Forfatter Emne: Dieselpumpe-fantasier.  (Læst 1679 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Dieselpumpe-fantasier.
« Dato: 25. August 2009 kl: 01:41:36 »
Jeg var egentligt i gang med at lave en JX-dieselpumpe med CS-top og beslag til en 1,9 sauger, men da jeg skulle skifte toppen af pumpen kom jeg til at fantasere lidt om mulighederne for at udnytte den ekstra "mængdearm" og prøvede derfor at lave et setup som kan ses på billedet.
Mængdearmen er blevet fjederpåvirket for at lukke, og LDA-armen er vendt. Nu er ideen så at forlænge den almindelige mængdearm og koble LDA-armen på med en udveksling og et slup så der kun trækkes i LDA-armen på de sidste 5-10 mm. af den almindelige mængdearm.
Ideen skulle nu være at justere pumpen til at køre "magert" men acceptabelt (økonomisk  :roll: ) men når pedalen trædes i bund aktiveres den ekstra mængdearm via LDA-armen, og pumpen giver et ekstra skud diesel.
I fantasien brugbart ved accelrationer og når pedalen trampes ned for at slæbe campingvognen over næste bakketop.

.........laaaang pause.........

og når de dieselkyndige nu er færdig med at rulle rundt på gulvet og grine, kan vi så få forklaringen på hvorfor jeg skal skynde mig at sætte CS-toppen på pumpen, og lade være med at have den slags værkstedsfantasier....  :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Dieselpumpe-fantasier.
« Svar #1 Dato: 25. August 2009 kl: 13:24:31 »
Ideen er vel god nok, men hvordan vil du så lave speedertrækket??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dieselpumpe-fantasier.
« Svar #2 Dato: 25. August 2009 kl: 14:18:54 »
Det hele drejer sig om mætningspunktet. Altså - hvornår er der så meget diesel tilstede, at det præcis passer med den til rådighed stående iltmængde - og hvornår kammer det over... Hvis du justerer en helt almindelig pumpe til at give godt og rigeligt diesel, så er der egentligt ikke mere at hente. Ekstra input af diesel vil udmønte sig i flotte sorte røgfaner, som nok er værd at kigge på, men som ikke tilfører krumtappen ekstra effekt. Dieselpumpen er netop beregnet til at reducere den indsprøjtede mængde i takt med et stigende omdrejningstal, da cylinderfyldningen bliver gradvis ringere, i takt med omdrejningstallet - luften skal have en vis tid til at flytte sig fra manifolden/luftfilterkassen og ned i cylinderen. Det er der masser af tid til ved lave omdr., men når den snurrer 3-4-5000 omdr, så blver cylinderen kun fyldt måske 60-70%, og dieselmængden skal tilsvarende reduceres.
På en turbomotor (alene ordet giver tics ;-)) er cylinderfyldningen dog noget anderledes, for turboens ladetryk er jo et resultat af, hvor hårdt motoren arbejder - altså lades der masser af luft ind i cylindrene, når den snurrer med klampen i bund ved f.eks. 3500 omdr., og der er det så LDA'ens opgave at sikre, at denne komplette cylinderfyldning omsættes til power ved at øge dieselmængden.
På en sugediesel kan pumpen levere mere end rigeligt diesel ved alle omdr. tal - yderligere diesel bliver til flot røg.

MEN, Tony - alt det der vidste du jo i forvejen, så lad os kigge lidt ind i feinschmecker-land:

Allerførst aftaler vi, at vi ikke vil pille ved suge-princippet - men selvf. skal alle kanaler i indsugningen være polerede og kantfri, så der sikres optimalt flow og maximal fyldning.

Der er et par yderligere forhold, der gør sig gældende: Jo hurtigere, du kan få dieselen ind, jo bedre du kan få den forstøvet og jo mere præcist du kan ramme det optimale indsprøjtningstidspunkt, jo bedre en opblanding med luft får du. Hvis du får det trimmet, så du får en bedre "iltning" end standart, så kan du tilføre mere diesel og dermed få mere effekt på krumtappen. Her er nogle tricks, som MDonau kan sige endnu mere om: En 1Y har et snollet 8 mm højtryksstempel. Det er indlysende, at et 9 eller 10 mm stempel kan klemme mere diesel ind i en fart og dermed bedre koncentrere indsprøjtningen på det optimale tidspunkt - der, hvor iltningen er størst. Knastskiven i pumpen bestemmer, hvor aggressivt, der skal sprøjtes ind - der er også mulighed for at lege. - Nogle knastskiver har et løft på 2,2 mm - andre har et på 2,6 mm. Hvis du kombinerer 2,6 mm med 10 mm stempel og samtidig øger dit dyseåbningstryk (bedre forstøvning -> bedre iltning -> bedre forbrænding), så ligger der lidt effekt til dig. Men du betaler så en pris i form af en mere stødende og mindre "rund" gangkultur. Lange rolige indsprøjtningssekvenser (Tænk f.eks. på MB 200 /8) giver sukkersød smøragtig gangkultur - korte voldsomme hug (Tænk på VW TDI) giver rå metallisk slående gangkultur.

Alt i alt - tosserne fra Wolfburg har på mange måder måttet indgå en række kompromisser, men lige præcis i forhold til dieselpumper, har de faktisk truffet en række kompetente valg. - Det skal dog ikke forhindre os i at lege - det er fedt med folk, der tør at skrue i dieselpumper. Respekt Tony!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Dieselpumpe-fantasier.
« Svar #3 Dato: 25. August 2009 kl: 17:59:16 »
Tak Jarl, altid skønt med de gode forelæsninger. :D

Nu er evnerne med dieselpumper på det absolutte minimum, men derfor kan man jo godt fantasere.
Nu var arbejdsbordet blevet lidt rodet, så jeg søgte lidt mere lærdom i en JX og en CS pumpe, hvor jeg regnede med at finde nogle markante forskelle i indholdet, og som skulle retfærdiggøre min JX-pumpe med den mere simple CS-top, mht. bedre ydelse end en standard CS pumpe.

MEN med mit begrænsede kendskab og forståelse for alt hvad der er inde i pumpen, blev jeg overrasket over de manglende foreskelle.  :shock:
Begge pumper har knastskiver med 2,2 mm. løft, og begge har 9mm. stempler. I min søgen blev alt så undersøgt, tykkelsen på den lille skive bag højtryksstemplet, længde og bredde på alle "kanaler" i stemplet og alt hvad jeg ellers syntes at skulle kunne gøre en forskel.
Men den eneste forskel i de 2 pumper, er en lille tværgående kanal i enden af stemplet fra JX-pumpen.
Så min umiddelbare tanke var så, at så må min anden CS-pumpe vel kunne yde det samme som JX-pumpen når det er på en saugermotor, med mindre den lille kanal udgør hele foreskellen.  :?
Skulle knastskiven fra JX-pumpen ikke have større løft, eller har jeg målt på en godt slidt pumpe..... :roll:
Hvad gør den lille ekstra kanal på JX-stemplet..... :?
Er der en forskel jeg ikke kan se i højtryksenden af pumperne..... :?:

På et tidspunkt lærer jeg nok at regne det ud.....  :wink:
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Dieselpumpe-fantasier.
« Svar #4 Dato: 25. August 2009 kl: 20:38:38 »
Citat fra: "Jarl"
Det hele drejer sig om mætningspunktet. Altså - hvornår er der så meget diesel tilstede, at det præcis passer med den til rådighed stående iltmængde - og hvornår kammer det over... Hvis du justerer en helt almindelig pumpe til at give godt og rigeligt diesel, så er der egentligt ikke mere at hente. Ekstra input af diesel vil udmønte sig i flotte sorte røgfaner, som nok er værd at kigge på, men som ikke tilfører krumtappen ekstra effekt. Dieselpumpen er netop beregnet til at reducere den indsprøjtede mængde i takt med et stigende omdrejningstal, da cylinderfyldningen bliver gradvis ringere, i takt med omdrejningstallet - luften skal have en vis tid til at flytte sig fra manifolden/luftfilterkassen og ned i cylinderen. Det er der masser af tid til ved lave omdr., men når den snurrer 3-4-5000 omdr, så blver cylinderen kun fyldt måske 60-70%, og dieselmængden skal tilsvarende reduceres.
På en turbomotor (alene ordet giver tics ;-)) er cylinderfyldningen dog noget anderledes, for turboens ladetryk er jo et resultat af, hvor hårdt motoren arbejder - altså lades der masser af luft ind i cylindrene, når den snurrer med klampen i bund ved f.eks. 3500 omdr., og der er det så LDA'ens opgave at sikre, at denne komplette cylinderfyldning omsættes til power ved at øge dieselmængden.
På en sugediesel kan pumpen levere mere end rigeligt diesel ved alle omdr. tal - yderligere diesel bliver til flot røg.

MEN, Tony - alt det der vidste du jo i forvejen, så lad os kigge lidt ind i feinschmecker-land:

Allerførst aftaler vi, at vi ikke vil pille ved suge-princippet - men selvf. skal alle kanaler i indsugningen være polerede og kantfri, så der sikres optimalt flow og maximal fyldning.

Der er et par yderligere forhold, der gør sig gældende: Jo hurtigere, du kan få dieselen ind, jo bedre du kan få den forstøvet og jo mere præcist du kan ramme det optimale indsprøjtningstidspunkt, jo bedre en opblanding med luft får du. Hvis du får det trimmet, så du får en bedre "iltning" end standart, så kan du tilføre mere diesel og dermed få mere effekt på krumtappen. Her er nogle tricks, som MDonau kan sige endnu mere om: En 1Y har et snollet 8 mm højtryksstempel. Det er indlysende, at et 9 eller 10 mm stempel kan klemme mere diesel ind i en fart og dermed bedre koncentrere indsprøjtningen på det optimale tidspunkt - der, hvor iltningen er størst. Knastskiven i pumpen bestemmer, hvor aggressivt, der skal sprøjtes ind - der er også mulighed for at lege. - Nogle knastskiver har et løft på 2,2 mm - andre har et på 2,6 mm. Hvis du kombinerer 2,6 mm med 10 mm stempel og samtidig øger dit dyseåbningstryk (bedre forstøvning -> bedre iltning -> bedre forbrænding), så ligger der lidt effekt til dig. Men du betaler så en pris i form af en mere stødende og mindre "rund" gangkultur. Lange rolige indsprøjtningssekvenser (Tænk f.eks. på MB 200 /8) giver sukkersød smøragtig gangkultur - korte voldsomme hug (Tænk på VW TDI) giver rå metallisk slående gangkultur.

Alt i alt - tosserne fra Wolfburg har på mange måder måttet indgå en række kompromisser, men lige præcis i forhold til dieselpumper, har de faktisk truffet en række kompetente valg. - Det skal dog ikke forhindre os i at lege - det er fedt med folk, der tør at skrue i dieselpumper. Respekt Tony!


OT.: Jarl du har lavet en stavefejl. :shock:

VH kurt
Kurt - 25115788

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dieselpumpe-fantasier.
« Svar #5 Dato: 25. August 2009 kl: 21:52:44 »
Har jeg? Jeg er bange for, at jeg skal have det skåret ud i pap...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Dieselpumpe-fantasier.
« Svar #6 Dato: 25. August 2009 kl: 22:11:45 »
Standart ? Standard.!

Wiki.: En Standart (også Estandart) eller rytterfane er en fane, der anvendes af beredne tropper. En standart er typisk kvadratisk og noget mindre end en fane for fodfolk, da den skal anvendes til hest.

En autostandart er desuden et lille flag, der føres på en bil for at identificere passageren, fx et statsoverhoved eller en ambassadør.

I nogle stater, bl.a. Monaco og Luxembourg bruger monarken en autostandart, der afviger i udseende fra dennes personlige flag. I Danmark anvendes blot mindre udgaver af kongeflaget.

Nu er det sådan set ikke fordi det gør noget, men jeg fornemmer en vis holdning til integriteten i det skrevne, så jeg ville lige bemærke det.  :wink: Helt og holdent i en kærlig ånd. :)

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dieselpumpe-fantasier.
« Svar #7 Dato: 25. August 2009 kl: 22:30:35 »
U got me . Pis ;-) - Men nu må du vist hellere ud til dine bremserør, før du bliver overkåd... ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Dieselpumpe-fantasier.
« Svar #8 Dato: 25. August 2009 kl: 22:59:05 »
Aha! Et skarpt øje kurt! Jeg troede at det var "kompromisser" du var faldet over..........
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dieselpumpe-fantasier.
« Svar #9 Dato: 26. August 2009 kl: 15:28:46 »
Citat fra: "dokajønne"
Aha! Et skarpt øje kurt! Jeg troede at det var "kompromisser" du var faldet over..........


Hvilket i øvrigt er korrekt stavet... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Dieselpumpe-fantasier.
« Svar #10 Dato: 26. August 2009 kl: 16:46:04 »
Nederen! Du har ret! Jeg er med nede i støvet:(;)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it