Forfatter Emne: gearkasse problemer  (Læst 4138 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline piesen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 292
    • Vis profil
  • By: 9460
gearkasse problemer
« Dato: 24. Juni 2009 kl: 17:15:35 »
efter at jeg i foråret skiftede motor til en jr golf motor har jeg haft et problem der kommer igen og igen :( ,gerkassen bliver utæt ved højgearsakslen.har haft gearkassen taget af utallige gange nu og skiftet div ting omkring akslen men men problemet kommer bare igen  :( .har søgt herinde og fandt ien tråd hvor der står noget om et styreleje/nåleleje i svinghjulet,hvor sidder det (skulle ha siddet).
nogen der kan hjælpe  :)

Offline Hasse

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 659
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
gearkasse problemer
« Svar #1 Dato: 24. Juni 2009 kl: 17:19:16 »
Det ser ut så här och sitter innanför svinghjulet.
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

Offline piesen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 292
    • Vis profil
  • By: 9460
gearkasse problemer
« Svar #2 Dato: 24. Juni 2009 kl: 17:24:05 »
ok,ja såden et sidder der ikke,det kan vel også gøre at der er for stor et slup i akslen og at det så bliver utæt omkring den

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
gearkasse problemer
« Svar #3 Dato: 24. Juni 2009 kl: 17:46:58 »
Ja, hvis ikke der er et pilotleje i, så er skader på højgearakslen, dens shimmerring og lejerne i gearkassen forprogrammerede. Skynd dig at få et i og kig samtidig kritisk på akselenden. Pilotlejet koster under en hund og fåes allevegne - ebay, hovwdiaudi - you name it. Der eksisterer to varianter - et med en lille tætningsring ud mod akselsiden og et uden. Valget er religiøst.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline piesen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 292
    • Vis profil
  • By: 9460
gearkasse problemer
« Svar #4 Dato: 24. Juni 2009 kl: 17:54:55 »
ok,køre ud til vw imorgen og får et.
og tusinde tak for hjælpen  :D

Offline Hasse

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 659
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
gearkasse problemer
« Svar #5 Dato: 24. Juni 2009 kl: 18:23:33 »
Jarl du verkar kunnig på det mesta, jag har en liten fråga angående detta lager.
Hur får man ut ett gammalt ur vevaxeln?

Jag har en motor med trasigt lager och jag får inte ut det förbannade lagret, snart tar jag fram gasbrännarn.
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

pawel

  • Gæst
gearkasse problemer
« Svar #6 Dato: 24. Juni 2009 kl: 18:44:36 »
Jeg har osse et problem med en 3hgearkasse..
DeR er begyndt ar komme lidt rumlelyde fra den.. Jeg kan se at smider gearolie, men det er lidt tricky, for det kommer ud ved flancen til trækakslen i højre side.. Er det ikke meningen at sådan en gearkasse skal være hermetisk lukket der? Den har ellers fået skiftet pakningen ved højgearsakslen sidst den var afmonteret.. Men nu kommer olien bare ud ved trækakslen istedet! :roll:
Er den dødsdømt?? :cry:

Mølle

  • Gæst
gearkasse problemer
« Svar #7 Dato: 24. Juni 2009 kl: 19:34:49 »
Citat fra: "pawel"
Jeg har osse et problem med en 3hgearkasse..
DeR er begyndt ar komme lidt rumlelyde fra den.. Jeg kan se at smider gearolie, men det er lidt tricky, for det kommer ud ved flancen til trækakslen i højre side.. Er det ikke meningen at sådan en gearkasse skal være hermetisk lukket der? Den har ellers fået skiftet pakningen ved højgearsakslen sidst den var afmonteret.. Men nu kommer olien bare ud ved trækakslen istedet! :roll:
Er den dødsdømt?? :cry:


Den er helt færdig.. så du må nok hellere købe en anden af mig :wink:

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
gearkasse problemer
« Svar #8 Dato: 24. Juni 2009 kl: 19:40:11 »
Citat fra: "Hasse"
Jarl du verkar kunnig på det mesta, jag har en liten fråga angående detta lager.
Hur får man ut ett gammalt ur vevaxeln?

Jag har en motor med trasigt lager och jag får inte ut det förbannade lagret, snart tar jag fram gasbrännarn.


1 Møtrik
1 Bolt.

Slibe møtrikken på to flader overfor hinanden, til den lige kan komme ind i lejet.
Få møtrikken ind og drej den så gevindet vender ud.
Skru bolten i. Når den kommer til bunden, skubber den lejet med møtrikken ud.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
gearkasse problemer
« Svar #9 Dato: 24. Juni 2009 kl: 19:57:10 »
Citat fra: "piesen"
ok,køre ud til vw imorgen og får et.
og tusinde tak for hjælpen  :D

Du kan få også få den ved Bremse Verner I Fjerritslev
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline piesen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 292
    • Vis profil
  • By: 9460
gearkasse problemer
« Svar #10 Dato: 24. Juni 2009 kl: 20:40:27 »
ok,lyder sgu godt,det er lidt kortere til fjerritslev en til aalborg  :D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
gearkasse problemer
« Svar #11 Dato: 24. Juni 2009 kl: 20:57:01 »
Pawel dit problem er korrosion i alugodset, men det er ikke dramatisk.

Din shimmerring er sikkert fin og tæt. Problemet ligger i tætningen mellem gearkassehus og lejeflangen.

Proceduren, du skal igennem er således:

1) Af med trækakslen
2) Af med trækakselflangen og plastik-låse-stykket - på samme måde, som da du skiftede shimmerring
3) Lav en markering på dels lejeflange og gearkassehuset, så du præcis kan skrue lejeflangen på plads igen til sidst.
4) Fremstil et stykke værktøj, der kan dreje lejeflangen ud (eller kom og lån et MEGET primitivt, men effektivt af mig). Det er let at se, hvordan det skal være, når du kommer derind.
5) Tæl omdrejningerne - så ved du præcist, hvor lejeflangen sad før.
6) Nu kan du se, at der sidder en stor O-ring på lejeflangen, som skal tætne ud mod gearkassehuset, men da gearkessehuset er tæret, så tætner den ikke længere.
7) Det skider vi rockere på. I stedet rengør vi gevindet med acetone eller andet godt, og så pladrer vi flydende pakning på gevindet.
8 ) Lejeflangen monteres igen, så den sidder, hvor den sad, og alt andet monteres i omvendt rækkefølge.

Til sidst påfyldes gearolie og så er det bare ud og nyde sommerlandet i T3.

PS: Husk minutiøs rengøring, så der ikke kommer grus og granitskærver i gearkassen.

PPS: Tak for det udførlige svar ang. gulv.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pawel

  • Gæst
gearkasse problemer
« Svar #12 Dato: 24. Juni 2009 kl: 22:25:16 »
Jamen selvtak da for den ovenstående arbejdsfremgangs-beskrivelse..
Nu havde jeg ellers snittet i træ i en måneds tid og t3problemer var helt glemte. Men ak, så snart man er vel tilbage, så får den gamle spand øje på laden med bilgraven, og straks plager den mig for at kunne komme derind!  :roll:  Man skal holde de t3ere langt væk fra værkstedsfaciliteter, så glemmer de at de har skavanker og fortsætter uden at brokke sig.. :lol:

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
gearkasse problemer
« Svar #13 Dato: 24. Juni 2009 kl: 22:40:39 »
Har selv været igennem operationen på min gearkasse, Pawel...
Som Jarl skriver er den helt uproblematisk, "lukkede" min sammen med en streg flydende pakning da jeg skruede leje skålene i igen...

Jeg har også er stykke hjemmelavet, og primitivt, special værktøj til at tage lejeskålene med og du kender jo adressen :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

pawel

  • Gæst
gearkasse problemer
« Svar #14 Dato: 24. Juni 2009 kl: 22:59:50 »
Takker mange gange!

T3en må lige klare mosten i et par uger endnu mens jeg lige skal skifte et tag.. Så kommer der tid til reperation af 3h på sølvpilen, udskiftning af 3h til aas og jx til 1y på bluestaren og hvad jeg nu ellers har bildt mig selv ind jeg når på en uges intensiv t3-indsats med min mek-ven..

Glæder mig til at poste indlæg i tråden om hvad man skal bruge sin t3 til i sommerferien.. -og håber de vil indeholde beretninger om rekreation frem for reperation! :lol: