Forfatter Emne: Stille ventiler – hvad er rigtigt?  (Læst 1551 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

adman

  • Gæst
Stille ventiler – hvad er rigtigt?
« Dato: 25. Januar 2009 kl: 15:52:22 »
Jeg var lige nede på gaden og ville stille ventilerne igen, bare for at sikre mig at jeg havde gjort det rigtigt første gang.

Kiggede grundigt i Haynes og blev så en kende forvirret.

I den var der vist en tegning af, at der var et mærke på svinghjulet, der skulle stå i en bestemt position, for at stå korrekt i forhold til cylinder 1.

Det gjorde jeg så. Og her kom forvirringen. For så stod rotor-armen 90 grader til venstre for det lille mærke som er metalpladen i "bunden" af strømfordeler-huset. Og den synes jeg ellers at Hinze sagde var mærket for cylinder 1. Og derfor havde jeg første gang stillet ventiler efter det.

Nu gjorde jeg så som der stod i manualen (bortset fra kun at dreje juster-skruen 1/4-1/2 omgang ind). Men nu lyder den meget mere klikkende end før.

Så hvad er det rigtige?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Stille ventiler – hvad er rigtigt?
« Svar #1 Dato: 25. Januar 2009 kl: 18:15:39 »
Du skal være opmærksom på, at knastaksel og strømfordeler roterer med halv hastighed af krumtappen. Det vil i praksis sige, at hvis strømfordeleren ser ud til, at stå en halv omgang forkert, - skal krumtappen drejes en hel omgang mere ( samme grund til, at dreje mindst 2 omgange på krumtappen når man f.eks. har skiftet tandrem )

Så vidt jeg husker, drejes ventiljusteringerne ind til der er nul spillerum, og derefter en halv omgang mere.
Så klarer olietrykket resten.....
Korriger venligst, hvis andre har en anden og bedre viden.
 :D

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Stille ventiler – hvad er rigtigt?
« Svar #2 Dato: 25. Januar 2009 kl: 21:56:40 »
Citat fra: "Aran"

Så vidt jeg husker, drejes ventiljusteringerne ind til der er nul spillerum, og derefter en halv omgang mere.
Så klarer olietrykket resten.....
Korriger venligst, hvis andre har en anden og bedre viden.
 :D


Det er nemli' helt rigtigt ! :wink:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

adman

  • Gæst
Stille ventiler – hvad er rigtigt?
« Svar #3 Dato: 25. Januar 2009 kl: 22:04:44 »
Tak for tippet, men det var stadig ikke svar på om det er manualens tegning, eller mærket på metalpladen, der fortæller om positionen for cylinder 1.

Og ret mig mig lige, hvis jeg har gjort noget forkert:

Jeg tog pillede lågene til ventilhusene og strømfordeleren af. Tog en 30 mm topnøgle og drejede svinghjulet med urets retning til mærket på svinghjulet sad hvor det skulle. Justerede ventiler til 1'eren. Drejede videre til 4, 3 og 2 og stillede ventiler mellem hvert trin.

Er det rigtigt?

Den klikker en del nu, selvom jeg var meget omhyggelig med kun at justere mellem en 1/4 og 1/2 omgang ind.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Stille ventiler – hvad er rigtigt?
« Svar #4 Dato: 25. Januar 2009 kl: 22:12:06 »
Det er mærket på krumtaphjulet, der fortæller hvor cylinder et og fire er i top.
Du kan jo se, når cylindrene står i kompressions stillingen, er begge ventiler lukkede, - dvs. vippetøjet ikke bøjer på nogen af dem.

TIP: Hvis det lille mærke er svært at se på remhjulet, kan det evt. plettes med f.eks. hvid maling.