Forfatter Emne: Fra aaz 1.9td til kun azz 1.9d  (Læst 1683 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kommandøren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 128
    • Vis profil
Fra aaz 1.9td til kun azz 1.9d
« Dato: 21. April 2011 kl: 21:57:38 »
Hej har læst i en del tråde for at få svaret, men er stadig i lidt forviring . Min turbo er stået af og er  ikke specielt intresseret i at få en ny på. har skruet den af og overvejer at forlænge udstødningsrøret op til udst,manifolden. proppe olie retur og fremløb af. og køre vidrer.
Diesel pumpen er en aaz. har hul i motorpladen for at der er plads. vil ikke bekoste en udskiftning.
Er der noget problem i at gøre det ovennævnte ?.
mvh Sebastian

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Fra aaz 1.9td til kun azz 1.9d
« Svar #1 Dato: 21. April 2011 kl: 22:19:57 »
Hej Sebastian.

Jeg har selv lavet samme sag. Dog ved at bruge stumper far en anden motor jeg havde på lager.
En AAZ uden turbo kaldes 1Y.

Hvis du søger lidt herinde på 1Y bliver du meget klogere, end hvis jeg skal forklare noget, og ikke kalder tingene det rigtige.
Ellers er det vist bare at spørge løs - men prøv at søge lidt først - emnet er beskrevet til mindste detalje tidligere.

Mvh elmo
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Mølle

  • Gæst
Fra aaz 1.9td til kun azz 1.9d
« Svar #2 Dato: 22. April 2011 kl: 07:23:49 »
Rigtigt hvad Elmo skriver... -og det korte svar er: Ja. Du kan bare lave et rør med de to flanger som turboen har.. Så kan du altid montere turboen igen en dag, hvis du fortryder..

Det du kan læse mere om er omkring optimalt dyssetryk og pumpetiming... men hvis du bare fjerner turboen, så kører den stadig. Bare ikke lige så kvikt. God fornøjelse...

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Fra aaz 1.9td til kun azz 1.9d
« Svar #3 Dato: 22. April 2011 kl: 08:09:20 »
Citat fra: "kommandøren"
Hej har læst i en del tråde for at få svaret, men er stadig i lidt forviring . Min turbo er stået af og er  ikke specielt intresseret i at få en ny på. har skruet den af og overvejer at forlænge udstødningsrøret op til udst,manifolden. proppe olie retur og fremløb af. og køre vidrer.
Diesel pumpen er en aaz. har hul i motorpladen for at der er plads. vil ikke bekoste en udskiftning.
Er der noget problem i at gøre det ovennævnte ?.
mvh Sebastian


Den metode som billederne viser her:
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=11210&start=8&postdays=0&postorder=asc&

er en af de lettere måder at gøre en JX torboløs.

Mølle

  • Gæst
Fra aaz 1.9td til kun azz 1.9d
« Svar #4 Dato: 22. April 2011 kl: 09:40:26 »
Nu fremgår det ikke om det er den org. turbo eller om der er brugt JX stumper. Men Brians løsning er da helt fin.

Hvis du har modet til det ville jeg foreslå at erstatte turbohuset helt og i stedet montere en rørbøjning med to påsvejesede flanger. bare for ikke at tvinge udstødningsgassen igennenm turbohusets krinkelkroge... En sauger skal bare kunne komme af med gassen på nemmeste måde...

Offline kommandøren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 128
    • Vis profil
Fra aaz 1.9td til kun azz 1.9d
« Svar #5 Dato: 22. April 2011 kl: 13:10:58 »
Hej
Tusind tak for svarende :)
Tror det er en original turbo fra aaz, Hvis jeg bare triller vidrer uden turbo og uden at ændre timing og dysetryk, skader jeg så motoren ? har det iøvrigt inflydelse på om den forurener mere? (tænker på syn)

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Fra aaz 1.9td til kun azz 1.9d
« Svar #6 Dato: 22. April 2011 kl: 13:35:23 »
Citat fra: "kommandøren"
Hej
Tusind tak for svarende :)
Tror det er en original turbo fra aaz, Hvis jeg bare triller vidrer uden turbo og uden at ændre timing og dysetryk, skader jeg så motoren ? har det iøvrigt inflydelse på om den forurener mere? (tænker på syn)


AAZ turbo ved jeg intet om.

Jeg har kørt med JX uden turbo, og afproppet som vist på billederne i årevis uden problemer der skyldes dette setup.

Jeg har fået bilen synet 4 gange med den afprop-løsning uden at det blev bemærket, og røggastesten blev bestået med en stor sikkerhedsmargin.
Jeg har ikke rørt dysetryk eller pumpetiming.

Jeg tror det er spild af penge at købe en brugt turbo der har ligget på hylden i 10 år.

Offline kommandøren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 128
    • Vis profil
Fra aaz 1.9td til kun azz 1.9d
« Svar #7 Dato: 22. April 2011 kl: 14:06:07 »
Tak :) var ellers lige på vej til en overspringshandling :)

og vil egentlig helst køre uden efter jeg har læst om jarls erfaringer.
lige et spørgsmål mere passer jx udstødnigsmanifold over på azz motoren
sebastian

Mølle

  • Gæst
Fra aaz 1.9td til kun azz 1.9d
« Svar #8 Dato: 22. April 2011 kl: 15:51:44 »
Citat fra: "kommandøren"
Tak :) var ellers lige på vej til en overspringshandling :)

og vil egentlig helst køre uden efter jeg har læst om jarls erfaringer.
lige et spørgsmål mere passer jx udstødnigsmanifold over på azz motoren
sebastian


Ja.