Forfatter Emne: hjælp - temp stiger....  (Læst 3793 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
hjælp - temp stiger....
« Svar #15 Dato: 15. September 2008 kl: 11:24:55 »
Citat fra: "Jarl"
Vandpumpen kan være defekt. MEN - hvorfor skulle den være det? En defekt vandpumpe bliver typisk utæt ved shimmerringen, så den lækker væske ud ved akslen. At selve møllen skulle fejle noget, ville komme meget bag på mig - det har jeg endnu aldrig set. Med andre ord: Pumpens evne til at sætte vandet i bevægelse svækkes som regel ikke trods en gammel slidt vandpumpe.

Jeg tror i stedet, du skal søge på en utæt toppakning eller et revnet topstykke.


Jeg vil godt lige indskyde at min vandpumpe var defekt uden nogen synlig utaetheder. Min er selvf0lgelig benzin men er der stor forskel paa vandpumpen?

Det skal ogsaa siges at min pumpe larmede ad helvede til - det var grunden til jeg blev opmaerksom paa det - og da den saa d0de helt r0g varmen op. Hurtigt.

Pr0v som Morten siger at drej hjulet rundt paa pumpen og hvis det piver og er traegt vil det under alle omstaendigheder ikke g0re noget at skifte den : ).

Jeg haaber du faar l0st dit problem.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
hjælp - temp stiger....
« Svar #16 Dato: 15. September 2008 kl: 11:29:54 »
Når nu du ER i gang med at rode med kølesystemet, og hvis nu du er så heldig at det er en subkomponent eller at det bare er fordi du har drænet den for kølervæske da du pillede temostaten ud, så tag lige og gør dig selv den tjeneste at rense kølesystemet igennem med soda (eller en tab til opvaskeren) og derefter mild syre (og skyl til der INGEN rester er af kemikalierne) Så er køleren og systemet i tip top stand til at håndtere temperaturen fra en hårdt arbejdene JX i røven af en tung Syncro.

Ny frisk kølervæske påfyldes og der udluftes grundigt til du er sikker på der kun kommer klart kølervæske uden luft ud.. Nemmest hvis man er to så en kan holde øje foran og en kan sørge for at holde beholderen fuld og omdrejningerne oppe (kan også med fordel gøres ved at sætte et stykke papir/pap/træ/hvadmannuligehar i klemme mellem anlægget i pumpegodset og armen på pumpen så den kører ca. 2000 omdr.)

Ovenstående operation er en af de ting jeg ofte er stødt på at folk slet ikke kender til som alm. service i deres gamle Turbo Diesel det er udskiftning, udrensning og udluftning af kølesystemet. Måske fordi deres tidligere knapt så hårdt termisk belastede bil (frontmotor og uden turbo?) ikke var lige så følsom over for et kølesystem der performer med 60-70% kapacitet? Jeg ved det ikke.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Carsten

  • Gæst
hjælp - temp stiger....
« Svar #17 Dato: 15. September 2008 kl: 14:29:50 »
Ja grin eller græd bare......bussen virker igen!
Tog tidligt hjem fra arbejde og havde afsat eftermiddagen til at prøve nogle af de foreslåede triks. Det blev nu pisse nemt - kilremmen manglede! VW i Birkerød havde en ny - og nu skal jeg ud og brumme igen!

Mange tak,

Carsten

og by the way - intet olie/kommende bobler i vandbeholderen så ingen panik i forhold til smadret topstykke!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
hjælp - temp stiger....
« Svar #18 Dato: 15. September 2008 kl: 14:33:13 »
Det var da herlig nemt. Lyste ladelampen ikke da remmen stod af?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Carsten

  • Gæst
hjælp - temp stiger....
« Svar #19 Dato: 15. September 2008 kl: 14:37:23 »
ja jeg må så indrømme at da jeg skiftede generator engang for længe siden med lidt andre stik end den oprindelige kom ladelampen ikke til at virke...så den lyser aldrig....kunne være jeg skulle se at få det lavet.

Mølle

  • Gæst
hjælp - temp stiger....
« Svar #20 Dato: 15. September 2008 kl: 14:49:49 »
Citat fra: "Carsten"
ja jeg må så indrømme at da jeg skiftede generator engang for længe siden med lidt andre stik end den oprindelige kom ladelampen ikke til at virke...så den lyser aldrig....kunne være jeg skulle se at få det lavet.


Come on Carsten. Det er altså kun en enkelt ledning som får den magiske ladelampe til at virke...

Ellers fedt, at du slap med skrækken i denne omgang.

Pakke er på vej til dig.

Carsten

  • Gæst
hjælp - temp stiger....
« Svar #21 Dato: 15. September 2008 kl: 14:55:34 »
hej mølle,

fedt med pakken!

altså jeg er jo ikke komplet idiot....på trods af det med kilremmen.....jeg har selvfølgelig fumlet rundt med ledningen men af en-eller-anden mystisk grund kan jeg ikke få det til at virke. prøver igen når vejret er godt, huset kalket sig selv samt monteret de nyankomne bøjlespejle. sweet sweet

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
hjælp - temp stiger....
« Svar #22 Dato: 15. September 2008 kl: 15:49:28 »
Men af hensyn til dem, der ulejliger sig med at forsøge at stille en diagnose på baggrund af et i dette tilfælde ufuldstændigt symptombillede, kunne det være rart at have fået den oplysning allerede i det første indlæg.

På første side i mekanikerens håndbog står der nemlig med flammeskrift: ophedet motor + lysende ladelampe = knækket rem.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Eva

  • Gæst
hjælp - temp stiger....
« Svar #23 Dato: 15. September 2008 kl: 15:51:58 »
Citat fra: "Carsten"
ja jeg må så indrømme at da jeg skiftede generator engang for længe siden med lidt andre stik end den oprindelige kom ladelampen ikke til at virke...så den lyser aldrig....kunne være jeg skulle se at få det lavet.


 :roll:  :roll:  :roll:  :roll:  :roll:  :wink:  :wink:



 :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
hjælp - temp stiger....
« Svar #24 Dato: 15. September 2008 kl: 16:15:01 »
:lol:  :lol: KVAJEBAJER  :lol:  :lol:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
hjælp - temp stiger....
« Svar #25 Dato: 15. September 2008 kl: 16:35:33 »
Det er jo bare reperation alá Bo ;) Af med ledningen så lyser lampen ikke mere :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
hjælp - temp stiger....
« Svar #26 Dato: 15. September 2008 kl: 17:03:54 »
Det er også sådan Spanair klare en alarm om overophedning, det er helt normal prosedure, -- skrev de i ekstrabladet. :shock:

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
hjælp - temp stiger....
« Svar #27 Dato: 15. September 2008 kl: 18:59:00 »
Ta dig sammen!

det er satme kvajebajer - jeg går satme ud fra at du har haft hovedet nede i motorrummet før du sætter sådan en tråd igang, det er satme for dumt at spilde vores tid på sådan en dum fejl, uden at selv at lave noget opsøgende og indskrænke hvor fejlen stammer fra......

Bare mine ord - og husk nu næste gang den er gal..........hvem gider så at give indput.....jeg gider ikke......
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

PARKHAVE

  • Gæst
hjælp - temp stiger....
« Svar #28 Dato: 15. September 2008 kl: 19:04:50 »
:lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Carsten

  • Gæst
hjælp - temp stiger....
« Svar #29 Dato: 15. September 2008 kl: 20:17:20 »
Ja jeg kan kun sige at jeg er glad foralt den hjælp jeg fik. Uden havde den stadig stået død i indkørdslen! Når man som jeg absolut intet aner om motorer er det møghamrende svært at komme med en bare nogenlunde fornuftig diagnose. Og selvfølgelig har jeg da set i motoren, men hvis man nu feks ikke aner at der er en sammenhæng mellem kilrem og vandsystemet så kan dens manglende tilstedeværelse åbenbart (ret let...) overses.  Det ved jeg nu - og tak for det. Er det ikke lidt det der er meningen med t3nettet - at man kan stille sine spørgsmål - kloge og mindre kloge? Dermed ikke sagt at kvajebajer ikke er fuldt ud berettiget  :wink:

Carsten.