Forfatter Emne: Ilægning af 1.9 TDI  (Læst 4766 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

simonsen

  • Gæst
Ilægning af 1.9 TDI
« Dato: 03. August 2010 kl: 10:30:21 »
Hej folk !

Er det en større omgang at udskifte min 1.6 td motor med en tdi ?

Evt. hvad skal der gøres og laves .

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Ilægning af 1.9 TDI
« Svar #1 Dato: 03. August 2010 kl: 11:11:58 »
Ja, det er et ret omfattende projekt at få til at køre ordentligt og det bliver hurtigt dyrt. Du skal kun gøre det af lyst, hvis du har evnerne selv.

http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-10460-highlight-tdi.html

http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-8589-highlight-tdi.html

Der er MANGE flere tråde om det herinde og specielt på de tyske fora.. Åbn en kold pils eller hæld en stor kop kaffe op og riv en halv dag ud af kalenderen mens du læser.

Med mindre du er enlig, har et fuldt udstyret værksted derhjemme, har mange års erfaring og gerne lidt uddannelse inden for mekanik/svejsning o.s.v. så ville jeg gå efter at importere en bil der allerede var konverteret. Hurtigest og billigest i længden.

Når du er færdig og har en T3 med en TDi motor i om 1/2 års tid der skal til at køres ind, er der en stor sandsynlighed for at du har brugt en del flere penge på projektet end en kedelig fabriks T4 med 2,5TDi koster brugt.

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Ilægning af 1.9 TDI
« Svar #2 Dato: 03. August 2010 kl: 11:28:58 »
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Ilægning af 1.9 TDI
« Svar #3 Dato: 03. August 2010 kl: 15:57:23 »
Citat fra: "jankjerbye"
Den er der sku stadig

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=132242502&pageNumber=1


Egentlig mærkeligt/synd, at der ikke ligger en håndfuld billeder af motor og gearkasse, nu det er så specielt. Ikke meget "salgstalent" han besidder.

Hinze

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Ilægning af 1.9 TDI
« Svar #4 Dato: 03. August 2010 kl: 17:10:28 »
Lige mine tanker...
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
Ilægning af 1.9 TDI
« Svar #5 Dato: 04. August 2010 kl: 11:02:22 »
Mojn,

stort set har du brug for:
1stk donorbil med TDI-Motor liggende på tværs (gerne med rust, påkørsel bag el. lig.)
1stk T3 med dieselmotor (gerne defekt)

så skal der købes yderlige:
-Gearkasse med 4,14 /0,74 udveksling (fra ca. 10000kr i ombytning)
-TDI højgearsaksel til gearkasse 800kr
-div pakninger, tandremssæt, pilotleje, kobling osv. (også omkring 10000kr i alt)

TDI-motoren monteres med TD-bundkar, venstre motorophæng konstrueres, udstødning tilpasses, batteri flyttes, intercooler monteres...
-ledningsnet og styreboks, e-gas, osv. monteres, tilpasses

der er mange løsninger på de mange problemer man møder undervejs!

mvh, Michael (som glæder sig til at starte på sit syncro-1,7l-TDI projekt)
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.

Crapz

  • Gæst
Ilægning af 1.9 TDI
« Svar #6 Dato: 04. August 2010 kl: 11:17:47 »
Jeg er godt i gang med min TDI project:

Motor:         Skulle være ok (Den skal måske skiftes)
Ophæng:     Done
Gearkasse:  Skulle være ok
Kabelnet:     Jeg er igang med at loddel alle kabler sammen om skal bruges.
Styreboks:   Skulle være ok
Intercooler:  Utæt skal have kigget på det
Slanger:       Der er en del slanger / rør som skal køre til og fra intercoolen, og til/fra luftfiltet har de rør nogen huller som ikke skal være der.
Udstødning:  Slet ikke kigget på det ;) skal det bruges høhø

Hvis alt går godt har jeg de sidste el dele efter den 8. aug.

Den 13-15 aug. skal samle det sidste EL og prøve at starte den. (er ved at lade videokameraet så vi kan se den spinne )

Jeg er lige ved at ligge nogen billeder op af vores Teststand og luftfilter vi har bygget.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Ilægning af 1.9 TDI
« Svar #7 Dato: 15. September 2010 kl: 12:00:17 »
Crapz Hvordan går det med projektet?
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Crapz

  • Gæst
Ilægning af 1.9 TDI
« Svar #8 Dato: 15. September 2010 kl: 12:46:42 »
@mary

Tjaaa :S


Motor: Den skal skiftes men bruge den som er på til at teste på
Ophæng: Done
Gearkasse: Done
Kabelnet: Har købt et nyt kabel net som kun mangler div. relæ så skulle det være ok
Styreboks: Den har fået 2 nye chip i og er testet på et værksted
Intercooler: Utæt skal have kigget på det
Slanger: Der er en del slanger / rør som skal køre til og fra intercoolen, og til/fra luftfiltet har de rør nogen huller som ikke skal være der.
Udstødning: Slet ikke kigget på det

Jeg skal en uge på ferie hos Poot så der skal jeg have startet motoren

Rust på bilen har vi nået hmm 2/4 tror jeg...

Indretning af bus har næsten alle dele, så vi skal igang med at bygge det når rust og motor er done

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Ilægning af 1.9 TDI
« Svar #9 Dato: 21. September 2010 kl: 18:40:46 »
Hvilken kobling bruger i ved konvertering til tdi?

Mvh. Holger.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Ilægning af 1.9 TDI
« Svar #10 Dato: 22. September 2010 kl: 18:21:52 »
Citat fra: "Holger"
Hvilken kobling bruger i ved konvertering til tdi?

Mvh. Holger.


Det er højgearsakslen der er afgørende for hvilken kobling du skal bruge.
Med std højgearsaksel bruger du ganske enkelt en std td kobling :-)
Hvis du vil ha en tdi (større areal og stærkere fjedre) skal du investere i en special højgearsaksel, kan købes flere steder i tyskland og koster så vidt jeg husker omkring €100,-

Forskellen på akslerne ligger i splejnerne som går ind i koblingen.

Personligt ville jeg hellere ha en kobling der glider end en gearkasse fyldt med spåner, så mit setup bliver nok med std kobling når jeg kommer så langt engang.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Ilægning af 1.9 TDI
« Svar #11 Dato: 22. September 2010 kl: 18:50:16 »
Jeg troede faktisk at i brugte JX svinghjul, men ud fra dit svar kan jeg se at det gør du ikke? Hvis man har tdi kobling og højgearaksel der passer dertil, er det vel oplagt at bruge den?

Mvh. Holger
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Ilægning af 1.9 TDI
« Svar #12 Dato: 22. September 2010 kl: 18:56:58 »
Fordelen ved at bruge td svinghjulet er at det et masse svinghjul. Dvs det virker vibrationsdæmpende pga et gummi mellemlæg.

Min plan er i første omgang at bruge tdi svinghjulet og std jx kobling, hvis jeg kan få det til at passe sammen.... desværre ingen fakta endnu :)

Om det er muligt at bruge jx svinghjul og tdi kobling er jeg lidt i tvivl om pga forskellen i diameter. Det vil selvfølgelig også være tilfældet mit setup, bare med modsat fortegn.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Ilægning af 1.9 TDI
« Svar #13 Dato: 22. September 2010 kl: 19:16:51 »
Nu er jeg godtnok lost......

Har JX svinghjul gummimellemlæg? Det har mit ikke, heller ikke mit 1Z (tdi) svinghjul. Der i mod er tdi pd dobbeltmasse.

Ud fra de ting jeg har på lager kan jeg sige følgende: På JX svinghjul passer kun JX trykplade og medbringerplade (215 mm)
På 1Z svinghjul passer kun 1Z trykplade men både JX og 1Z medbringerplade (228 mm)
På TDI PD svinghjul passer kun TDI PD trykplade ( 240 mm). Jeg går ud fra at alle medbringerplader kan bruges.

Mvh. Holger.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Ilægning af 1.9 TDI
« Svar #14 Dato: 22. September 2010 kl: 20:01:08 »
nej jx er IKKE et dobbeltmasse svinghjul:-D
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)