Forfatter Emne: \"Diesel-skade foto\"  (Læst 3007 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

tutke

  • Gæst
\"Diesel-skade foto\"
« Dato: 17. Juli 2010 kl: 12:24:24 »
Ærede forum
så kom topstykket af hurra
det har så afsløret diverse revner, heldigvis kun i topstykket !
IMG 8176: med aflejrings kant, kunne det være efterladenskaber efter det gløderør den åd i janua
IMG: 8178: mellem alle fire cyl toppe ses en revne og så disse hakker
IMG :8183: som forrige
Højtærede dieselguruer
kan man ud fra disse skilderier sige noget om motorens tilstand.
Vi (JJ und ich)lavet en prøve mht til slør(?) i stemplerne, det så fint ud !
Og ingen ridser på cylindrenes sider, kun denne aflejring i toppen af cyl 4.
På forhånd tak
Per

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
\"Diesel-skade foto\"
« Svar #1 Dato: 17. Juli 2010 kl: 12:43:58 »
Jeg kan dårligt se det på sidste billed, så det er nemmere at spørge. Er der tydelige honespor i cylindrene?
Mvh. Casper

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
\"Diesel-skade foto\"
« Svar #2 Dato: 17. Juli 2010 kl: 13:19:49 »
Hej Casper.

Tror der var honespor, en fin skrå-riflet overflade fra krydsslipning, korrekt?

/JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
\"Diesel-skade foto\"
« Svar #3 Dato: 17. Juli 2010 kl: 13:22:16 »
Revner mellem ventilerne er normale, hvis det ikke fejler andent: kontroller om det skal planslibes, ventilerne er tæt, og ventilspillerum er OK og smid det på igen!
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.

Mølle

  • Gæst
\"Diesel-skade foto\"
« Svar #4 Dato: 17. Juli 2010 kl: 13:28:34 »
Jeg ville nok rense endnu mere af evt. med endnu finere slibepapir i området omkring forkamrene. Der er der hunden ligger begravet....

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
\"Diesel-skade foto\"
« Svar #5 Dato: 17. Juli 2010 kl: 13:37:34 »
Topstykket er dømt færdigt pga utætheden mellem dyse og gløderør på cylinder 1.

Det er mere kokskanten i cylinder 1, og de små mærker på stemplerne,
som bekymrer.

Per, kan du lægge et billede ind af stemplet i Cylinder 1?
(Den tættest bagenden af bilen, den sorte cyilnder, er cylinder 1)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

tutke

  • Gæst
\"Diesel-skade foto\"
« Svar #6 Dato: 17. Juli 2010 kl: 14:04:12 »
Cylinder 1
/per

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
\"Diesel-skade foto\"
« Svar #7 Dato: 17. Juli 2010 kl: 14:50:27 »
Måske er den klogest, at man ikke sparer de 300 euro når man er nået så langt.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
\"Diesel-skade foto\"
« Svar #8 Dato: 17. Juli 2010 kl: 14:52:08 »
Motoren har jo villet starte, selv med utæthed ud til det frie på en cylinder,
så blokken er nok ikke færdig. (men der var vist noget med timing,
og det gør vist at selv slidte motore kan starte)

Eneste fejl var det hul i topstykket, så enten kan det svejses, eller
også må man finde et andet, og det er nok det billigste.

Det kan se ud som om der på et tidspunkt i motorens historie har været
noget i en cylinder som har sat mærker, men det har nok ingen betydning.

Hvilken løsning man vælger har jo meget med fremtidsperspektiv at
gøre. Jeg selv ville vælge den billigste løsning frem for en optimal langtidsholbar.
Det er fordi det er svært at forudsige de her bilers skæbne pga. rust, skatteregler og miljøregler.

Så altså: Hurtigt billigt brugt topstykke på, og så sørge for at pumpen er timet nogenlunde korrekt.


Jeg er IKKE særlig kyndig i det indre af en dieselmotor.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
\"Diesel-skade foto\"
« Svar #9 Dato: 17. Juli 2010 kl: 14:59:42 »
Der er ikke noget betænkeligt ved blokken. Alt ser fint og forventeligt ud. Afrens pakfladen, rens bolthullerne, på med ny pakning (tæl hakkerne), på med ny top, tjek dyser, pumpe, strammerhjul og tandrem, start bilen og smil fra øre til øre. God fornøjelse og spørg endelig, hvis der er noget.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
\"Diesel-skade foto\"
« Svar #10 Dato: 17. Juli 2010 kl: 16:04:05 »
Kan "hullerne" i stempeltop og topstykke ikke stamme fra væske-perler, enten vand eller dieseldråber som har været for store til at lade sig komprimere??? Ja ja... jeg ved godt at det lyder skørt..... Grin bare..

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
\"Diesel-skade foto\"
« Svar #11 Dato: 17. Juli 2010 kl: 18:58:51 »
Nøh, alle muligheder står vel åbne ? Men har de lavet mærker i selve stempelkronen, eller er det "bare" i koksaflejringen ? Jeg tænker på, om den kan have suget et par metalsplinter med ind, der har danset lystigt rundt imellem top og stempelkrone ? (Så ka` du jo grine, eller ryste på hovedet ad den! )

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
\"Diesel-skade foto\"
« Svar #12 Dato: 17. Juli 2010 kl: 19:04:00 »
Stumperne sidder godt fast i toppen af stempel 1 - jeg tror det stammer fra det gløderør som blev skudt ud af cylinderen i december, med lyd som en champagneprop.

Mangler stadig at forstå om gløderør der skydes ud er en normal diesel-forteelse, eller om der mon ligger en større latent skade og gemmer sig?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
\"Diesel-skade foto\"
« Svar #13 Dato: 18. Juli 2010 kl: 10:25:48 »
Jo jo den er god nok, det er de helt specielle gløderør der selv kommer ud når det er tid til at skifte dem, det gør det hele meget nemmere iogmed at de aldrig er til at komme til. Jeg har hørt at man arbejder på at udvikle nogen der også selv kan skrue sig i igen. :lol:  :lol:

Nej det er ikke en normal dieselforteelse, jeg har ihvertfald aldrig været ude for det.
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
\"Diesel-skade foto\"
« Svar #14 Dato: 18. Juli 2010 kl: 11:30:28 »
Jeg har heller ikke set det før, men måske kan vi lave et tankespind, som kan få tingene til at hænge sammen: Hvis nu et gløderør fra start ikke blev skruet ordentligt i, så har det siddet og arbejdet sig fri (vippet lidt i gevindet ved hver kompression), til sidst har det trukket lidt gevind med ud - husk, at der er i nærheden af 100 bar i forbrændingskammeret, når den får lidt at leve af. Lidt af spidsen af gløderøret knækker af og bliver i en indsugningstakt suget ind i cylinderen og laver ved næste kompression de nu synlige (men ubetydelige) mærker i stempel og top. Der kommer et nyt gløderør i, men tætningen mellem gløderør og top er ikke længere i orden, og derfor fiser der lidt forbrændingstryk ud ved gløderøret. Denne rasende varme og pulserende luftstrøm bevirker, at der brændes det nu synlige hul i topstykket, for i virkeligheden kommer der 1100 grader varme forbrændingsrester et sted hen, hvor der ikke er køling.
Hvis dette tankespind er korrekt, så passer tingene sammen, og når vi samtidig ved, at den har tændt for tidligt, så kan man endda forestille sig, at tryk og temperatur har været endnu højere.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!