Forfatter Emne: raaaaauuuurrghh..sgu  (Læst 3690 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
raaaaauuuurrghh..sgu
« Dato: 03. November 2006 kl: 13:47:19 »
KOLORT

Jeg har haft travlt i den sidste tid. Det har udmyntet sig i mindre tid på t3nettet samt mindre tid til at servicere min vogn. Nu har jeg så lagt mærke til at når jeg parkerede afleverede jeg en lille sø under bilen. Oliepinden har aldrig været meget bevent da den på turen op af hullet trækker nogle lange striber på pinden i stedet for at give en ordentlig visning.  Hm tænker man så, og kigger i farten lidt ind under bilen..... øv den drypper olie fra bundkaret, eller måske er det der ved oliepåfyldningsrøret.....Nå jeg må lige huske at holde øje med olietryksmåleren (altså den med viser, ikke summeren) og så ellers give den en snaps en dag ved lejlighed. Den får så ½ liter i ny og næ når jeg syntes at olietrykket sniger sig ned til omkring de 2bar. I går aftes kl 23.45 var den gal igen..... ud af bilen finde oliedunk...hælde på....tabe oliedunk...gætte lidt på hvor meget der er kommet i maskinen (4l dunk) ................lige give en snaps mere for "better safe than sorry" .......... ind i bilen køre igen.........OG HOLD DA HELT FERIE FOR EN ACCELERATION.........slippe-gassen-dreje-nøglen-ind-til-siden-4gear-lynindkopling.............og heldigvis dør den. FOR SATAN tænker man så hvad nu (vogn, førekabine, lastrum, omgivelser HELT omgivet af røg)
Mens jeg så står og venter på falck har jeg jo så masser af tid til at undersøge problemet (2½time :evil: ).
Det viser sig så at det rent faktisk nok er diesel som jeg har smidt i rå mængder på fortovet, hvilket så betyder at jeg har proppet vognen med olie indtil at mængden er blevet for meget for den lille maskine så den simpelthen blev nød til at lukke lidt ind på den anden side af stemplerne.

Sådan kan det gå når man fejlagtigt prioriterer arbejde og familie over sin T3 :cry:  :oops:  :cry:  :oops:  :cry:  :oops:  :cry:  :cry:
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
raaaaauuuurrghh..sgu
« Svar #1 Dato: 03. November 2006 kl: 14:31:44 »
Hej Jønne
 En anden gang. Brug tungen i stedet for fingeren, så er du aldrig i
tvivl om det er olie, diesel eller kølervædske.
 God Weekend hilsen Ukendt.
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
raaaaauuuurrghh..sgu
« Svar #2 Dato: 03. November 2006 kl: 16:14:03 »
Jeg forstår det sådan at den drypper diesel, men han efterfylder olie hvergang den har dryppet nok diesel.

Hvorfor skulle pinden ikke virke. Godtnok trækker den sort, men jeg kan da godt se hvortil olien går, eventuelt et par aftørringer senere.

Hvad så nu (jarl) er det nødvendigvis en stor skade, eller er det nok at tappe olien af ?? Hvad går i stykker på sådan en rigmandsmanøvre :oops: .

KH KHS - Olietryksoverløbsgasrøg, nyt ord
Kurt - 25115788

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
raaaaauuuurrghh..sgu
« Svar #3 Dato: 03. November 2006 kl: 16:17:54 »
Shyt...

Ring hvis du skal brug en hånd.

The Dude og jeg bygger værksted og piller starter af Tordenslæden her i weekenden på gården. Hvis du trænger til en pilsner og en sludder.. så kigger du bare forbi.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
raaaaauuuurrghh..sgu
« Svar #4 Dato: 03. November 2006 kl: 16:32:14 »
Jeg tror ikke nødvendigvis, at der er sket noget. Hvordan lød den? Hvis olien bare er kommet ind i tilpas små mængder ad gangen, så er det rimelig udramatisk - omend ikke tilstræbelsesværdigt...

Men der skal deundehylemig være meget for meget olie på, for at det sker. Hvis vi nu indtil videre antager, at turboen er OK, så må processen være, at krumtappen ligger totalt i oliebad og ved dens rotation pisker den så meget olie(tåge) op gennem returkanalerne i blokken og toppen, at det i stride strømme vælter ud af udluftningen i ventildækslet og derfra videre til turboen og indsugningsmanifolden.

Er der kommet voldsomme mængder olie ind ad gangen, så vil vi ikke tænke på konsekvenserne ... væske anses jo for inkompressibelt og så må noget andet jo give efter....hm - plejlstænger ...

Men så slemt er det ikke - vel?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
raaaaauuuurrghh..sgu
« Svar #5 Dato: 03. November 2006 kl: 17:40:28 »
Nej det var det faktisk nok ikke
Nu er eftermiddagen så gået med at skifte olie, den gode nyhed er at maskinen ikke bruger olie, jeg hældte små 7l af maskinen  :oops:

Det interessante derimod er at der slævrer diesel ud af pumpen der hvor trykdåsens arm går ned på pumpen (drejefætteren som bliver trukket af trykdåsens arm. Det vi nu overvejer er om denne fejl kan virke på samme måde som når maskinen kører på motorolie. Den gik længe fint i tomgang, men så fik den noget gas (en del) og så skal jeg love for at maskineriet gik mod himlen igen, samtidigt pølede dieselolien ud.

OG JA salvesen NU kan jeg da sagtens se at det er diesel der drypper, men sårn liiige i farten, og fordi man er vant til oliespild såeh......

Røret til oliepinden har lige nogle uautoriserede knæk og det er sansynligvis derfor den kan være svær at aflæse (nogen gange går det ok)

Planen er nu at parkere den hvide for vinteren og så få lavet de ting der mangler: dieselpumpe, rust, oliekøler mm. og så hurtigst muligt få den blå syncro på gaden. *suk* tilbage til 1,6 saugerdiesel (men det bliver sgu mere uproblematisk)

Tilbage til pumpen: NY?(brugt) renovering? Jeg kan forstå på tidligere indlæg at det er muligt at renovere, men er det lige ud ad landevejen? (jeg er både utålmodig og hidsig af natur (når det gælder småting der driller)) kan man eventuelt nøjes med at skifte pumpens øverste halvdel, eller kan man så lige så godt tage en total overhaling?

mvh
Jørn
-lidt gladere end i morges

@jankjerbye Tak for buddet, men med to børn der begge har fødselsdag så bliver det næppe lige i weekenden  :cry: hvor langt er du med motoren?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
raaaaauuuurrghh..sgu
« Svar #6 Dato: 03. November 2006 kl: 18:07:26 »
Citér
Nu er eftermiddagen så gået med at skifte olie


Ja, ting tager tid... :wink:

Du kan sagtens bare skifte den lille ring, der holder tæt ved den lille aksel. Det er snydenemt - måske kan du nå det på en weekend :wink:

Af med den lille møtrik på toppen af armen

Løft armen op - pas på, der sidder en lille ring under, som falder af, hvis du ikke holder ved.

Nu ser du en blå/grøn gummitætningsring - fisk den op med en lille skruetrækker eller en nål.

Køb en ny hos Bosch - den har nr.: 1460 280 301 - 000 og koster en god halvtresser

I med hele svineriet og du er kørende igen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
raaaaauuuurrghh..sgu
« Svar #7 Dato: 04. November 2006 kl: 00:57:03 »
Citat fra: "Jarl"

Køb en ny hos Bosch - den har nr.: 1460 280 301 - 000 og koster en god halvtresser

I med hele svineriet og du er kørende igen.


ja jeg havde det samme problem - og vibti!!! efter jeg skiftede den så var det hele TÆT! :D
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
raaaaauuuurrghh..sgu
« Svar #8 Dato: 04. November 2006 kl: 17:50:31 »
Dette forum burde have nobelprisen!

Får jeg bare gode råd, kan jeg også tåle lidt hån :D

............jeg MENTE naturligvis at jeg havde brugt eftermiddagen på at finde noget at tappe olien over i, lede efter en umbraco nøgle(for så at finde ud af at jeg skulle bruge en 24mm fastnøgle OG ikke mindst gå rundt om bilen med bekymret mine.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
raaaaauuuurrghh..sgu
« Svar #9 Dato: 16. December 2006 kl: 12:14:47 »
Nå..... Omsider blev der lidt tid til at undersøge vognen og få pumpen tætnet. Nu drypper der ikke diesel længere men når man giver pralgas går der stadig lige et stykke tid før den hidser ned igen....kigge under vognen..... UPS turboen helt sovset ind i olie, og olie i udstødningen.. Kan dette være årsagen til at maskinen selv tager gas?  :roll:

Nu kommer der bare ikke en ny turbo i vognen på denne side af .....Påske???  Skal vognen ud at trille må det blive uden turbo. Vi har manifolds fra en CS.

Spørgsmålet er nu, om man bare kan demontere turboen smide de andre (CS) manifolds på og køre sin vej, ELLER om JX dieselpumpen giver en helt forkert dosis når der ikke er slange i trykdåsen.

Hold da kæft hvor jeg hader det ustabile, troløse turbolort, der går i stykker ustandseligt og piner livet af vores maskiner :evil:

Her burde jeg slutte af med at skrive "DØD OVER TURBOERNE", men de klarer det jo faktisk fint selv. :evil:
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
raaaaauuuurrghh..sgu
« Svar #10 Dato: 16. December 2006 kl: 13:25:11 »
Godt, at pumpen blev tæt!

Og turboen skal selvfølgelig også være tæt. rengør fremløbsrøret og returrøret og selve turboen - ellers har du ikke en chance for at se, hvor den er utæt. Fremløbsrøret er sårbart og revner ofte. En lille revne sovser hele turboen ind - en stor revne tømmer motoren for olie på 5 sek.

Ang. den uvillige tomgangssænkning, så kan det selvfølgelig godt skyldes at den kører på motorolie - i det tilfælde, at turboen er døende, men det kan også have andre forklaringer.

Når man smider AAZ i en T3'er med JX-pumpe, så er man tilbøjelig til at skrue lidt frisk op på pumpen for at sikre, at motoren får vitaminer nok. Men skruer man for meget op på mængde skruen, så kan man opleve, at den vil blive hængende ved 15-1800 omdr uden at gå ned i tomgang - i mange tilfælde kan man tvinge den ned ved at slippe koblingen lidt (i gear) og så bliver den, hvor den skal. Er det tilfældet, så prøv at skrue mængde skruen ½ omdr. ud.

Skyldes det, at den kører på motorolie, så bør du nok gribe ind snarest - man ved sgu aldrig, hvornår den selv tager styringen.

CS-dele passer plug'n'play på AAZ og så får du verdens mest robuste motor - godt nok ikke med samme kraftoverskud, men alligevel acceptabelt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
raaaaauuuurrghh..sgu
« Svar #11 Dato: 17. December 2006 kl: 15:15:36 »
Tak Jarl, som altid lynhurtig på tasterne.

Men hvad med JX dieselpumpen? Kan jeg bevare den, selv om jeg gør maskinen turboløs? Trykdåse med arm vil ligge uvirksom hen det er jo logik, men kan det give problemer?
Her tænker jeg på om JXpumpen har en anden karakterstik end CS, om det vil give for meget brændstof, om det ganske enkelt ikke ville kunne køre overhovedet og om det vil sode, slide eller pine motoren unødigt meget.
Eller er det forsøget værd?

Og i øvrigt:
Selv om man piller turboen af en AAZ, må man jo stadig have det legendariske Massey Ferguson bundtræk, man skal jo lige op i omdrejninger før turboen snakker med, .......eller hvad?
Og det ville fa'me gøre underværker for min hysteriske olietemperatur.

Tænk sig bare at have en motor der havde både krudt og bundtræk og som tilmed er pålidelig og stabil :roll:
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
raaaaauuuurrghh..sgu
« Svar #12 Dato: 17. December 2006 kl: 19:41:37 »
Ja, hvis du er en doven hund uden et perfektionistisk gen, så kan du sagtens fortsætte med JX-pumpen - som du selv siger, så vil LDA'en bare ligge død hen og ikke gøre hverken gavn eller skade. Jeg har selv kørt med kombinationen JX-pumpe og sugemotor, og det gik fint.

Du kan jo altid justere brændstofmængden op eller ned efter forgodtbefindende (dit og synsmandens... :wink: )
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
raaaaauuuurrghh..sgu
« Svar #13 Dato: 17. December 2006 kl: 23:44:35 »
Citér
hvis du er en doven hund uden et perfektionistisk gen


Det er jeg .............og så har jeg ikke lige en CS pumpe på hylden :wink:

Tak for svar, medmindre vi løber over en skumbillig turbo så bliver det sgu nok sådan,.....lige til at starte med........(læs: de næste par år) :roll:
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
raaaaauuuurrghh..sgu
« Svar #14 Dato: 18. December 2006 kl: 08:03:38 »
Citat fra: "dokajønne"

Tænk sig bare at have en motor der havde både krudt og bundtræk og som tilmed er pålidelig og stabil :roll:


JA, jeg kender svaret!  :twisted:

...undskyld kunne ikke lade være  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."