Forfatter Emne: Uendelige varmeproblemer :o(  (Læst 10680 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

adman

  • Gæst
Uendelige varmeproblemer :o(
« Dato: 13. Oktober 2008 kl: 00:51:12 »
Nu er det snart ikke sjovt længere, håber en af jeg kan give et godt råd (andet end at skille sig af med dyret).

Hinzebussen bliver ved med at lave ballade med kølersystemet, og jeg har snart prøvet alt.

Kort resumé:
Først sprang en af de tykke slanger på vej til Langeland for et par måneder siden. Reperation, og hjem igen.

Så blev den varm igen og smed alt vandet på Øresundsbroen ugen efter. Dette skyldtes dog at mekanikeren på Langeland ikke havde sat strips på slangen, så den havde slæbt på drivakslen og slidt hul. (Spade!!!)

Reperation igen, og ny kølevædske på.

Men ak ak, stadig problemer. Den opfører sig fint på motorvejen, lige indtil jeg skal ned i fart og op igen lige efter, som eksempelvis ved et betalingsanlæg. Så ryger varmen, og jeg må ud og have alt vores bagage ud af lastrummet for at kunne komme til motorrummet, og lette på låget til ekspansionsbeholderen. Så kører den fint igen.

Købte et nyt låg til ekspansonsbeholderen, og håbede at det var her problemet gemte sig. Men nej, stadig ballade.

I fredags havde jeg den så på værksted, hvor vi var tre mand om at lufte ordentligt ud efter forskrifterne her fra forumet. Altså op med forenden, løsne den bageste udluftningsskrue, 2000 omdrejninger, lufte ud på køleren imens der bliver hældt vædske på bagtil. For at være HELT sikker på at der ikke var mere luft i systemet, lod vi den nærmest skifte alt kølervædske ud, til der absolut ikke kom flere luftbobler.

Det så ud til at hjælpe. Turen til Sverige forløb uden problemer, op og ned i fart, og det hele virkede fint. Varme på hele vejen.

I dag har jeg så gået og skiftet olie på den og slebet rust så den snart kan få en ny lak, og i aften skulle vi så lige køre en lille tur på ca 5 km, og pldselig er den for varm igen, og jeg må igen ud og lette på låget, så den siger psssssst, og så virker det fint igen.

Jeg prøvede denne gang at åbne lugen ved nummerpladen, og kunne høre en svag vislen, som om der er en utæthed et sted.

Hvad skal jeg gøre? Kan selvfølgelig bare leve med det og lette på låget hver gang den bliver varm, men det gør at man hele tiden kigger på måleren i stedet for på vejen, og det er skideirriterende at vi ikke kan bruge lastrummet. Det er jo ellers et af de store plusser ved en T3, og vi har ALTID masser af ting med frem og tilbage.

Nogen bud?

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #1 Dato: 13. Oktober 2008 kl: 09:00:28 »
Hej Flemming

1. Fortæl os om vandstanden i de 2 beholder, før du åbner for dæksel og efter.

2. Er der synlige bobler i beholder når motor er varm og den går i tomgang?

Med gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mads-kaa

  • Gæst
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #2 Dato: 13. Oktober 2008 kl: 09:00:30 »
Når du skriver den bliver for varm, hvad er det så? hvor langt oppe er nålen? blinker dioden?
termostat? vandpumpe? Skift dem, hvis du er i tvivl. Hvis du siger du hører en syden eller lignende, så må du jo næsten finde ud af hvor den kommer fra.

/Mads

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #3 Dato: 13. Oktober 2008 kl: 18:41:20 »
Inspektion af samtlige køler og varmeforbindelser. Er den med den tynde forbindelsesslange hen over motoren ?
Det var problemet med min. Man kunne ikke se utætheden, men en dag fik jeg den "geniale" ide, at vride ganske let i den famøse slange - med varm motor - og SÅ fandt jeg ud af, hvor kølevandet kom ud.
Det var en varm oplevelse.
Men også slangestudser bag på motoren bør kigges grundigt efter, ligesom de korte slanger der sidder der.

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #4 Dato: 13. Oktober 2008 kl: 19:22:41 »
Hej Flemming !
Jeg har prøvet det samme , der var det topstykkerne der var revnet , ganske små revner , ned mod tændrørne , det gav overtryk i systemet , håber ikke det er det , men jeg har en dj motor liggende , så kan du få den med når du henter skydedøren  8) . Du har kigget efter revner ved låget på ekspantionsbeholder , lige under dækslet  :?: håber du finder fejlen .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #5 Dato: 13. Oktober 2008 kl: 20:35:33 »
Citat fra: "POLLE955"
Hej Flemming !
Jeg har prøvet det samme , der var det topstykkerne der var revnet , ganske små revner , ned mod tændrørne , det gav overtryk i systemet


Den er jeg tilhænger af. Og forklaringen kunne være som jeg tidligere har skrevet her: http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=5852&postdays=0&postorder=asc&start=0
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #6 Dato: 13. Oktober 2008 kl: 20:54:15 »
Ja, det ligner umiddelbart det symptom, som jeg kender fra min kammerats 2.1WBX'er . Den har en 'prop' et eller andet sted, muligvis ved et af topstykkerne. Kølevandet bliver presset tilbage i den bagerste ekspansions-beholder, og når bilen bliver rigtig varm, tager den vandet lidt efter lidt. Han har forlængst pillet termostaten ud, kører videre nu og
efterfylder med vand indi mellem. Men der er ingen synlige revner eller utætheder. Og ja, det holder jo ikke evigt.
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

adman

  • Gæst
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #7 Dato: 13. Oktober 2008 kl: 22:25:39 »
Tak for alle svarene. Jeg må hive den på værksted igen på mandag, når jeg er tilbage.


Citér
1. Fortæl os om vandstanden i de 2 beholder, før du åbner for dæksel og efter.

2. Er der synlige bobler i beholder når motor er varm og den går i tomgang?


Vi hældte i til max på begge beholdere i fredags, og når den laver tricke med at blive for varm, er der under halvt fyldt i ekspansionsbeholderen, indtil jeg letter på låget, så løber det hele tilbage igen.

Og der er ingen bolbler ved tomgang.

Mads, nålen er normalt lidt under lampen, og når den bliver for varm når den ikke at lyse, da jeg holder øje med den HELE tiden. Så omkring 3/4 holder jeg ind og "trykudligner".

Må få tjekket både thermostat og pumpe.

Vi har ellers lige været slangesystemet igennem, og han har lavet tryktest  som ikke viste problemer, men vi må på den igen.

Prøver at skifte ekspansionsbeholderen, har en ekstra liggende, som jeg fik af Mølle.

WBX, kan man teste om det er topstykket, uden at skille motoren ad?
Og hvis problemet er mangel på saft, hvad er løsningen så? En anden type karburator? Hvilken?

Poul, super med en hjælpende motor, hvis vi skal ud i ekstremer. Tjekker lige alt andet først.

Igen, tak for svar.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #8 Dato: 13. Oktober 2008 kl: 22:33:40 »
har prøvet lidt af de samme symtomer på min lillebrors 62 fairlane og der viste det sig at være køleren der tilstoppet i kølerlamellerne så vandet bare blev cirkuleret rundt om dem men aldrig blev kølet ordentligt ned
problemet blev løst med en ny køler
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Eva

  • Gæst
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #9 Dato: 13. Oktober 2008 kl: 22:38:52 »
Citat fra: "adman"
Tak for alle svarene. Jeg må hive den på værksted igen på mandag, når jeg er tilbage.


Citér
1. Fortæl os om vandstanden i de 2 beholder, før du åbner for dæksel og efter.

2. Er der synlige bobler i beholder når motor er varm og den går i tomgang?


Vi hældte i til max på begge beholdere i fredags, og når den laver tricke med at blive for varm, er der under halvt fyldt i ekspansionsbeholderen, indtil jeg letter på låget, så løber det hele tilbage igen.

Og der er ingen bolbler ved tomgang.

Mads, nålen er normalt lidt under lampen, og når den bliver for varm når den ikke at lyse, da jeg holder øje med den HELE tiden. Så omkring 3/4 holder jeg ind og "trykudligner".

Må få tjekket både thermostat og pumpe.

Vi har ellers lige været slangesystemet igennem, og han har lavet tryktest  som ikke viste problemer, men vi må på den igen.

Prøver at skifte ekspansionsbeholderen, har en ekstra liggende, som jeg fik af Mølle.

WBX, kan man teste om det er topstykket, uden at skille motoren ad?
Og hvis problemet er mangel på saft, hvad er løsningen så? En anden type karburator? Hvilken?

Poul, super med en hjælpende motor, hvis vi skal ud i ekstremer. Tjekker lige alt andet først.

Igen, tak for svar.


Hjælpe dig kan jeg desværre ikke....kun med, at det i hvert fald ikke er grundet for lidt benzin...for jeg har nøjagtig samme problem du beskriver der, med min 1,6 TDer.....problemer startede helt på samme måde også, med en af slangerne under bilen (som  beskrevet i din tidligere tråd)  og der er også trykprøvet o.s.v....


Så jeg vil bare følge interesseret med i tråden, om der kommer nogen "guldkorn" jeg kan overføre til TDeren    :wink:

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #10 Dato: 13. Oktober 2008 kl: 23:33:42 »
Med alle de mere eller mindre opfindsomme forklaringer, så må jeg desværre tage den realistiske hat på.........

Du kan skifte slanger, pakninger, beholdere og andet vandbærende gods herfra og til hel...., men det ændrer ikke på at et så massivt overtryk i kølesystemet - så den kan trykke ekspantionsbeholderen tom! , det kommer fra et revnet topstykkestykke, og det er ligegyldigt om vi snakker diesel eller wbx.

Tag og få testet kølevandet under drift for forbrændingsrester, det er måden at afsløre det på uden at tage toppen(ene) af
Mvh. Casper

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #11 Dato: 14. Oktober 2008 kl: 20:10:25 »
Citat fra: "adman"


WBX, kan man teste om det er topstykket, uden at skille motoren ad?
Ja, du kan købe et sporingsstof til CO, som kommes i kølevæsken. Er der udstødningsgas (dermed også CO) i kølevandet bliver sporingsstoffet farvet.
Og hvis problemet er mangel på saft, hvad er løsningen så? En anden type karburator? Hvilken? Du skal hellere sætte den org. indsprøjtning på


Citat fra: "Eva"

Hjælpe dig kan jeg desværre ikke....kun med, at det i hvert fald ikke er grundet for lidt benzi ...for jeg har nøjagtig samme problem du beskriver der Hey hov stoooop  :D det er jo ikke pga. manglende benzin, men følgeskaderne af for lidt brændstof. Er forbrændingen for mager vil temperaturen stige og det kan topstykkerne ikke li  :idea:  , med min 1,6 TDer.....problemer startede helt på samme måde også, med en af slangerne under bilen (som  beskrevet i din tidligere tråd)  og der er også trykprøvet o.s.v....

Så jeg vil bare følge interesseret med i tråden, om der kommer nogen "guldkorn" jeg kan overføre til TDeren    :wink:


Citat fra: "casper"
Med alle de mere eller mindre opfindsomme forklaringer, så må jeg desværre tage den realistiske hat på.........
Min forklaring er skam ikke urealistisk, et meget normalt symptom på for mager blanding. Den magre blanding skyldes dog normalt en til stoppet dyse, hvilket føre til tændingsbanken (pitting af stempel) og flækkede topstykker. En af de mest, hvis ikke den mest, almindelige årsag til en WBX går ned.

Du kan skifte slanger, pakninger, beholdere og andet vandbærende gods herfra og til hel...., men det ændrer ikke på at et så massivt overtryk i kølesystemet - så den kan trykke ekspantionsbeholderen tom! , det kommer fra et revnet topstykkestykke, og det er ligegyldigt om vi snakker diesel eller wbx.

Tag og få testet kølevandet under drift for forbrændingsrester, det er måden at afsløre det på uden at tage toppen(ene) af
Enig! Jeg kunne også godt mistænke gennemgangen i køleren for at være for dårlig !? Det kan dog tjekkes ret hurtigt ved at pille den af og hælde vanden igennem
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #12 Dato: 15. Oktober 2008 kl: 09:23:00 »
Citat fra: "WBX Manden"

Enig! Jeg kunne også godt mistænke gennemgangen i køleren for at være for dårlig !? Det kan dog tjekkes ret hurtigt ved at pille den af og hælde vanden igennem
[/quote]

det er så ikke altid man kan det for på min brors fairlane kune vi også hælde vand igennem men det kom bare aldrig in igennem kølerlammelerne
så det blev aldrig kølet ned men cirkulerede bare rundt i systemet
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

adman

  • Gæst
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #13 Dato: 17. Oktober 2008 kl: 00:49:33 »
Tak for alle svarene, tjekker det hele igennem på tirsdag, når jeg er hjemme (og kan stå med min trofaste og tålmodige mekaniker).

Vi prøver selvfølgelig at tjekke om det skulle være topstykket, men min mekaniker synes at det ville være mærkeligt, da motoren lyder supersund, og hverken ryger eller lugter.

Han hælder mest til at vi skal kigge på vandpumpen, da problemet nærmest er synkront med antal omdrejninger.

95 % af min kørsel er motorvej, men i dag havde jeg chancen for at køre lidt blandet kørsel, og kunne se at hvis den blev lidt varm, skulle jeg bare sætte den et gear ned og give gas, så kom varmen tilbage i bilen.

På motorvej er det sådan at hvis jeg kører 90, er nålen på et par mm under lampen, og hvis jeg speeder op til 100 falder temperaturen 10 grader.

Så hvis nogen har en vandpumpe jeg kan prøve (købe), vil det være fint.

Men vi skal nok gå alle jeres bud igennem, til fejlen bliver fundet.

Tak igen.

Mads-kaa

  • Gæst
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #14 Dato: 17. Oktober 2008 kl: 08:37:14 »
Citat fra: "adman"
På motorvej er det sådan at hvis jeg kører 90, er nålen på et par mm under lampen, og hvis jeg speeder op til 100 falder temperaturen 10 grader.


Så bliver den jo ikke varm???

/Mads