Forfatter Emne: Dyser - ujævn motorgang  (Læst 3198 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Dyser - ujævn motorgang
« Dato: 03. Juli 2006 kl: 12:53:47 »
Hej forum,

Længe siden... arbejder stadig med lidt ujævn motorgang som flere af jer også kom med gode bud på under T3 træffet. Har fået målt kompression på den som er helt ok, men dyserne åbner sådan mellem 110 og 120 bar og hænger ind i mellem ifølge Boschværkstedet som målte dem...

Da jeg stadig ikke er nået til min KYJX ombygning overvejer jeg nye/renoverede dyser. De siger på værkstedet at man ikke kan justere dem jeg har grundet slid....

Har kigget på Hovwdiaudi, DKK 168,02 for en dyse er sgu billigt, men så skal de vel 'shimses' op bagefter? Boschværkstedet vil levere 4 nye, Boschdyser i mine eksisterende foringer for 2000 + moms - så er de klar til brug.

Hvad skal jeg vælge???
Er der nogle der ligger inde med dyser der fungerer er jeg også meget interesseret.

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Dyser - ujævn motorgang
« Svar #1 Dato: 03. Juli 2006 kl: 14:27:39 »
Jeg har selv købt bosch dyser hos www.dieselsend.de og dem er jeg godt tilfreds med. Du kan også bestille nye dyser+dyseholdere hos ham(henzo/dieselsend), prisen er ca. 150 EUR for det hele, og så har du også et sæt holdere tilovers til dit JYKX projekt.

Til pris sammenligning koster herzog dyser hos dieselsend 11EUR og bosch dyser 23 EUR.

Sætter du selv dyserne i, så husk NYE flammeskiver. Jarl har sikkert en stor pose havari historier, der stammer fra ikke skiftede flammeskiver.

Når du nu skal have nye dyser, så skulle du da overveje af få dem med et højere åbningstryk så du kan få slæde ud og køre på planteolie.
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dyser - ujævn motorgang
« Svar #2 Dato: 04. Juli 2006 kl: 00:26:21 »
Jeg tilslutter mig helt, hvad Casper skriver!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Dyser - ujævn motorgang
« Svar #3 Dato: 04. Juli 2006 kl: 08:53:00 »
Hej og tak for et hurtigt svar  :D

Hvilket åbnetryk skal jeg bede om og vil den køre fint nok på alm. diesel også?

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dyser - ujævn motorgang
« Svar #4 Dato: 04. Juli 2006 kl: 22:52:56 »
Til rapsolie er meget høje tryk = en god forstøvning, men stødende motorgang. Til diesel er standardtrykket fint.(D= 130 bar, TD = 155 bar) En mellemvej, der duer til det hele kunne være ca. 170 bar.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Dyser - ujævn motorgang
« Svar #5 Dato: 05. Juli 2006 kl: 12:19:42 »
OK, 170bar lyder godt nok højt - er der ingen andre ulemper end lidt banken?

I øvrigt - er der andre forskelle på dyserne end åbnetrykket? Hos Bosch sagde de, at der kunne være noget med vinklerne således at man skulle bruge forskellige dyser til 1.7D / 1.6TD...


Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dyser - ujævn motorgang
« Svar #6 Dato: 05. Juli 2006 kl: 16:07:22 »
Forskellen er ens.

Standart kører de alle med DN 0SD 293

Se linket:

http://www.dieselsend.de/info0434250103.shtml

Men de er forskelligt justerede, da TD har et højere åbningstryk. Sætter man "lavtryksdyser" i en TD smadrer man langsomt sine plejlstangslejer pga. for tidlig indsprøjtning.

170 bar er moderat i forhold til, hvad rapsfreaks ellers kører med. Der ses åbningstryk på op til 250 bar, men du vil jo gerne beholde muligheden for diesel.
Jo det øgede åbningstryk belaster pumpe, tandrem, dyserør og dyser ekstra. Samtidig bliver indsprøjtningssekvensen kortere og dermed bliver motorgangen mere stødende. Desuden kan man ikke længere bruge standartindstillinger til dieselpumpen - man må høre og føle sig frem.

Men øh - alt det synes at betyde så inderlig lidt, hvis alternativet er at miljøet går amok og man skal betale en lille 10'er for diesel. :evil:

På bundlinien står der, at hvis man vil lege med raps og trimning af dysetryk, så skal man have et solidt indblik i dieselindsprøjtningsmekanismer - ellers kan det hurtigt blive en dyr spøg. Man bevæger sig ud i et terræn, hvor der ikke er nogle data og garantier, men det er jo det der er sjovt :D
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Dyser - ujævn motorgang
« Svar #7 Dato: 20. Juli 2006 kl: 01:33:07 »
Halløj,

Tror jeg bestiller med 155bar og kører med dem i 1.7eren indtil jeg får bygget om. Raps må vente...

Lige for at være 100% sikker - skulle ombygningen trække (længere) ud - sker der så noget med at køre med 155bar 1 en 1.7D og skal pumpejusteringen ændres?

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dyser - ujævn motorgang
« Svar #8 Dato: 20. Juli 2006 kl: 09:28:54 »
Standard ligger 1,7 d på 130 bar, men 155 giver ingen problemer. Timingen skal evt. lægges lidt op - 0,90 - 0,94 skulle være fint.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!