Forfatter Emne: hjælp hvordan skifter jeg bagbremser  (Læst 5811 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bohøj

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 84
    • Vis profil
hjælp hvordan skifter jeg bagbremser
« Dato: 14. November 2010 kl: 14:42:37 »
jeg vejer 127 kg og bruger en jern stang på 3,5 meter, svarer det til de 500nm der skal til for at få møtrikken af på bag navet?? det enste der giver sig er  bilen der kringer 3-4 cm når jeg hopper, men har fået den af på den anden side og nu er det tromlens tur, hvordan skal de huller stå for at kunne justere bremserne tilbage så trumlen kan komme af, jeg kan dreje den rundt men kan ikke banke den af.
hilsen lasse

det skal ryge
det skal larme
det skal se ud af noget

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
hjælp hvordan skifter jeg bagbremser
« Svar #1 Dato: 14. November 2010 kl: 14:47:54 »
har du husket at pille splitten ud? ;)
ellers skal du give møtrikken noget varme :)

bakkerne justeres fra bagsiden :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
hjælp hvordan skifter jeg bagbremser
« Svar #2 Dato: 14. November 2010 kl: 17:07:39 »
Citat fra: "bohøj"
jeg vejer 127 kg og bruger en jern stang på 3,5 meter, svarer det til de 500nm der skal til for at få møtrikken af på bag navet?? det enste der giver sig er  bilen der kringer 3-4 cm når jeg hopper,


Møtrikken på bagnavet skal spændes med 500Nm, men det kan kræve
langt større moment at løsne den, hvis den er rustet fast.

Med din vægt på en 3.5 meter lang stang påvirker du med følgende moment:

127kg *9.82N/kg*3.5m=4365Nm

Og hopper du så på stangen bliver det meget mere.

Når der skal spændes igen, skal du træde på stangen 40 centimeter ude:

500/(127*9.82)m=0.4m=40cm

Jeg tror iøvrigt ikke det er nødvendig at skrue de kronemåøtrikker af for at skifte bremse tromle + bakker.

Citat fra: "bohøj"

  men har fået den af på den anden side og nu er det tromlens tur, hvordan skal de huller stå for at kunne justere bremserne tilbage så trumlen kan komme af, jeg kan dreje den rundt men kan ikke banke den af.



Det er vel bare at slække på håndbremsen, og skrue møtrikken på gevindstangen ud ad.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
hjælp hvordan skifter jeg bagbremser
« Svar #3 Dato: 14. November 2010 kl: 18:25:15 »
Hvorfor vil du have hele navet med af ?  Er de groet totalt fast ? Ellers er det da "løse" tromler på T3 ?
Hvis bilen ikke kan holde alene på håndbremsen, kan du få en venlig sjæl til, at sætte et reb i dytten så den kommer i modhold, når rebet strammes til. Den anden bil skal selvfølgelig kunne holde på håndbremse / driftbremse. Det virker! Jeg HAR afprøvet metoden med succes efter, at luftnøgler og diverse rør gav samme resultat som dit: Med en nervenedbrydende skurren kørte lor... stille og roligt frem i takt med mine anstrengelser.

Offline bohøj

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 84
    • Vis profil
hjælp hvordan skifter jeg bagbremser
« Svar #4 Dato: 16. November 2010 kl: 19:20:48 »
1000kr til den person som kan få de to tromler samt nav af. Jeg har fået den ene møtrik af og kan nemt dreje den ene trommel med to fingre, men kan ikke få den af. Jeg kan pressede trækakslen bagud da jeg satte aftrækker på tromlen. Hvad dælen skal jeg gøre???
hilsen lasse

det skal ryge
det skal larme
det skal se ud af noget

Online Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
hjælp hvordan skifter jeg bagbremser
« Svar #5 Dato: 16. November 2010 kl: 20:00:56 »
Det eneste der holder tromlerne er 2 stk 7mm bolte. Dog kan de sagtens være rustet fast. En stor hammer og lidt varme
 fra gas og ilt brænderen. Hvis tromlen er slidt er du nødt til at løsne justerskruerne.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Mølle

  • Gæst
hjælp hvordan skifter jeg bagbremser
« Svar #6 Dato: 16. November 2010 kl: 21:13:32 »
Det virker lidt uklart hvad øvelsen går ud på???? Skal du lave bremser, eller skal du også skifte hjullejer, ankerplade el. lign.

Hvis det kun er bagbremserne, der skal ha en tur, så skal du slet ikke tænke på kronemøtrikken, men koncentrere dig om de to små bolte midt på tromlen. Når de er ude er det kun slidkanten på bagsiden af tromlen, som driller, idet bakkerne med tiden er blevet justeret længere og længere du, så de nu holder tromlen fast mod slidkanten, når du forsøger at trække tromlen af. Denne modstand overvindes ved at justere bremsebakkerne ind via inspektionshullet i ankerpladen. Husk på.. Det er herresvært.. :wink:

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
hjælp hvordan skifter jeg bagbremser
« Svar #7 Dato: 16. November 2010 kl: 23:31:00 »
Og når du så en gang har fået de formastelige tromler af, tager du lige en vinkelsliber på skrå i kanten, så den rustkant ikke vokser yderligere. Men hvis du ikke skal skifte lejer e.a. som Mølle nævner, så lad for Guds skyld den famøse møtrik sidde. Og hvis du er rigtig grov, og alligevel skal have nye bakker monteret, kan du sikkert vride den et stykke med et par store skruetrækkere ( pas på ankerpladen ) og så klappe den et par. Det betyder jo ikke noget, hvis du slår den gamle belægning i stykker.