Forfatter Emne: knagelyde bagfra  (Læst 3266 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

T3Sync

  • Gæst
knagelyde bagfra
« Dato: 02. November 2006 kl: 00:35:49 »
Hej
Jeg har en syncro uden spær :D  som efter at jeg fik skiftet forrør (mellem turbo og potte) knager når jeg drejer Hmmm f.eks når jeg sætter igang og/eller køre langsomt, 1. og 2. gear og drejer, det kan også lige komme hvis jeg køre stærkt over et bumb. lyden kommer bagfra ,så jeg tænkte det nok var det nymonterede rør det lige skulle knage sig på plads :roll:  men lige på plads er længe siden . Der var snak om at det gamle rør var meget svært at få af uden gas og ilt så jeg fik det gjort af en som jeg ikke kender og har ikke talt med han efterfølgende (dumt)Nu er det også blevet til en (ved lave omdrejninger) ringe/raslelyd fra ca. turboen .Det er svært at se derop pga. bundpladen.Bilen køre ellers uden problemer.

 så mit spørgsmål er hvad kan der være galt ?

Fra en uden værktøj eller hvad der lige ellers skal til :D

Claus N.

  • Gæst
knagelyde bagfra
« Svar #1 Dato: 02. November 2006 kl: 00:43:46 »
Er det raslelyde kun fra turboen? Trækker den ellers godt nok?

T3Sync

  • Gæst
knagelyde bagfra
« Svar #2 Dato: 02. November 2006 kl: 07:52:44 »
Ja den trækker som den plejer :lol:  sådanne rimeligt fint efter at have kørt 20 år.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
knagelyde bagfra
« Svar #3 Dato: 02. November 2006 kl: 13:03:48 »
Hejsa
Knagelydene kommer bare når man kører syncro. Med årene bliver viscosen mere og mere stiv og det svarer så til at man kører med 90% spær mellem for og bagaksel det skal bare give noget vrid i undervognen (ikke mindst ved U-vendinger og paralelparkering)og det går naturligvis ud over alle de steder der sidder led. Selvom du mener at lyden kommer fra bagenden, kan det nemt være foran at det er galt. En klassiker er øverste bærearm foran. Der sidder nogle nylon/plastik bøsninger der med tiden bliver slidt. Prøv at rulle ned af bakke, træd og slip bremsen et par gange, kommer lyden også der er den rimelig sikker. ellers er der jo også styrekugler, krængningsstabilisator mm at gå i krig med

Den korte version:
Prøv at stramme møtrikken på den bolt der går igennem forhjulets øverste bærearm (der hvor gaflen sidder fast på bilen).
Sørg for at bilen står på hjulende når du gør det (den skal strammes pænt)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
knagelyde bagfra
« Svar #4 Dato: 02. November 2006 kl: 13:29:25 »
Jeg har et andet bud, som jeg tror er løsningen på hvor lyden kommer fra.

Min havde opnået samme rasle lyd, men et touch af ringe lyd efter 2-3 gange let gas og retur til tomgang.

Det viste sig at være 2 plader der sidder foldet rundt om manifolden, ligner et varmeskjold ellers sådan. Jeg måtte lune lidt på den ene bolt og en enkelt møtrik for at kunne skrue pladerne af, derefter forsvant lyden helt. På det tidpunkt havde jeg ikke helt besluttet mig for nødvendigheden af pladerne, men der var da nogen der delvist træf beslutningen for mig :-(
Der skete det næste morgen på vej til arbejde efter jeg havde kørt 7-8 kilometer af pakningen mellem blok og udstødningsmanifold røg sig en tur, den på indsugningen var før lettere utæt. Det samme var ventildækselpakningen blevet efter der blev skiftet tandrem. Så pludselig ude på motorvejen begyndte det at larme helt vildt, kombineret med et par dråber olie fra toppen der ramte manifolden og gav en del røg og lugt fra sig. Jeg frygtede det værste, men det viste sig kun at være de omtalt pakninger.

Nu er der så bestilt nye pakninger og jeg håber da at jeg kan tage begge manifolder af mens motoren sidder i bilen, men det er der sikkert nogle herinde der ved med sikkerhed. De varmeskjold der sidder rundt om manifolden tænkte jeg på, bare selv at bukke nogle nye ud af 2 mm jernpladde jeg har liggende, men jeg kender som sagt ikke nødvendigheden af dem.

Jeg tror der sker det at udstødningspakningen måske er træt og en lille smule utæt i forvejen, når man så luner på den med acetylen, så vrider den sig lidt og laver en større utæthed der bliver der, selv efter manifolden er kølet ned.

Til dem der måske ved mere om at skifte de pakninger, har jeg købt 4 udstødningspakninger, en indsugningpakning, pakning mellem turbo og forrør, ventildækselpakning i _et_ stykke samt selvlåsende kobbermøtrikker til alle steder hvor de bruges.
Mvh. Casper

Claus N.

  • Gæst
knagelyde bagfra
« Svar #5 Dato: 02. November 2006 kl: 13:34:00 »
Hej casper, jeg har selv lige skiftet topstykke på min, og det skete da mens motoren sad i, så du kan godt få boltene ud ve udstødningen, men du skal nok regne med at det hele følger med ud, når det er..........
De omtalte varmeskjolde, er jeg helt enig i, de sidder kun i vejen. :?

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
knagelyde bagfra
« Svar #6 Dato: 02. November 2006 kl: 13:51:55 »
Husk at det kan være nødvendigt at planslibe udstødningsmanifolden så ikke den bliver utæt med det samme igen.
 MVH. Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
knagelyde bagfra
« Svar #7 Dato: 02. November 2006 kl: 13:53:28 »
Ja, Casper du kan godt tage manifolderne af uden at lette toppen. Det er ikke fedt, men det går. Ang. nye pakninger til udst. manifolden:

Selve manifolden slår sig notorisk. Har du den galme type med "svømmehud" mellem de enkelte forgreninger bør du fjerne det. Det svækker konstruktionen, så den ikke vrider så meget. På biler fra 90 og fran er dette gjort "ab werk". Vær meget kritisk med de nye pakninger. Typen med et lag tyk folie på hver side af noget sort "lakrids" holder ikke. De skal gerne være massive i compoundet. Thomas Koch - Käfer & Co har nogle meget lækre.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
knagelyde bagfra
« Svar #8 Dato: 02. November 2006 kl: 14:14:47 »
lyder super, jeg vil tage et kritisk blik på manifolden, jeg har netop bestilt pakningerne fra Kaefer&Co så den skulle være i orden.

Hvad med de der "skjold" er det noget der er nødvendigt, noget der kun sidder på syncroer mod fx. vand. Min er også leveret med en blæser der sender kold luft ned mellem turbolader og manifold, styret over 104C føleren, måske det er derfor pladerne sidder der?
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
knagelyde bagfra
« Svar #9 Dato: 02. November 2006 kl: 14:44:51 »
Ja, det er jo kølingen til turboen - det er nok fornuftigt, at beholde den.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

T3Sync

  • Gæst
knagelyde bagfra
« Svar #10 Dato: 02. November 2006 kl: 14:49:25 »
Hej
Dokaøjne skriver :
knagelyde ved u-vending og paralelpakering !!

Men der er ingen lyde ved baglænskørsel  :?: og det skulle ellers være meget typisk ved stiv viskosekobling har jeg hørt  :lol:  så jeg ville jo godt have det skulle være noget andet  :D

T3Sync

  • Gæst
knagelyde bagfra
« Svar #11 Dato: 02. November 2006 kl: 17:34:40 »
:D Det ville være fedt med lidt flere bud på knage lyde fra bagenden af bilen :D  måske kunne man sige det lyder som en god gammeldags skrælle der ikke får for mange omdrejninger :cry:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
knagelyde bagfra
« Svar #12 Dato: 02. November 2006 kl: 18:35:25 »
Det homokinetiske led i trækakslen - hvis det kun optræder, når den kører. Eller måske hjullejer. Hvad med kronemøtrikken - er den spændt sine beskedne 500 nm?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

T3Sync

  • Gæst
knagelyde bagfra
« Svar #13 Dato: 02. November 2006 kl: 21:40:39 »
Citat fra: "Jarl"
Det homokinetiske led i trækakslen - hvis det kun optræder, når den kører. Eller måske hjullejer. Hvad med kronemøtrikken - er den spændt sine beskedne 500 nm?


Ok  :D  :D  så er der noget at tænke over hæhæhæ
homokinetiske led og kronemøtrikken , det bliver sjovt
at finde disse to ting :D

T3Sync

  • Gæst
knagelyde bagfra
« Svar #14 Dato: 03. November 2006 kl: 15:42:27 »
Jeg har nu fået en rep. bog ind af døren Uha selvfølgelig på vw original sprog (tysk)  :lol:  måske sammen med bla. Jarls oplysninger kan jeg lokalisere nogle af problemerne (og nogle uger med ordbog)  :D