Forfatter Emne: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe  (Læst 7550 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Svar #15 Dato: 10. Oktober 2010 kl: 22:01:17 »
Den drukner nok...
...ellers er der i hvert fald en af førnævnte faktorer som ikke er i orden, det si'r sig selv  :wink:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Svar #16 Dato: 10. Oktober 2010 kl: 22:07:22 »
Ja, det lyder plausibelt. Men what to do?

Tjekkede som sagt gnisten i dag. Der er benzin i karburatoren - det må vel betyde at pumpen fungerer.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Svar #17 Dato: 10. Oktober 2010 kl: 22:19:56 »
Har du fået drejet på fordeleren i forbindelse med udskiftning af pumpen ?
Har du husket, at montere rotoren ? Kan godt huske noget om en Toyota en gang, der var TOTALT uimodtagelig for starthjælp, startgas etc. liiiige indtil jeg fik kigget på inderskærmen: Der lå den nye rotor og så fin ud........ ( Og så er det man har et ordforråd der bestemt ikke er egnet for søndagsskoler og vordende konfirmander )

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Svar #18 Dato: 10. Oktober 2010 kl: 22:23:51 »
Hehe... Det lyder absolut som noget jeg sagtens kunne finde på, men rotor er på... Den gnistrer jo også. Fordeleren har jeg flyttet på utallige gange, men har grundindstillet den j.f. Haynes. Så den burde vel starte, om end ikke gå perfekt.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Svar #19 Dato: 11. Oktober 2010 kl: 19:36:06 »
Har du prøvet, at dreje den lidt frem og tilbage under startforsøg ? ( Fordeleren )  I det mindste burde det kunne få den til, at slå en sk..  så du kan konstatere, at der er ( håb om ) liv ?
Gnist, benzin og mere eller mindre kompression = så BURDE den da i det mindste reagere. Hvis den er totalt underkomprimeret starter de som regel, men taber pusten når de bliver varme.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Svar #20 Dato: 11. Oktober 2010 kl: 21:02:07 »
Ja, det prøvede jeg faktisk i går, uden held. Men der var alt den gamle olie + en masse benzin stadig i motoren. I dag har jeg tappet det hele ud (igen igen), stadig uden resultat. Skal ha' købt mig noget mere olie i morgen så jeg kan prøve igen.

Jeg er efterhånden på sammenbruddets rand - forstår simpelthen ikke, at den ikke giver det mindste livstegn fra sig. Benzinen har jeg fulgt hele vejen fra tanken op til pumpen (vha. nye filtre). Den "nye" karburator lugter af benzin og hvis jeg åbner spældet og hiver i gassen kommer der en fin tåge. Lyder det ikke rigtig nok? Kontrollerede at den giver gnist ved tændrør i går - hvilket vel må betyde, at det tændingen fungerer ok - eller kan der være noget rivende galt alligevel? Har gået alle slanger, ledninger osv. i motorrum over, og alt ser normalt ud.

Har aldrig før haft nogen form for problem med at få den i gang - den har startet så sikkert som amen i kirken, og nu er der intet at komme efter.

Overvejer snart at skifte hele maskineriet......

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Svar #21 Dato: 11. Oktober 2010 kl: 21:08:40 »
Har du målt tændspolen igennem ?
Det kan ske at tændspolen kun gi'r gnist ved atmosfærisk tryk og ikke når tændrøret er under tryk.
- bare et forslag...
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Svar #22 Dato: 11. Oktober 2010 kl: 21:16:45 »
Godt forslag, men ja, det har jeg faktisk gjort. Målte modstanden som beskrevet i Haynes og det hele holder sig indenfor grænseværdierne.

Jeg bliver nok nødt til at starte helt forfra med fejlsøgningen. Hvis der er nogen, der har nogle fornuftige fremgangsmåder, hvor man kommer det hele igennem må vedkommende meget gerne dele...

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Svar #23 Dato: 11. Oktober 2010 kl: 21:45:23 »
Hmm... Sad lige og så et billede af en anden WBX'er - lagde mærke til at fordeleren på denne motor sidder drejet noget længere "med uret" end min gør. Problemet er, at på min nye b-kvalitets pumpe peger studserne ind mod fordeleren, hvilket gør at fordeleren ikke kan drejes længere - kan dette være roden til alt ondt...? At hvis jeg får drejet den nogle cm længere, så er der en mulighed for at der kommer liv i dyret? Eller er dette bare ren ønsketænkning?

Hvis jeg skal skifte benzinpumpe igen, skal man holde sig til de gode gamle mekaniske pumper, eller vil en billig el-pumpe fra biltema gøre arbejdet lige så godt?

Mattias

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Svar #24 Dato: 11. Oktober 2010 kl: 21:51:09 »
Det kunne meget vel være årsagen...
Har du haft en tændingspistol på ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Svar #25 Dato: 11. Oktober 2010 kl: 22:00:33 »
Nej, sådan en ejer jeg ikke...endnu ihvertfald.

Det mærkelige er, at jeg har justeret fordeleren som Haynes beskriver, men det er måske ikke sikkerhed for success...

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Svar #26 Dato: 11. Oktober 2010 kl: 22:24:56 »
Ikke hvis motoren har været adskilt, og drevet er sat i uden større hensyntagen til oprindelig montering. Du kan jo så tænke i, at rykke kablerne en tak og dreje fordeleren derefter. Da jeg i hine tider havde samlet min "kastede" jeg fordeleren i og drejede den lidt ad gangen til "dyret" vågnede. Det vil nu sige, at første tegn på liv var, at den tørnede et par omgange og tydeligt gjorde opmærksom på, at tændingen stod FØR øverste dødpunkt. Lidt justering og gudhjælpemig om ikke den vågnede, og sendte en styg os ud i hele lokalet. Så var det "bare" at sætte tændingspistolen på og dreje en smule. Så var den ged barberet.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Svar #27 Dato: 11. Oktober 2010 kl: 22:38:30 »
Hmmm. Det skal så absolut prøves. Men det kræver jo at jeg får fingre i en ny benzinpumpe. Hvad mener I om elektrisk? Eller skal jeg hold mig til de mekaniske?

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Svar #28 Dato: 11. Oktober 2010 kl: 22:42:31 »
Elektrisk er fint...
Er du sikker på det ikke er drevet til strømfordeleren der er sat forkert i ?
Rillen i drevet skal pege hen mod skruen til strømfordeleren når cyl. 1 er i top
Bemærk at rillen IKKE går gennem centrum af strømfordelerdrevet.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Svar #29 Dato: 11. Oktober 2010 kl: 23:21:07 »
Det er jeg absolut ikke sikker på, men uanset hvad, så sidder studserne meget i vejen. Det passer med at vacumklokken/whatever den hedder bliver trykket ind mod benzinslangerne og det går jeg ikke ud fra er meningen. Checker op på det i morgen og vender tilbage.

Så langt, tak for hjælpen.