Forfatter Emne: Opbevaring/konservering af dyser  (Læst 2376 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Opbevaring/konservering af dyser
« Dato: 25. August 2006 kl: 16:28:41 »
Hej And,

Kører du på raps.... jeg er ved at skifte til et to tank system og ville lige høre om du køret på DN0SD294 eller 97 dyser...... har lavet et par test selv og har valgt den første der bare kører uden noget pjank ( røg eller start besvær ) Ang. dyserne så lægger jeg mine parkerede .. i automatisk transmisions olie (den røde fra Statoil fortyndet med 2 dele lampeolie..... så holder de sig helt friske i årevis... du har ret med WD40 ...den tører ud, et kedeligt produkt hvis man har for meget tillid til det du.

Blandingen er "Verdenskendt" under navnet "Ed´s Red" som den bedste våbenolie indtil nu.... tjek det på the web.....
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Opbevaring/konservering af dyser
« Svar #1 Dato: 25. August 2006 kl: 16:55:02 »
?? Du mener vel ikke et to-tank system i en T3 vel ?
Mvh. Casper

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Opbevaring/konservering af dyser
« Svar #2 Dato: 25. August 2006 kl: 17:32:16 »
Jo......

Jeg vil starte på alm. diesel og hoppe over til rapsolie når maskinen er varm..... så slipper man for alle de der røgskyer omkring bilen når man starter i koldt vejr.... plus en masse andre mere interne, så som lak dannelse i motoren. jeg har en stor kompresser stående inde i bilen hvor jeg vil bruge tanken til raps....... ikke så mange der tænker på at det kan være tank nummer to..... hvis told og skat ser en ekstra tank under bilen ringer kasse apparatet så du skal ha´ ørepropper i.  294 dysserne kører også helt fabelagtigt på alm. diesel og bio diesel. men man skal helst have Viton pakninger i sin ESP har jeg læst for at den ikke brækker sig .. ( planteolie kan skade alm. pakninger og slanger. )

M.v.h.

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Opbevaring/konservering af dyser
« Svar #3 Dato: 25. August 2006 kl: 17:58:34 »
Det lyder lidt som at du blander planteolie og biodiesel lidt sammen.

Normalt skiftes der til viton o-ringe i fx. trykventilholderne for at gøre pumpen resistent overfor biodiesel, der er aggresiv over for adskillige gummityper. Jeg har ikke hørt om, eller selv oplevet at planteolie(ikke biodiesel) er agressivt overfor pakninger i pumpen eller brændstofslanger.

Hele tank problematikken er egentligt urelavant iforhold til 1/2-tanks løsninger, ved en 1-tanks løsning er der jo kun 1 tank(den originale)

T3 modellens dieselmotorer er yderst velegnede til en 1-tanks løsning, så jeg ser ikke nogen grund til at komplicere hele setuppet med en 2-tanks løsning.

"Lakdannelser" lyder umiddelbart mystisk, ikke noget jeg har hverken hørt eller læst om, på nogen konverterede biler. Nu har jeg kun rodet med planteolie i 1,5 års tid og det er jo ikke rigtigt er noget iforhold til andre herinde (bl.a. Jarl) men jeg har da trillet et godt stykke over 10k km uden problemer.

Det eneste argument der måske holder er røg udvikling, jeg har en svag-svag røg udvikling ved koldstart de første 2-3 min, derefter intet.
ToldSkat er jo kun et problem hvis der ikke betales afgift af olien, og skjulte tanke eller ej, så er det meget nemt at afgøre om bilen kører på diesel eller planteolie.
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Opbevaring/konservering af dyser
« Svar #4 Dato: 25. August 2006 kl: 18:00:01 »
Sorry And,

Det var ikke for at hijacke din tråd, kunne bare ikke lade være da jeg så trådens udvikling.
Mvh. Casper

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Opbevaring/konservering af dyser
« Svar #5 Dato: 25. August 2006 kl: 18:12:59 »
Måske har du ret....... har bare læst at alle planteolier er hårde ved alm diesel slanger og pakninger....  jeg kender godt forskellen på biodiesel og planteolie .... har selv lavet biodiesel med methanol og ætsnatron plus rørepind ha ha...det er helt fint hvis ikke der er en eller anden der har hældt for meget skidt i den olie man starter med for så får man ikke ret meget andet end en klump gele ud af anstrengelserne. Du har ikke ret i at et et-tank system er den eneste rigtige løsning du...... minus 20 er ikke planteoliens livret og det er en meget let sag at starte på det ene og køre på det andet.... hvis man bor i Italien har du sikkert ret. og hvis man vil betale afgift kan man sku da lige så godt lade tingene være.... det bliver dyrere at køre på planteolie da du betaler afgift / liter og en liter planteolie har mindre brændselsenergi end dinodiesel. nej du....jeg vil give 5 kroner /liter og så gør jeg naturen en tjeneste oveni ....

M.v.h.
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Djursland

  • Gæst
Opbevaring/konservering af dyser
« Svar #6 Dato: 25. August 2006 kl: 22:42:04 »
hej hej med jer

jeg kan da høre på det hele at i skal da med til vores raps det selv kursus med den erfaring i har...

det ville være rigtig blæret hvis i kom med..

Mvh Flemming  :lol:

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Opbevaring/konservering af dyser
« Svar #7 Dato: 25. August 2006 kl: 23:04:13 »
jeg er klart med, mener også jeg har skrevet det i et andet indlæg
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Opbevaring/konservering af dyser
« Svar #8 Dato: 26. August 2006 kl: 10:22:22 »
Jeg sværger også til en-tanks-princippet med de fordele og de ulemper det nu indebærer.

Fordele:

Simpel billig konstruktion.
Ikke "dobbelt bogholderi" med at få fyldt op.
Ingen forglemmelser med at skifte til diesel inden stop.
Ikke et hav af dyre tre-vejs-ventiler, der før eller siden giver problemer med luft.
Dejlig fornemmelse af helt at være frigjort fra oliemafiaens lyster.
Dem, der nøjes med to-tanks-system, er pissemisundelige fordi de har brugt en masse unødig tid og penge på at få det til at virke ordentligt. Især når de vil have rapsolien i en gammel kompressortank, som indvendigt sikkert er fyldt med rust og slam, som vil stoppe brændstoffilteret hver uge hele det første år :wink:

Ulemper:

Motoren skal være "rigtigt" konverteret.
Ved flere døgn i træk med minus 20 grader bliver rapsen til fast fedtstof, hvis man ikke rettidigt har skvulpet lidt benz/diesel i.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!