Forfatter Emne: Hvordan laves samlinger så ikke de ruster igen !?  (Læst 11684 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hvordan laves samlinger så ikke de ruster igen !?
« Dato: 26. September 2006 kl: 21:19:02 »
Det er et spørgsmål jeg håber at have fundet svaret på..  :roll:

Her er udgangspunktet.. det er knap 3 år siden jeg heloplarkerede bilen og nu er samlingerne ved at være så rustne, at det begynder at gøre ondt inden i når man kigger på dem.
Det bobler og bobler...









Efter først at have renset samlingerne med en stålbørste på en vinkelsliber, dernæst "deca..et eller andet" sliber fra Silvan og til sidst rense ud med en hobbykniv og sandblæste det hele rent.
Efter rensning blev der sprøjtet tynd voks ind i revnen.
Med en varmeblæser blev voksen blæst/varmet ind, der samtidig gør voksen HELT tyndflydende som vand og den trænger rigtig godt ind.

Efter voksning, svejsede jeg samlingen i punkter af 3 sektioner med én klat ad gangen og kølede med trykluft umiddelbart efter hver klat.

Så kom det til at se sådan her ud:






Da jeg ikke havde tid til at lave det færdigt samme dag, fik samlingen en god gang voks til at lukke for vand osv.



Forsættelse følger....
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Hvordan laves samlinger så ikke de ruster igen !?
« Svar #1 Dato: 26. September 2006 kl: 21:34:42 »
uuuuuuuuuhhhh kan næsten ikke vente på næste afsnit  :lol:
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvordan laves samlinger så ikke de ruster igen !?
« Svar #2 Dato: 26. September 2006 kl: 21:51:27 »
Wauu! Det er sgu da en gennemgribende løsning. Hvad så bagefter? Slibe jævn og lakere?

Du skriver, at du selv lakerede bilen - som det fremgår af autocampertråden, så er jeg frisk på at høre noget om den slags :D  Umiddelbart ser det ud som om du har brugt prof. metoder?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Hvordan laves samlinger så ikke de ruster igen !?
« Svar #3 Dato: 26. September 2006 kl: 22:04:40 »
er meningen med f.eks. sikaflex (eller anden fuge) ikke netop at fugen skal kunne give efter ved vrid uden at der opstår revner og dermed små lommer hvor fugt kan gemme sig? (måske mest relevant når man kører terræn?)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hvordan laves samlinger så ikke de ruster igen !?
« Svar #4 Dato: 26. September 2006 kl: 22:08:00 »
Citat fra: "SAP"
Hvad er det for noget voks du snakker om og hvad er dets virkning?

Hvorfor punktsvejser du samlingerne? (har meget lidt forstand på svejsning)

Jeg er også yderst spændt på hvordan resultatet bliver da jeg syntes at det generelle indtryk af Sikaflex og andet er at det langt fra holder evigt...


Voksen er bare en alm. hulrumsvoks som skal trænge ind og sørge for at holde fugten væk !

Hvis man fuldsvejser vil der højst sandsynligt lugt meget brændt og pladerne vil slå sig.
Det er også mest hensigtsmæssigt  at undgå varmen, da større områder af maling vil brænde af, ikke mindst på bagsiden hvor det kan være svært at komme til.



Citat fra: "Jarl"
Wauu! Det er sgu da en gennemgribende løsning. Hvad så bagefter? Slibe jævn og lakere?

Du skriver, at du selv lakerede bilen - som det fremgår af autocampertråden, så er jeg frisk på at høre noget om den slags :D  Umiddelbart ser det ud som om du har brugt prof. metoder?


Jeps, det er gennemgribende .. Nu skal det væk  :evil:

Ja, jeg har selv malet bilen på den måde profferne gør.
Jeg har for 10 år siden arbejdet på et autolakeringsværksted, hvor jeg fik lov til at male de gamle biler samt møbler og den slags..
Desværre blev bilen ikke så pæn som jeg havde håbet pga. en del løbere (de ruster ikke, plejer jeg at sige  :lol: ), men malerkabinen jeg malede den i, havde ikke tilstækkeligt med lys og der var ikke så meget plads på hver side af bilen, desværre  :roll: .
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hvordan laves samlinger så ikke de ruster igen !?
« Svar #5 Dato: 26. September 2006 kl: 22:09:03 »
Citat fra: "jankjerbye"
er meningen med f.eks. sikaflex (eller anden fuge) ikke netop at fugen skal kunne give efter ved vrid uden at der opstår revner og dermed små lommer hvor fugt kan gemme sig? (måske mest relevant når man kører terræn?)


Held og lykke med at få det til at holde !!!!
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hvordan laves samlinger så ikke de ruster igen !?
« Svar #6 Dato: 26. September 2006 kl: 22:15:23 »
Citat fra: "Jarl"
Wauu! Det er sgu da en gennemgribende løsning. Hvad så bagefter? Slibe jævn og lakere?

Du skriver, at du selv lakerede bilen - som det fremgår af autocampertråden, så er jeg frisk på at høre noget om den slags :D  Umiddelbart ser det ud som om du har brugt prof. metoder?


Btw. jeg vil da gerne komme med de fif og gode råd..

Måske jeg skulle skrive en "how to" tråd, men jeg orker det ikke lige i øjeblikket..
Jeg er ved at lave mit speciale projekt og om 3 uger skal jeg igang med eksamensprojekt, som jeg lige skal ud og finde først :roll:

... er der nogen har et eksamensprojekt ti mig !? :lol:
( ikke T3 relateret, er lige i gang med kompressor projektet til WBX'ern som skoleprojekt  :wink: )
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Hvordan laves samlinger så ikke de ruster igen !?
« Svar #7 Dato: 26. September 2006 kl: 22:16:16 »
Det var et spørgsmål.. ikke en påstand!  :D

Selvom løsningen ikke holder var det ikke det oprindelige formål fra VWs side? Er der nogen der ved det? Hvad er meningen med den fuge hvis den  bare holder på fugten og / eller revner..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hvordan laves samlinger så ikke de ruster igen !?
« Svar #8 Dato: 26. September 2006 kl: 22:28:00 »
Citat fra: "jankjerbye"
Det var et spørgsmål.. ikke en påstand!  :D

Selvom løsningen ikke holder var det ikke det oprindelige formål fra VWs side? Er der nogen der ved det? Hvad er meningen med den fuge hvis den  bare holder på fugten og / eller revner..


Jeg tror ikke samlingerne har noget formål. Det er nok mere et spørgsmål om produktionsmetoder og varianthensyn (doka, Pick up, skydedør i højre/ venstre side osv.)

Som man kan se på T5'ern har man endelig fundet ud af at lave siderne uden samlinger
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

transpeter

  • Gæst
Hvordan laves samlinger så ikke de ruster igen !?
« Svar #9 Dato: 26. September 2006 kl: 22:57:33 »
Kunne være en rigtig god idé. Det jeg syntes er spildt, er al det med voksen. Når man svejser, så er det ikke smart med voks, eller noget andet. Det ville løbe ud i svejsningen, hvilket ikke er godt. Og resten brænde bort. Voks eller ej, så skal man ind på bagsiden, og efterforsejle, hvis svejsningen skal være optimal.
Men et rigtig godt "initiv".

TRANSPETER

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hvordan laves samlinger så ikke de ruster igen !?
« Svar #10 Dato: 26. September 2006 kl: 23:14:22 »
Citat fra: "transpeter"
Kunne være en rigtig god idé. Det jeg syntes er spildt, er al det med voksen. Når man svejser, så er det ikke smart med voks, eller noget andet. Det ville løbe ud i svejsningen, hvilket ikke er godt. Og resten brænde bort. Voks eller ej, så skal man ind på bagsiden, og efterforsejle, hvis svejsningen skal være optimal.
Men et rigtig godt "initiv".

TRANSPETER


Ja, jeg ved voksen ikke er god for svejsningen
Hver klat tager kun få sekunder og når ikke at brænde voksen væk.
Grunden til jeg gør det er at voksen skal løbe ind og "brænde" fast i den rust der evt. måtte være tilbage i revnen jeg ikke kan komme til.. DET VIRKER, tro mig  :wink:
Bagefter  skal den ha en ordenlig tur fra bagsiden
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hvordan laves samlinger så ikke de ruster igen !?
« Svar #11 Dato: 30. September 2006 kl: 23:02:30 »
BTW. jeg kan se JD ( http://www.t3nettet.dk/profile.php?mode=viewprofile&u=169 ) er vognmaler...

...mon han vil komme med et par kommentarer ?  :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hvordan laves samlinger så ikke de ruster igen !?
« Svar #12 Dato: 03. Oktober 2006 kl: 11:16:03 »
Ja, så har jeg fået svejst færdig, spartlet og grundmalet..

...forsættelse følger
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hvordan laves samlinger så ikke de ruster igen !?
« Svar #13 Dato: 03. Oktober 2006 kl: 12:47:45 »
Citat fra: "ant crashed!"
....øøh..det er jo ikk´min hensigt at virke lys-slukker flue-knepperagtigt..meen..den er jo vandholdigt den spartlemasse du brugt(ser den ud til på billeder)...til  enhver tid anbefaler jeg aluminiun eller glasfiber..specielt efter svejsninger..mand brander jo af karbon molekyler i pladen..derefter ruster den skide nemt/hurtugit..aluminium eller zink selv om det er dyrere...........vh........


Nej det er ikke vandholdig spartel. Det er en ganske almindelig polyester basseret spartel, nøjagtigt som alu/ zink/ glasfiber spartel er det.

Den er billig og god at slibe i  :wink:  (Præcis samme slags som proff. vognmalere bruger).
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Hvordan laves samlinger så ikke de ruster igen !?
« Svar #14 Dato: 03. Oktober 2006 kl: 15:28:13 »
Det ser fandme prof ud Mr. WBX!!

Kommer der billeder af hvordan man kommer til "bagfra"?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012