Forfatter Emne: TD1.6 og mange småture?  (Læst 5323 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #15 Dato: 03. September 2008 kl: 12:20:00 »
120(GPS) er fint muligt i en trimmet jx med ök, det der er brug for er en fornuftig gearing. Vi gik ca. 120 i marchfart i Hawaiibussen´s Whitestar da vi var ovre ved Jan sidste år, den vejer vel 1499 kg uden de motorer der lå bagi og personel vægt på 2x70kg ;-)
Den har en veltrimmet JX, og en stor ök
Mvh. Casper

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #16 Dato: 03. September 2008 kl: 12:41:02 »
Hmmmmmmmmmm.


Jeg må se på hvaffen gearkasse der sidder på bilen jeg har i sigte, og hvad den vejer på reg.attesten (10K vs 7.5K på hvide plader).

Camper - nej, der er ikke sæder nok til 5 børn :-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #17 Dato: 03. September 2008 kl: 12:43:58 »
Øhh...jaja....nånå, ser man det.
At spedometret viser mere eller mindre rigtigt, målt med gps, har ikke en hujende hattefis at gøre med hvad triptælleren viser.
Spedometret er forbundet til akslen (wiren) gennem noget magnethejst, og nålen bliver holdt tilbage af en lille spiralfjeder, dvs. hvis fjederen bliver "træt" viser spedoen mere end hvis den er ny og stram (ja, fjederen i spedometret :lol: ). Triptælleren kører derimod direkte på akslen og er derfor et direkte produkt af 1 omdr. på hjulet giver x antal meter på triptælleren, så derfor : Er der nogen der har målt triptælleren med gps?

MVH Peter
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #18 Dato: 03. September 2008 kl: 12:44:32 »
En gearkasse er hurtigt skiftet, så det er ikke det der skal være en deal-breaker når du overvejer.
Mvh. Casper

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #19 Dato: 03. September 2008 kl: 12:51:51 »
Triptæller målt med GPS - ja, min triptæller viser 8% for lidt - så det er jo positivt set i.ft. benzinforbruget, det er faktisk 8% bedre målt med GPS end de 7,5 km/l som triptæller viser....
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

T3Anders

  • Gæst
TD1.6 og mange småture?
« Svar #20 Dato: 03. September 2008 kl: 13:03:51 »
Citér
Jeg har prøvet kun at køre 580km/55l (ca.10,5km/l), men det var så også med lidt udfordrende fjeldveje samt stiv sidemodvind på motorvejen med hvide knoer på rattet mellem Oslo og Helsingborg mens speedometeret mest viste omkring 100-110, på vej hjem fra skiferie i norge med en del læs (man har jo plads til lidt af den oppakning som de andre rejsedeltagere ikke kan have i deres små personbiler).


Hvis jeg husker rigtigt så var der regulær storm i Kattegat og vindstødende inde på land var mindst af stormstyrke og trak indimellem lidt rigeligt i karossen....

Mht. hastigheden så kan jeg sagtens køre 120-125 uden at få hvide knoer, men jeg nænner bare ikke at gøre det, har på fornemmelsen at det ville give lidt ballade jeg ikke ønsker - der mangler ligesom en anden gearing og nok også en oliekøler som Casper skriver. Men 100-110 er sådan set fint nok til mig, ellers havde jeg nok en anden bil........

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #21 Dato: 03. September 2008 kl: 14:23:38 »
@Anders: Av, det lyder som en heftig omgang - der havde jeg nok tullet med 70 i de vindforhold...

Det er ikke rart med en T3 med store dæk med masser af vridbart gummi i siderne at ligge i stærk sidevind...

Og ja, det er ikke tophastigheden der giver god marchfart, det er konstant hastighed, f.eks at have motoroverskud til at ligge på 100-110 rimeligt konstant, uanset om det er op af bakke eller ned af bakke eller modvind - og det er der Telebussen har sine udfordringer, den tager sin tid om at accelerere op i fart, efter at have været nede i fart.

Hvorfor tænker jeg på marchfart og brændstoføkonomi? Om alt går vel, så hedder næste års sommerferie 2½ uge til norditalien med telt og fuld oppakning og børn i bilen, og så gør det en kæmpe forskel om en fuld tank (50 liter) giver 600 km eller 370 km....

Og så har jeg det svært med regnestykket som siger "merpris for en god diesel-bil minus salgspris for telebussen= hvor mange liter benzin kan jeg brænde af for den pris - det er ikke rigtig økologisk det regnestykke).

Joker: Hvis Kbh beslutter sig for at udvide miljøzonen til også at omfatte diesel-biler, det vil ikke være godt ikke at kunne køre gennnem Kbh i bilen :(

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

T3Anders

  • Gæst
TD1.6 og mange småture?
« Svar #22 Dato: 03. September 2008 kl: 16:25:48 »
Mht dækhøjde kører jeg selv rundt på standard 185R14, og det synes jeg er helt acceptabelt, også i sidevind. Vil endda kigge efter 195R14 når jeg skal skifte fr gearingens skyld. Når jeg skriver noget om 205/215R14 lidt højere oppe i tråden, er det en anden bruger i forummet jeg hentyder til. :wink:

Ellers kan jeg godt følge dig i at regnestykket er lidt ugunstigt....især den der vægtafgift. Løsningsforslag: find en dieselbil under 1500kg på reg.attesten eller accepter merudgiften som en "ferieudgift".

Men hvorfor tror du at der pludselig skulle komme et forbud mod dieselbiler i Kbh? Det som nok kan komme på tale, og nok først om nogle år, er velsagtens noget i stil med ordningen i Storbyerne i Tyskland og den drejer sig mig bekendt om "euronorm 1-2-3 osv.", dvs. den diskvalificerer umiddelbart en diesel-T3'er, men jeg tror da ikke Telebussen eller andre aldrende benzinbiler er bedre stillet i forhold til den klassificering? Hovedparten af dieselpersonbilerne under 10 år har vist forresten heller ikke partikelfilter selvom partikelfoureningen er lidt mere finkornet (så den kan komme rigtig langt ned i lungerne!!)....?

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #23 Dato: 03. September 2008 kl: 16:34:21 »
Jeg tror at Jarl har kalibreret sin triptæller med GPS'en hvis jeg kender ham ret - selv hvis han skulle fræse nye tandhjul i aluminium til triptæller-drevet, samt gausse speedometernålen til korrekt magnetisme for at vise 0% fejl :-) (Sagt med stor respekt for Jarl).

Diselbil under 1500 kg - jeg mangler stadig at finde dem.

Tyskland - der er en DF eller DG vist ligeså ilde stet som en JX'er :(

Kbh - bystyret er jo igang med at lave en miljøzone for lastbiler, og overvejer om den også skal gælde varebiler - og så er personbiler næste led i farezonen.

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #24 Dato: 03. September 2008 kl: 16:43:27 »
@Poot: Ida siger at det ikke drejer sig om at hun skal give lov (for det har hun gjort - AV AV AV - fjern den kagerulle), det drejer sig om at jeg skal tage mig SAMMEN og finde ud af hvad jeg vil køre i (og det er sgisme svært..........)

Hvad vil jeg køre i?

En sund god støjsvag bil, der kan tilbagelægge mange km uden at vi bliver trætte af vejstøj og motorlarm og nedbrud - og med en god brændstoføkonomi på landevejen/motorvejen.

Og ja, Telebussen scorer højt på mange af de felter, men, men, men - diesel tanken trækker altså i mig..........

Hvis nu nogen sagde at jeg fik samme brændstoføkonomi med en MV og en 5-trin gearkasse, jamen, så smed jeg det i Telebussen, nogle andre dæk på, for 600 kr lyddæmpningsmåtter og fik malet den - og så var vi også rigtigt godt kørende.

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mads-kaa

  • Gæst
TD1.6 og mange småture?
« Svar #25 Dato: 03. September 2008 kl: 16:49:51 »
Citat fra: "jensjakob"
Kbh - bystyret er jo igang med at lave en miljøzone for lastbiler, og overvejer om den også skal gælde varebiler - og så er personbiler næste led i farezonen.

Gode hilsner

Jens Jakob


Der er lige blevet sat skilte op ved Ellebjerg station..

Hvordan vil de kategorisere bilerne? Det kræver vel en eller anden form for gennemgang? Så vidt jeg ved, så ser man i Danmark på tingene lidt anderledes end i Tyskland når vi taler gamle biler i hvert fald. Hedder det så ikke bare kat/ikke kat filter/ikke filter??? Jeg har i hvert fald aldrig hørt om kategorier herhjemme, og hvis de indføres, så må de jo også tillade at man eftermontere diverse udstyr på vores gamle biler? Det betyder jo så at i hvert fald nogle benzin T3'ere kan få Kat. 2.

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
TD1.6 og mange småture?
« Svar #26 Dato: 03. September 2008 kl: 16:51:12 »
I øvrigt sakset fra bussmeden:



Euro 3 - 1,6 JX TD 2WD/4WD
     
Die Auslieferung des Oxi Kats/Partikelfilter wird sich etwas verzögern, da noch einige aufwendige Messungen gefahren werden müssen!

Bitte haben Sie noch etwas Geduld!

Euro 3 - 1,9 TD AAZ 2WD/4WD
     Der Oxi Kat/Partikelfilter für den 1,9 TD AAZ 2WD/4WD ist in Fertigung.
Der Ausliefertermin wird frühzeitig bekannt gegeben.
     
Preis:
   
720,-

/Mads

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #27 Dato: 03. September 2008 kl: 17:03:18 »
Citat fra: "Mads-kaa"
Hvordan vil de kategorisere bilerne? Det kræver vel en eller anden form for gennemgang? Så vidt jeg ved, så ser man i Danmark på tingene lidt anderledes end i Tyskland når vi taler gamle biler i hvert fald. /Mads


De kopierer da nok bare de tyske normer - på samme måde som de har gjort med fotovognene. De er bygget efter en tysk standard og bliver kontrolleret / kalibreret i tyskland.

For nyligt var der en sag fremme fordi der er omvendt bevisførelse ifm fotovogns fartbøder. Man skal bevise at man IKKE har kørt for stærkt. Derfor var der en forsvarsadvokat der gerne ville have indblik i fotovognenes opbygning og målemetoder, men det blev han nægtet med henvisning til de var bygget og godkendt efter en tysk standard... (der jo ikke er vedtaget med dansk lovhjemmel)
Jeg kender ikke afslutningen på sagen, men mon ikke staten laver hjemmebanefordel til sig selv?!
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

T3Anders

  • Gæst
TD1.6 og mange småture?
« Svar #28 Dato: 03. September 2008 kl: 17:04:00 »
Driftsikkerhed og komfort? En af mine venner flytter til Norge og sælger denne her:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=55900966

Jeg var nede og hente den i tyskland med ham for et par år siden. Den har ihvertfald masser af komfort, men brændstofsøkonomien er lige i underkanten af min JX og reservedelsindekset er vist lidt højere end for en T3'er. :lol:

Og så vil han have lidt mere for den end hvad Telebussen nok står i. :roll:

Ellers kører den helt perfekt, har fået undervognsbehandling, service, spækket med udstyr osv., og sæderne kan vendes eller tages ud i en håndevending -superpraktisk.

Men det var nok ikke det du havde i tankerne?

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #29 Dato: 03. September 2008 kl: 17:11:04 »
Citat fra: "Mads-kaa"
Der er lige blevet sat skilte op ved Ellebjerg station..
/Mads


Det er langt ude, altså det bliver en kæmpe zone hvis det er.....

Gad vide hvor politikerne vil skaffe penge fra når det lykkes dem at afskaffe de farligt stygge biler fra den danske jords overflade  :?:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)