Forfatter Emne: Jensba  (Læst 19505 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Jensba
« Dato: 01. April 2010 kl: 16:09:19 »
Jeg har nu et stykke tid kikket lidt med fra sidelinjen, men synes det måske nu er tid til at jeg kommer lidt frem fra busken og fortælle lidt om hvad jeg kører i og går at eksperimenterer med. Så derfor:
Mit navn er Holger Andersen og jeg bor i Rødekro. Jeg kører nu min tredie  T3 syncro. Jeg har altid brugt mine syncroer i mit arbejde som entreprenør, til det er de jo uovertrufne. Men selvfølgelig er det også min hobby.
Min første var en sika 1,6 TD.-87 Da jeg fik den var motoren defekt. Jeg var for nærrig til at ofre en god motor, men efter flere førsøg endte jeg med en Audi 2,0 5D og en klokke fra Winkler. Den gik rigtig godt, men den har jo næsten ikke fler hk end den originale.
Den næste var en doka 1,6 TD -87også defekt motor, men det viste sig at den var for rusten så den kom aldrig ud at køre. Den blev skrottet,men gearkassen fra den kører nu rundt i Australien.
Da jeg besluttede mig for at jeg igen ville have en syncro skulle det være en doka og vigtigst af alt en DJ. 112 hk + 20%=134,4 og det passer jo fint med en TDI med 130 hk. Jeg fandt også en bil der svarede til mine forventninger og da jeg kom ud for at se den viste det sig at det var en 16`. Hvor heldig kan man være? Motoren har altid kørt meget ujævnt, men det var jo ikke meningen at det skulle være den jeg skulle køre med, så jeg har ikke ofret tid på den.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Jensba
« Svar #1 Dato: 01. April 2010 kl: 16:24:22 »
I min søgen efter en motor faldt jeg over en Sharan TDI 130 hk fra 2002. Det er en pumpedyse så det er noget af en udfordring. Blokken passer godt nok på gearkassen, men bundkarret fra en 1,6 D passer ikke på blokken og i bundkarret sidder jo halvdelen af boltene der holder motor og gearkasse sammen. Derfor lavede jeg en adapterplade så jeg kunne beholde det originale bundkar fra Sharan. Samtidig kunne jeg få rettet hældningen op fra 50´til 15´. Jeg har i mellemtiden konstateret at det skulle have været en motor fra Passat, så kan man genbruge motorophænget. Hvis man sætter motorophæng fra Passat på Sharanmotor,  kan turboen ikke være der. Efter jeg fik alle disse ting på plads konstaterede jeg at motoren var stjålet, så nu ligger projektet stille indtil jeg får handlet af med forsikringen.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Jensba
« Svar #2 Dato: 01. April 2010 kl: 16:42:22 »
Alt dette skete omkring juletid, og jeg er ikke færdig med forsikringen endnu.
Så skal man jo have ventetiden til at gå med noget. Jeg så Solows projekt med Subarumotoren og da jeg selv fandt en Submotor hos en hugger blev jeg totalt bidt af det. I min naivitet købte jeg en motor fra en 2004 Forrester med 40 000 km 2,0 turbo. Der er godt nok mange ledninger i så ny en bil med startspærre, tyverialarm o.s.v. Det største problem er dog nok placeringen af turboen. Den sidder lige der hvor benzintanken er flyttet hen på en syncro. Jeg har købt en klokke fra RJES med trækkobling, selv lavet motorophæng ala Smallcar og et nyt udstødningssystem i rustfri stål. Har netop modtaget en luft-til-vand intercooler som jeg nu er ved at placere.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Jensba
« Svar #3 Dato: 01. April 2010 kl: 17:07:03 »
I mellemtiden er jeg faldet over endnu en Submotor, denne gang en 2,2 na. Jeg tror den er fra først i -90. Dengang var der hverken startspærre eller tyverialarm så den er rimelig nem at gå til. Til denne motor har jeg besluttet at bruge et adaptersæt. Donorbilen var med automatgear så hvis jeg skal bruge RJES´s klokke igen skal jeg også finde et svinghjul og kobling og det løber jo op. Jeg har forsøgt at få et fra Tyskland men der var leveringstid på mindst 2 uger. Derfor er jeg gået til min lokale smed og fået drejet et nyt nav som boltes på 228 svinghjulet. Adapterpladen er en 15mm stålplade som er drejet ned til 10mm og jeg er netop blevet færdig med at bore huller til alle boltene. Jeg har også konstateret at klokken fra benzingearkassen er så tærret at jeg ikke vil bruge den, så hvis nogen derude har en til salg er jeg køber. Den gamle kan bruges til en afprøvningsstander, så kan motoren jo startes.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Jensba
« Svar #4 Dato: 01. April 2010 kl: 17:13:55 »
For at foregribe begivenhedernes gang kan jeg ligeså godt komme ind på gearkasser. Jeg mener ikke det er så stort et problem som det er gjort til men det må tiden jo vise. Hvis jeg får problemer med gearkassen på Submotoren bliver det næste projekt gearkasse og frontdif. fra Subaru.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Jensba
« Svar #5 Dato: 01. April 2010 kl: 17:19:23 »
og her mangler så en smiley der taber kæben sikken en historie

det kan være jeg får en benzinklokke i overskud inden for den nærmeste fremtid og vi bor jo ikke så langt fra hinanden jeg er fra bredevad
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Jensba
« Svar #6 Dato: 01. April 2010 kl: 17:41:48 »
Hej bos1. Det ville da være dejligt nu da det er så tæt på.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Solow

  • Gæst
Jensba
« Svar #7 Dato: 01. April 2010 kl: 18:13:33 »
Hvaa... får vi snart nogle billeder at kigge på ;-)

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Jensba
« Svar #8 Dato: 01. April 2010 kl: 18:27:26 »
Jooo.......Jaaaa..... Nu er jeg ikke så god til det med pc, så jeg ved ikke lige hvordan jeg gør. Jeg skal nok få junior til at hjælpe mig engang. Jeg ved snart heller ikke hvor jeg starte og slutte. Jeg har nok en milionmilliard billeder. Måske jeg venter til jeg bliver færdig med et projekt og så ta´dem et af gangen.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Herr_Jensen

  • Gæst
Jensba
« Svar #9 Dato: 01. April 2010 kl: 18:36:32 »
Ej, hvor spændende. Sejt vi er ved at få nogle Subaru konverteringer i DK.

Er det ikke noget med turbo'en løber sindsygt varm på en EJ22'er, når den sidder i en Syncro? Dette er ikke noget jeg ved - bare noget jeg har hørt : )

Solow

  • Gæst
Jensba
« Svar #10 Dato: 01. April 2010 kl: 18:45:03 »
Ellers sender du dem bare til mig så skal jeg lægge dem op for dig ;-)

Martin@plain.dk

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Jensba
« Svar #11 Dato: 01. April 2010 kl: 19:41:07 »
Jo Hr. Jensen. Det skal nok passe, dog ved jeg ikke hvad "man" gør med kombinationen turbosub-syncro. Det er en fysisk umulighed at turboen bliver på sin originale plads hvis tanken sidder hvor den gør på syncroen. Man kan selvfølgelig flytte turboen men det bliver arbejdet ikke mindre af. Måske skulle turbomotoren placeres i en 2wd???????
Mvh. Holger
81 75 44 50

Herr_Jensen

  • Gæst
Jensba
« Svar #12 Dato: 01. April 2010 kl: 21:30:07 »
Ja altså, jeg vil nødigt lyde som 'Kloge-Åge' for jeg har kun læst, og talt, om denne spændende konvertering - ikke gjort det selv. Endnu!

Hvis turbo(erne) er monteret, yder en EJ22 så ikke 200+hk? Hvis du piller den/dem af, har du så ikke 136hk?

Solow

  • Gæst
Jensba
« Svar #13 Dato: 01. April 2010 kl: 22:32:33 »
Du montere bare turbo og intercooler som ham her :

www.VWRX.com

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Jensba
« Svar #14 Dato: 02. April 2010 kl: 16:23:11 »
Jeg prøver om jeg kan finde ud af at sende billeder, hvis det lykkes er det EJ 22 før og efter:
Mvh. Holger
81 75 44 50