Forfatter Emne: hjælp - temp stiger....  (Læst 3794 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Carsten

  • Gæst
hjælp - temp stiger....
« Dato: 15. September 2008 kl: 08:12:42 »
Så er den gal igen....på vej til dagplejeren begyndte temperaturen at stige og stige og temperatur lampen at blinke. Stopper selvfølgelig bussen med det samme, og får den kørt de ca 1,5 Km hjem i småetaper (stopper hvergang inden pæren begynder at blinke)

Men hvad er der galt? Den taber ikke vand og der har det vand den skal bruge. Når jeg stopper motoren kommer der en "støvsugerlyd" fra turbo/luftfilter området i nogle minutter. Det plejer der ikke at gøre.

Er det vandpumpen? Og hvis det er - hvor lortesvær er den at skifte???

Havde ellers lige fået mig et par bøjlespejle fra eBay og havde glædet mig til "sorgenfreies fahren" i det gode efterårsvejr.

Kom så t3nettet - vis hvad du dur til!

Carsten

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
hjælp - temp stiger....
« Svar #1 Dato: 15. September 2008 kl: 08:40:42 »
Er der vand i begge beholdere  både den forrest i motorrummet og den ved den liie klap ?

Er der det kan det godt være vandpumpen. Det kan også være termostaten. Ingen af delene er særlig svære at skifte, men det kræver jo en udluftning af systemet bagefter. Det er det her med at hæve forenden 40 cm, løsne udluftningsskruen på køleren og lade motoren snurre med vist nok ca 2000 omdr til der ikke kommer luft ud foran mere og sikre sig at der hele tiden er vand i ekspantionsbeholderen forrest.

Generatoren skal af så sidder vandpumpen lige neden under.

Nu er det vel ikke sådan at der sidder en luftbobbel i forvejen og driller ?

Biltema har vandpumper til ca 229 kr. Mekonomens er lidt dyrere.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
hjælp - temp stiger....
« Svar #2 Dato: 15. September 2008 kl: 09:06:05 »
støvsuger lyden er den syncro TD feature, med at der sidder en luftpumpe, bag luftfilteret og blæser luft ned mellem manifolderne og til turboen når den bliver megget varm.....

Er alle kileremme stramme?

Luftbobler i ekspantionsbeholderen i motorrum?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Carsten

  • Gæst
hjælp - temp stiger....
« Svar #3 Dato: 15. September 2008 kl: 09:11:25 »
hmm - det lydder da ikke helt skidt!

Jeg checker den forreste vandbeholder. Der er masser i den bageste.

Styrer termostaten både nålen og den røde pære? Begge indikerer jo højalarm.

Carsten

Carsten

  • Gæst
hjælp - temp stiger....
« Svar #4 Dato: 15. September 2008 kl: 09:13:10 »
Kileremmen - det er den der sidder til generatoren ikke???? driver den også vandpumpen??

T3Anders

  • Gæst
hjælp - temp stiger....
« Svar #5 Dato: 15. September 2008 kl: 09:19:29 »
I min gør den. Der går én rem ovre fra venstre side hvor tandremmen sidder og over remhjulene ved både vandpumpe og generator. Andre har en rem til vandpumpen og en fra det remhjul videre til generatoren. Det er vist nok det oprindelige setup.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
hjælp - temp stiger....
« Svar #6 Dato: 15. September 2008 kl: 09:22:25 »
ja hvis du har enkelt rem setup......

Evt. løsne den og med hånden kør vandpumpen rundt og mærk om den kører ordenligt uden nogen voldsom modstand og mærk om der er slør i akslen på vandpumpen
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Borre

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
hjælp - temp stiger....
« Svar #7 Dato: 15. September 2008 kl: 09:27:54 »
Citat fra: "Carsten"
hmm - det lydder da ikke helt skidt!

Jeg checker den forreste vandbeholder. Der er masser i den bageste.

Styrer termostaten både nålen og den røde pære? Begge indikerer jo højalarm.

Carsten


Fortæl, fortæl, var der vand i den forreste beholder?
Yes!! Jeg har fået en T3\'er igen!

Carsten

  • Gæst
hjælp - temp stiger....
« Svar #8 Dato: 15. September 2008 kl: 09:34:52 »
fedt  fedt. jeg kan ikke lige checke vandbeholder de næste 6-7 timer da jeg er på arbejde - men gør det fluks når jeg kommer hjem igen. plus selvfølgelig om vandpumpen kører rundt uden de større skrabelyde og om remmen sidder som den skal

Eva

  • Gæst
hjælp - temp stiger....
« Svar #9 Dato: 15. September 2008 kl: 09:42:45 »
Temperaturmåleren er den der viser når anlægget er for varmt, den røde lampe blinker når der mangler vand.

I sådan en situation, skal du også huske at du skal om foran og mærke om køleren er jævnt varm over det hele........

Anlægget kan nemlig mangle masser af vand selv om begge beholdere er fulde....og det kan det, såfremt der er luft i  (kommer der typisk hvis der er gået en toppakning)....og så kan køleren faktisk være tom.

Det er sådan man oftest opdager, at der er gået en toppakning eller et topstykke   :wink:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
hjælp - temp stiger....
« Svar #10 Dato: 15. September 2008 kl: 09:55:50 »
Vandpumpen kan være defekt. MEN - hvorfor skulle den være det? En defekt vandpumpe bliver typisk utæt ved shimmerringen, så den lækker væske ud ved akslen. At selve møllen skulle fejle noget, ville komme meget bag på mig - det har jeg endnu aldrig set. Med andre ord: Pumpens evne til at sætte vandet i bevægelse svækkes som regel ikke trods en gammel slidt vandpumpe.

Jeg tror i stedet, du skal søge på en utæt toppakning eller et revnet topstykke.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Carsten

  • Gæst
hjælp - temp stiger....
« Svar #11 Dato: 15. September 2008 kl: 09:56:12 »
aha! jeg tror også jeg prøver at checke for vand foran - lufte ud - det har jeg prøvet før. havde lidt rod med "den- der-plastikventil (under forreste chikaneplade)-der-der-styrer-om-derkommer-varmt-vand-til-varmeapparatet. Pillede den af og der røg en del vand ud (fik det selvfølgelig lige i hovedet - fedt)......kunne jo være at den mangler vand "ude foran". jeg checker.

Carsten

  • Gæst
hjælp - temp stiger....
« Svar #12 Dato: 15. September 2008 kl: 10:01:01 »
revnet topstykke...ej nu må i liiiige kappe hesten (håber jeg...). Den kører jo ellers SKIDE godt. Jeg checker de andre ting først

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
hjælp - temp stiger....
« Svar #13 Dato: 15. September 2008 kl: 10:18:49 »
1) Er der tendens til at den fortrænger vandet fra den forreste ekspansionsbeholder til den bagerste ved nummerpladen? Overfyldes sidstnævnte?

2) Fyld den forreste helt op og hold den toppet op hele tiden. Start  motoren og tjek, om der vedvarende kommer luftbobler op til overfladen.

3) Er der tendens til lidt oliefilm op overfladen af vandet?

4) Luk systemet igen. Luft ud, lad den køle ned og fyld systemet igen. Varm op, kør en tur og iagttag, om kølevandsslangerne bliver unaturligt hårde og spændt op som en ballon.

Hvis alle ovenstående forhold kan afvises, så er der ikke problemer med toppen. - Og omvendt!

At bilen kører fremragende indikerer intet om toppens tilstand. Den smule, der fortrænges fra forbrændingskammeret til kølesystemet gennem en lille revne, kan slet ikke registreres i motorens performance.

Har du tidligere haft køleproblemer? Har du pillet ved kølesystemet for nylig? Den begynder jo ikke spontant at overophede eller at spytte vandet om i den bagerste ekspansionsbeholder, med mindre, der sker en forandring af trykforholdene i kølesystemet.

Revner i topstykket udmønter sig ikke nødvendigvis i vandforbrug. Typisk starter det med en overdreven (mere end termoudvidelsen berettiger) trykopbygning i kølesystemet. Forbrændingstryk fra forbrændingskammeret finder ud i kølesystemet, og gasserne ophobes i forreste ekspansionsbeholder. Kølevæsken fortrænges gennem trykventilen i toppen af beholderen om til den bagerste beholder ved nummerpladen. Derfor reagerer LED-dioden i termometeret på at der er for lidt væske. Samtidig stiger temperaturen grundet manglende væske. Det medfører så en generelt øget motortemperatur, og derfor reagerer turboventilatoren, der styres af en termokontakt, som tænder ved 104 grader.

Med andre ord kunne man altså godt påstå en rationel årsagssammenhæng mellem dine iagttagelser og min diagnose, men undersøg de i indledningen nævnte forhold først for at verificere eller falsificere tesen. Til gengæld ville det i min optik være temmelig ubegrundet at kaste sig over vandpumpen, men der er jo frit slag...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Carsten

  • Gæst
hjælp - temp stiger....
« Svar #14 Dato: 15. September 2008 kl: 10:53:46 »
tak for det! Glæder mig til at komme hjem og rode med bussen!
Mere følger senere

Carsten