Forfatter Emne: Min Turbo \"fiser\"  (Læst 4158 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Min Turbo \"fiser\"
« Dato: 24. December 2006 kl: 12:21:45 »
Hej

Jeg har i et stykke tid lagt mærke til at når jeg giver den gamle JX noget at leve af og den virkelig trækker igennem kan jeg hører en brummen fra indsugning af luft som ledes ud. Jeg troede det var indsugningslangen der var utæt, men da jeg havde det skilt ad i fredag var der intet at se.

Den opfører sig lidt lidt sjovt - den trækker kraftigt og lige før det er tid til at skifte gear beynder den at "fise" og den mister lidt træk kraft, men hvis jeg så letter for gassen stopper det og der er igen power på. Jeg regner med at det er den sikkerhedsventil på manifolden som lukker luft ud - men kan man undgå det ved at skrue lidt ned for turboen? Jeg har ikke selv rørt ved turboen efter jeg købte den brugt.

Er det noget der er usundt for motoren?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min Turbo \"fiser\"
« Svar #1 Dato: 24. December 2006 kl: 12:48:44 »
Ja, jeg tror, at du har ret i at det er "nødbremsen", der træder i funktion. Jeg synes, at du skal måle dit turbotryk. Find et lille manometer 0 - 2 bar og forbind det via et lille T-stykke til den slange, der går fra turboen til LDA'en (dåsen på toppen af pumpen). Dit max. tryk skal ligge i nærheden af 0,65 bar.(Husk det skal måles med fuld belastning på motoren - f.eks 90 km/h i fjerde opad bakke med fuld speeder). Som standard er nødbremsen indstillet til at lukke luft ud ved 0,9 - 1 bar. Hvis din turbo laver mere kan det skyldes, at wastegaten sidder fast (giv den nogle velrettede dask med en bolchehammer), eller at wastegaten er indstillet til at lade turboen oparbejde meget højt tryk (så kan du justere den ned ved at skrue den lille skrue i midten udad).

Er ladetrykket ok, så må du stramme fjederen i nødbremsen lidt. Skru langsomt indad til den ikke mere lukker op.

Det er potentielt skadeligt at køre med for højt ladetryk (især uden oliekøler!), men hvis du er lidt varsom med speederen, så går det fint julen over.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Min Turbo \"fiser\"
« Svar #2 Dato: 24. December 2006 kl: 12:49:31 »
Hej Morten.
Du har ret, det er din overtryksventil.Hvis du lige har skiftet turboen vil jeg gætte på at den laver højere tryk end standard.Du kan justere ventilen på skruen i midten.Jo længere ind du skruer den jo højere tryk før den lukker op (fiser). MEN lad være med at eksperimentere uden at du kender det reelle ladetryk,som måles med et såkaldt turbometer,som
tilsluttes slangen mellem indsugningsmanifold og pumpen.Uret aflæses så mens man køre feks. fuld gas i 3 gear og samtidig holder igen på bremsen.
 MVH Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

T3Anders

  • Gæst
Min Turbo \"fiser\"
« Svar #3 Dato: 24. December 2006 kl: 14:25:16 »
Hej Morten, jeg har sådan et manometer monteret på min, hvis du vil se hvordan det er tilsluttet skal du være velkommen (har ike selv lavet det).

Mølle

  • Gæst
Min Turbo \"fiser\"
« Svar #4 Dato: 24. December 2006 kl: 14:32:05 »
Anders

det kunne være fint med en lille billedserie med uret og monteringen.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Min Turbo \"fiser\"
« Svar #5 Dato: 29. November 2007 kl: 22:58:53 »
jeg har efter mit motorskift, monteret en anden wastgate og den fiser stadig  :?  Idag tog jeg en vinprop i "nøbremsen" så den ikke kunne "fise" men den gjorde det stadig..............

Er det indsugningsrøret mellem turbo og manifold der er en revne i........??

Er der noget som har sådan et rør på lager?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Min Turbo \"fiser\"
« Svar #6 Dato: 30. November 2007 kl: 07:44:50 »
Hej Morten

Jeg har en slange liggende. Men den har vel bare skudt proppen ud igen!
Ring hvis jeg skal sende til dig.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Mølle

  • Gæst
Min Turbo \"fiser\"
« Svar #7 Dato: 30. November 2007 kl: 07:52:16 »
du kan også hente rør og slanger på amagerhylden + i haven.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Min Turbo \"fiser\"
« Svar #8 Dato: 30. November 2007 kl: 08:35:09 »
Citat fra: "Jønne Ukendt"
Hej Morten

Jeg har en slange liggende. Men den har vel bare skudt proppen ud igen!
Ring hvis jeg skal sende til dig.

 Mvh Jønne Ukendt


Ok jeg ser lige om den har skudt proppen ud....så vender jeg lige tilbage
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Min Turbo \"fiser\"
« Svar #9 Dato: 05. December 2007 kl: 08:49:49 »
Ja den havde skudt proppen ud. Øv nu skal jeg bare have skiftet den turbo!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Min Turbo \"fiser\"
« Svar #10 Dato: 05. December 2007 kl: 09:04:16 »
Nej Morten!
 Du skal bare drikke noget mere vin.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min Turbo \"fiser\"
« Svar #11 Dato: 05. December 2007 kl: 09:25:53 »
Hej Morten.

Lyder det ikke som om din wastegate er stået af? Hvis turboen i øvrigt er OK, så var det måske værd at sysle lidt med wastegaten, før du skifter hele svineriet.

Wastegaten har til formål at begrænse det maximale ladetryk, og den opgave løser den ved  at lede en del af udstødningsgassen udenom turbinehjulet og direkte i forrøret. Ladetrykket "fornemmer" den via det lille metalrør, der kommer fra kompressorhuset. Abregeldrück (gad vide, om der  finde et lige så godt dansk ord???) indstilles på den lille umbrachoskrue med kontramøtrik på toppen af wastegaten. Denne skrue forspænder en fjeder mere eller mindre og derved justeres det tryk, der skal til, før omløbsventilen åbner og sender udstødningsgassen direkte i forrøret. Ab fabrik skal den åbne ved 0,65 bars overtryk. Optræder der af en eller anden grund fejl her, så er motoren sikret mod psykotiske høje ladetryk vha. overtrykssikringen (den sorte plastknold på inds.manifolden). Denne kan ligeledes justeres af en (plast-)skrue på toppen. Ab fabrik er indstillingen her ca. 0,8-0,9 bar. Med andre ord så spiller de to fint sammen - hvis wastegaten gør sit job ordentligt, så åbner  overtryksdåsen aldrig. Hvis den åbner, så taber motoren ladetrykket (og dermed trækkraft) stødvis og "fiser".

Med det i mente, kan vi sjusse os til en diagnose. Dit samspil mellem de to justeringer er tilsyneladende ikke i orden. Enten et overtryksdåsen alt for forsigtigt justeret (løses ved at skrue indad på skruen - men brug lige et manometer, så du kender trykket), eller også gør wastegaten ikke sit job. Er sidstnævnte tilfældet kan det skyldes to ting:

1) Enten har "nogen" (got you :wink: ) skruet ladetrykket meget højt op, så det overskrider overtryksdåsens justering. Det gøres ved at skrue umbrachoskruen adskillige gange indad. Det kan du også tjekke med et manometer, og løsningsn består så i at skrue udad indtil det korrekte ladetryk nåes.

2) Eller også har ventilen i wastegaten simpelthen sat sig fast. Det sker hyppigt på "lagrede" turboer. Enhver der har syslet med turboer, ved at det notorisk er noget rustent lort, der lever sit liv i saltvand og med ekstreme temperaturer. Derfor er løsningen at motionere ventilen igang igen. Første forsøg går på, at tildele wastegatens rod en serie venlige, men bestemte hammerslag i varm tilstand. Giver det ikke ventilen bevægeligheden tilbage, så tag det lille metalrør af og sæt lufttryk på wastegaten. Sådan en 8 - 10 bar kombineret med flere venlige og bestemte hammerdask plejer at løsne selv de mest genstridige ventiler. Når du så har fået bevægelæighed i den, så kan du simpelthen - med et motorstetoskop - høre, at ventilen bevæger sig, når du giver den et skud luft fra en kompressor.

I sidste instans er det muligt heklt at skifte wastegaten, men det er en historie, der omfatter nogle trælse fortællinger om rustne skruer og blodige knoer, så den venter vi lige med.

Held og lykke med projektet!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Min Turbo \"fiser\"
« Svar #12 Dato: 05. December 2007 kl: 10:53:47 »
Jeg har en anden turbo liggende som er iorden! Den håber jeg at wastgaten fungere - det gjorde den da den sad på den bus den kom fra.

Jeg lod også mærke til at den ikke havde ordenligt friløb når jeg tvistede akslen som en snurretop. Den stoppede med det samme.

Og Jarl jeg har ikke skruet på turboen.......Den sidder jo i den spæde motor, som endnu ikke har kørt 1000km.......
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Crapz

  • Gæst
Min Turbo \"fiser\"
« Svar #13 Dato: 08. August 2009 kl: 13:15:58 »
Citat fra: "Jarl"


I sidste instans er det muligt heklt at skifte wastegaten, men det er en historie, der omfatter nogle trælse fortællinger om rustne skruer og blodige knoer, så den venter vi lige med.

Held og lykke med projektet!


Suk ja nå men min wastegate har sat sig på den nye turbo eller den har aldrig virket :S

har prøvet at puft og slå det sveden væltede af mig og det gør den sku stadig  :roll:

så Jarl kan jeg ik få den historie som hvordan jeg får den wastegate pillete af ?

har tænkt mig at tage hele turboen af som en starte nogen gode hints ?

Crapz

  • Gæst
Min Turbo \"fiser\"
« Svar #14 Dato: 09. August 2009 kl: 17:32:35 »
.