Forfatter Emne: 1,9 TDI (GolfV) i en T3 (motornr. BRU/BXF/BXJ)???  (Læst 4834 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
1,9 TDI (GolfV) i en T3 (motornr. BRU/BXF/BXJ)???
« Dato: 28. September 2009 kl: 16:38:01 »
Hi folks
Jeg er uvidende, aner intet om det og stiller det totale nybegynderspørgsmål om det her. Kan man måske putte en BRU/BXF/BXJ (Diesel fra GolfV)  ind i en T3??? Det er den nyere Diesel fra en Touran eller Golf5 ... måske med en udskåret adapterplade i stål mellem gearkasse og motor??? Måske med Common Rail højtrykdims i indsprøjsningen? Men jeg forstår kun halvdelen af de tekniske finheder ...

Og så med supermoderne dieselkatalysator??? i en T3 til miljøområder???

Billeder er en BRU Diesel Golf5 fra ebay - som ide ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1,9 TDI (GolfV) i en T3 (motornr. BRU/BXF/BXJ)???
« Svar #1 Dato: 28. September 2009 kl: 17:24:33 »
Den passer desværre ikke bedre end andre fremmede motorer. Hvis der skal være en særlig pointe i at tage en VW-motor, så skal det være en motor baseret på 827'er blokken - dvs. en motor med mellemaksel.
En adaptorplade til gearkassen kan man selvf. lave, men spørgsmålet er, hvor mange meter man når, før man har lavet tandhjulssuppe. Hvad har sådan en motor af moment? Omkring 300 nm? ved 15-1700 omdr.? - tal, der får enhver T3-gearkasse til at ryste i bukserne...

Men, hvis du er tændt på TDI til bussen, så ligger der jo tysk godkendelse til en AFN i T3 med Kat & DPF og dermed grøn plakette... Læs evt mere på bulliforum & IG-16
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
1,9 TDI (GolfV) i en T3 (motornr. BRU/BXF/BXJ)???
« Svar #2 Dato: 28. September 2009 kl: 23:33:41 »
Hej igen
Jeg læste lidt omkring 110 heste med en AFN  hos tyskerne og noget med omtrent 235 nm ... det er for meget til den normale gearkasse på en T3, da denne maks kun kan klare 200 nm, dog gerne mindre. Og så er der meget snak om dele fra Afrika til gearkassen for at køle olie og andet med palder til oliekøling i gearkassen... lyder som meget indviklet projekt?
En AFN  har kun 110 heste eller er der andet jeg ikke kender til?
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Bluestar

  • Gæst
1,9 TDI (GolfV) i en T3 (motornr. BRU/BXF/BXJ)???
« Svar #3 Dato: 29. September 2009 kl: 07:27:29 »
Dette er min personllige mening!

 hvis man vil ofre ret meget mere end 15000kr på motor til sin t3, så glem alt om 1,9td eller andre normale metoder!det er simpelthen ikke pengene værd! jo du får et bedre moment, som giver et dejligt træk op af de tidligere sløve bakker.MEN det er det...

ligegyldigt hvad og hvordan man vil " tune " eller forbedre sin performance med motor, så er det svage led GEARKASSEN. måske ikke så meget, hvad den kan holde til ( læs - men også det ) men især det dødsyge omdrejningstal, som den giver med en momentstærk motor! det er simpelthen ikke nok blot at lave motor...

hvis jeg nogensinde skulle lave et T3 projekt igen, så bliver der smidt et system i den, hvor motor og tilhørende gearkasse bliver monteret! jeg har en ide om det og tror " kun " at problemet vil være at finde en gearkasse der ligger på langs af bilen og kan konventeres til at roterer den " rigtige " vej!

Beslag,ophæng,udstødning,skære og svejse... no worries!

MIN OPFORDRING ER -  LAD VÆRE MEDMINDRE DU GÅR HELE VEJEN MED MOTOR OG GEARKASSE!!!!

Med venlig hilsen en lykkelig ejer af en bil, der har en perfekt opsætning af motor og gearkasse nu : )

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
1,9 TDI (GolfV) i en T3 (motornr. BRU/BXF/BXJ)???
« Svar #4 Dato: 29. September 2009 kl: 07:56:22 »
Citat fra: "Bluestar"
Med venlig hilsen en lykkelig ejer af en bil, der har en perfekt opsætning af motor og gearkasse nu : )


Kan du give din hastighed ved 3500 omdr i højeste gear?

Hinze

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
1,9 TDI (GolfV) i en T3 (motornr. BRU/BXF/BXJ)???
« Svar #5 Dato: 29. September 2009 kl: 08:21:01 »
En moderne Diesel har for mange nm til den lidt for gamle T3 gearkasse. Gearkassen har sine rødder i den første bobbel fra 1936, en gearkasse i en T3 er maksimalt egnet til omtrent 176 nm med en 112  hk vandkølet 2,1 liter ... En 66 hk Diesel fra en Golf med BRU motor  har omtrent 238 nm, den smadrer gearkassen i løbet af minutter, siger de tyske motorfanatikere. South Africa optionen med ekstra dele til gearkassen giver et maks drejemoment på omtrent 200, det er stadigvæk ikke nok til en Diesel 1,9 med moderne indsprøjtning common rail. Det er det jeg har læst mig frem til ... sidste aften ...

En Diesel fra en 1,4 liter Polo måske en ide?

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Bluestar

  • Gæst
1,9 TDI (GolfV) i en T3 (motornr. BRU/BXF/BXJ)???
« Svar #6 Dato: 29. September 2009 kl: 08:27:07 »
Hinze... Det tøt jeg slet ikke : ) min går 90kmt ved 1800 omdrejninger, men T3 gik 90kmt ved 3000omdrejninger, der ligger problemet i holdbarhed, varme og i det hele taget hele essensen i dieselmotoren - efter min mening!

Jens - det ville jeg også fraråde... en af grundene for at ofre penge og tid på opgradering af sin motor er vel netop moment! det er jo en tung bil... Jeg ville gå efter en 2,5tdi som kan lade sig at gøre, men der skal tænkes gearkasse!

jesper

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
1,9 TDI (GolfV) i en T3 (motornr. BRU/BXF/BXJ)???
« Svar #7 Dato: 29. September 2009 kl: 08:37:50 »
Citat fra: "Bluestar"
Hinze... Det tøt jeg slet ikke : ) min går 90kmt ved 1800 omdrejninger, men T3 gik 90kmt ved 3000omdrejninger, der ligger problemet i holdbarhed, varme og i det hele taget hele essensen i dieselmotoren - efter min mening!
jesper


 :shock:  oj, det var ikke mange omdr  :roll:

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
1,9 TDI (GolfV) i en T3 (motornr. BRU/BXF/BXJ)???
« Svar #8 Dato: 29. September 2009 kl: 09:26:36 »
En eller anden mulighed for at kunne køre Diesel i miljøzoner ... Syncrotyskeren har nu en grøn plakette med en modernere 1,9 ... men det er gearkassen der ikke kan klare kræfterne på en moderne 1,9 high end. De snakker meget om alle mulige stumper til en gearkasse, grænsen må dog være 200 nm ... En 1,4 liter Diesel er en sjov tanke, jeg snuser lidt omkring hos tyskerne.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Bluestar

  • Gæst
1,9 TDI (GolfV) i en T3 (motornr. BRU/BXF/BXJ)???
« Svar #9 Dato: 29. September 2009 kl: 13:56:00 »
sådan er det med en t4 med en 151 hk tdier : )

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
1,9 TDI (GolfV) i en T3 (motornr. BRU/BXF/BXJ)???
« Svar #10 Dato: 29. September 2009 kl: 14:02:04 »
Host, host, Renault gearkasse, WBXmanden har projektet, host.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1,9 TDI (GolfV) i en T3 (motornr. BRU/BXF/BXJ)???
« Svar #11 Dato: 29. September 2009 kl: 15:21:45 »
Du har helt ret Jesper. En diesel - især de moderne direkteindsprøjtere leverer varen helt i bunden af omdrejningsregisteret. Den almindelige dødelige JX'er har i virkeligheden en meget mere hensigtsmæssig karakteristik til T3-gearkassen - den har brug for en masse omdr. for at levere sit moment. Midtvejs ligger kammer-1,9'erne - de har et temmelig overbevisende moment, men dør omdrejningsdøden.

For mig at se var der perspektiv i at studere mulighederne for at vende differentialet i Audi 100/A6-gearkassen. Pointen er, at man 1) får en motor, der har et boltmønster, som matcher de 5 benede maskiner, 2) får en gearing, der er høj nok til motorerne, 3) kan benytte en gearkasse, der står tusindvis af hos huggerne og derfor ingenting koster, og 4) får en gearkasse, der kan håndtere et gigantmoment.

Udfordringen er nu, at finde en mand - eksempelvis en rutineret svejser - tja - det kunne måske være en professionel pladesmed, som vil binde an med noget alu-svejsning... ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

ibber

  • Gæst
1,9 TDI (GolfV) i en T3 (motornr. BRU/BXF/BXJ)???
« Svar #12 Dato: 29. September 2009 kl: 15:59:56 »
er der nogen der har en optimal opskrift på en lidt højrerer topfart end de 90 1,9 AAZ leverer med 3000 RPM i en standart 5 gears gearkasse , ville jo være rart nok at kunne følge med andet end lastbilerne på motorvejen , min gamle T1er vil nemt kunne rulle 140 km/t 500 km i træk uden at blive varm eller smelte topstykket eller lign , dens 1,8 benzin motor har mindre moment end min AZZ diesel motor , det er sgu lidt af en falliterklæring syntes jeg , hva er det bedste trick til at bytte om på evnerne for disse to biler ?
er der overhovedet en bedre løsning ud over at skulle til at svejse og skære i noget ?

har læst noget om en audi 200 gearkasse , men er lidt på bar bund
mht til ombygninger med de "nyerer" transporterer.

Mads-kaa

  • Gæst
1,9 TDI (GolfV) i en T3 (motornr. BRU/BXF/BXJ)???
« Svar #13 Dato: 29. September 2009 kl: 16:03:33 »
Citat fra: "ibber"
er der nogen der har en optimal opskrift på en lidt højrerer topfart end de 90 1,9 AAZ leverer med 3000 RPM i en standart 5 gears gearkasse , ville jo være rart nok at kunne følge med andet end lastbilerne på motorvejen , min gamle T1er vil nemt kunne rulle 140 km/t 500 km i træk uden at blive varm eller smelte topstykket eller lign , dens 1,8 motor har mindre moment end min AZZ diesel motor , det er sgu lidt af en falliterklæring syntes jeg , hva er det bedste trick til at bytte om på evnerne for disse to biler ?
er der overhovedet en bedre løsning ud over at skulle til at svejse og skære i noget ?


AAP/AAR gearkasse (hvis du ikke vil ind og rode i indmaden, ellers kan du godt bygge en højere gearet gearkasse af std. komponenter) og så overstørrelse hjul. Jeg kører med 235/55R17, det er ca. 7% større end std. og WBXeren kan fint trække det, så jeg vil tro en AAZ også kan.

/Mads

ibber

  • Gæst
1,9 TDI (GolfV) i en T3 (motornr. BRU/BXF/BXJ)???
« Svar #14 Dato: 29. September 2009 kl: 16:09:40 »
tak men har allerede den nævnte hjulstørrelse på - så sidste udvej må blive en højerer gearkasse - hvordan er det med beskaffenheden af de overnævnte transmissioner - og er de til at betale og hvordan er de mht til holdbarehed kontra den der er i nu - som jeg formoder er den org 5 trins 1,6 TD kasse.

jeg er glad for min nye bil , men syntes drivlinien halter lidt i sine præstasioner.