Forfatter Emne: 100% spær på 2wd  (Læst 3919 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ludvig

  • Gæst
100% spær på 2wd
« Dato: 19. November 2009 kl: 21:25:19 »
hej.

kan det passe at jeg engang har læst at der kan sættes spær på en 2wd.?

er der nogen der ved noget. :?:
kan det holde. :?:

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
100% spær på 2wd
« Svar #1 Dato: 19. November 2009 kl: 22:31:46 »
Kan man ikke bare sætte en gearkasse på fra en syncro, eller fungerer syncrosagerne anderledes end jeg regner med.....  :roll:
Kardanflancen kunne så bruges til at trække en kompressor eller en ekstra generator eller .........  :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
100% spær på 2wd
« Svar #2 Dato: 19. November 2009 kl: 22:54:00 »
Jeg vil gætte på at det findes, da jeg ved at man kan få en Lt med spær.  Men se omder står noget om det i din istruktionsbog!
Carsten

ibber

  • Gæst
100% spær på 2wd
« Svar #3 Dato: 19. November 2009 kl: 23:05:29 »
på en amerikanerbil og feks en bobbel kan man svejse diffet fast , men så er det 100% hele tiden , og det er sgu noget træls pis at køre på gaden med. men jeg vil tro det også er muligt på en T3

ludvig

  • Gæst
100% spær på 2wd
« Svar #4 Dato: 01. December 2009 kl: 19:53:06 »
Det er muligheden for at koble spær til og fra jeg jagter.
jeg tror det bliver lidt dyrt i dæk, hvis jeg skal køre 35-40000 om året med svejst spær.

men om det er med el, luft eller vackuum er ikke så vigtigt.

er der ikke nogen der kender nogle mulighedder. :?:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100% spær på 2wd
« Svar #5 Dato: 01. December 2009 kl: 20:39:06 »
Jo selvf. kan man det. Du tager en syncrogearkasse. Så skiller du den ad, så du kun har det midterste gearkassehus og differentialet tilbage. Så putter du 2wd-dele i for resten og samler den med det almindelige 2wd forskjold. dernæst etablerer du vacuumsystemet fra en syncro med betjeningsgreb og nosserne - så er du kørende med 100% spær.

Hvis du kan finde en donorbil/gearkasse og samle sagerne selv, så er det til at betale - ellers er det fuldstændig hysterisk dyrt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
100% spær på 2wd
« Svar #6 Dato: 01. December 2009 kl: 20:46:33 »
Hvad med at koebe en syncro med spaer bagpaa og saa installere en decubler i stedet?

Saa ender man med samme resultat, nemlig en 2wd og med spaer bagpaa. Og saa kan man jo altid koble forhjulene til naar det kraeves.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
100% spær på 2wd
« Svar #7 Dato: 01. December 2009 kl: 20:59:07 »
Jeg har kørt med 100% spær i min "hybrid" gearkasse i et par år. Har dog ikke vacum på, nøjes med kabeltræk.

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

pawel

  • Gæst
100% spær på 2wd
« Svar #8 Dato: 01. December 2009 kl: 21:22:52 »
Er spærret på syncro-differantialet støbt sammen eller kan sådan et spær sættes over på et almindeligt differantiale fra 2wd?

Løsningen med manuelt spær til 2wd-kasser virker noget mere tiltalende end de serieproducerede med 40%spær 2-wd gearkasser.. Problemet er så at finde et passende differantiale (helst 4.57) således at sådan en gearkasse kan levere  noget topfart ved tålelige omdrejninger. Disse 4.57-diffs er noget mere sjældne at opstøve fra syncro end fra 2wd-kasser.   :?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100% spær på 2wd
« Svar #9 Dato: 02. December 2009 kl: 09:18:25 »
Spærret er en klokobling, der er integreret i differentialet, men kron og spidshjul kan skiftes på alle T3 differentialer, så har du en passende udveksling, kan den monteres vilkårligt på både 2wd og 4wd differentialer. Vær dog opmærksom på, at spidshjulet er en integreret del af lavgearakslen, og derfor skal du bruge en fra en 5-trinsgearkasse, hvis du ønsker 5 trin.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
100% spær på 2wd
« Svar #10 Dato: 02. December 2009 kl: 16:56:08 »
Citat fra: "pawel"

Løsningen med manuelt spær til 2wd-kasser virker noget mere tiltalende end de serieproducerede med 40%spær 2-wd gearkasser.. .


Hvorfor ???
Jeg vil mene lige omvendt !
Det fede ved LSD spærret er at du ikke behøver at tænke over om det er slået til eller fra, når f.eks. der køres på pletvis glatte veje.
Jeg har i min tid med LSD-spær ikke været udefor at have brug for mere "spærvirkning".
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

pawel

  • Gæst
100% spær på 2wd
« Svar #11 Dato: 12. Januar 2010 kl: 21:48:57 »
Jeg overvejer at få sat et klospær på en AAP-gearkasse til min bluestar.

Jeg har valget mellem et simpelt kabeltræk fra kabinen eller at få bygget det ligesom på en syncro med den knap i kabinen til at aktivere/deaktivere spærret.

Jeg aner ikke noget om syncro, derfor spørgsmålet: Hvordan virker syncro systemet? Er det vakuum-styret? Er det pålideligt eller hvorfor hører man så ofte syncrofolket tale om at "motionere sit spær"..?

Synes det vil se meget fancy ud med sådan lidt udstyr fra en syncrokabine, men jeg vil dog vælge det som er mest pålideligt.. -Nogen råd?


Ps., kan linket i denne tråd genopstøves måske..?
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=2433&highlight=2wd+sp%E6r

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
100% spær på 2wd
« Svar #12 Dato: 12. Januar 2010 kl: 22:06:38 »
Det skal motioneres da splitten der aktiver spæret bliver meget "stram" med tiden, vel og bemærke hvis man ikke bruger spæret af og til.  

Jeg vil sammenligne det lidt med håndbremsen der virker på bagerst skivebremse!  pakere bilen  på en autotrailer du trækker rundt med hverdag. Efter 10 år skal den ned igen, mit gæt er at bremsen så også hænger lidt-
Carsten