Forfatter Emne: Røg  (Læst 853 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Røg
« Dato: 25. Februar 2009 kl: 15:14:56 »
Hej lige et billede af når bilen er startet og et når den har kørt en 5-10 minutter. Vil så lige prøve at tage et par billeder i morgen når det nye diesel filter er monteret og se om det har nedsat start-røgen. ellers må jeg jo vidre i teksten :) (luftfilteret er skiftet) Mvh Frank
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Røg
« Svar #1 Dato: 25. Februar 2009 kl: 16:25:45 »
Hej Frank

Vi behøver ikke, at vente til i morgen. Jeg kan give dig svaret nu: I morgen ryger den præcis lige så meget, som den gør på billederne.

Hvid røg i opstartsfasen er helt almindeligt på enhver dieselmotor, og hvis den går pænt og jævnt uden en masse røg efter 20-30 sek., så er der ingen grund til at bekymring. Kig lidt på dette link:

http://www.youtube.com/watch?v=kDFpOeJnj_E

Den hvide røg skyldes, at dieselen antændes af varme, og når bilen er kold, så er der ikke alverden af varme i motoren, og derfor bliver forbrændingen ikke komplet -> hvid røg.

Men selvf. er der grader af hvid røg, og hvis det er helt galt - hvilket billederne absolut ikke indikerer - så er de mulige fejlkilder:

1) Dårlig forglødefunktion
2) Dårlige dyser (evt. ude af justering)
3) Utætheder i dieselsystemet
4) Forkert timet pumpe
5) Manglende kompression.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Røg
« Svar #2 Dato: 25. Februar 2009 kl: 16:44:35 »
Hej Jarl. Tak for svar. Og ja når man ser det klip er min røg jo lig nul. Det kan jo så være man skal vende sig til det. Men Passat,en & Mazda,en (begge Diesel) ryger jo ikke på den måde. Men skifter lige filteret i morgen alligevel da jeg så har mere føling med bilen Når olie/filter/dieselfilter/luftfilter er skiftet. Skriver så lige en lap på hv0rnår det er skiftet samt km. Jeg syntes det er svært at forklare hvordan motoren kører. Men jeg føler at den kører på de 3 cyl mens den ryger kraftigt og så kommer der efter et stykke tid en rolig motorgang og alm røg. Ja så er der de 5 punkter du nævner. Dem vil jeg sætte mig lidt ind i , og søge på nogle tråde her på T3 nettet. Mvh Frank
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin