stadig er behageligt at sidde i bilen, og man føler det hele spiller,-- samt der stadig er lidt kraft overskud--  til omk 120-125 km/t  8) (( ps ved du hvad man kan med en turbo :lol: hvis man synes det går for langsomt))

Nu er vores jo en camper, med hævetag, det skulle give lidt mere vindmodstand, og så vejer den lige omk 1850 kg når den er aktionsklar.

ER DU NU SIKKER PÅ DU IKKE SKAL HAVE EN CAMPER -- SÅ ER TELT OG KOGE GREJ ALTID KLAR - fruen vil takke dig for det i mange år. :lol:


Har du set lagoni's kørsels regnskab. -- over 14 km/l

 :lol:


Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!