Forfatter Emne: Hjælp til valg af T3 Carevelle  (Læst 5153 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

abu

  • Gæst
Hjælp til valg af T3 Carevelle
« Dato: 23. Maj 2011 kl: 18:19:25 »
Hej T3 net..

Først og fremmest fed side, her er jo masser af herlig information til sådan en grønskolling som jeg selv :)

Jeg søger en caravelle som daily driver. Jeg har været ved at læse herinde og regne lidt på det og er kommet frem til at det er benzinmodellen der vil passe mit behov bedst.. Primært på grund af at vægtafgiften er så meget lavere..

Hvor jeg er strandet er ved hvilken motor der bedst vil passe til mine behov.

Mine behov er primært bare at den skal være driftsikker - også i vintermånederne. Dog skal den også kunne trække en campingvogn med en totalvægt på ca. 1000 kg. Det er ikke længere ture, kun rundt i det danske sommerland - måske en til 5 ture om året.

Allerede har min fornuft sagt mig at det nok ikke er en luftkølet boxermoter jeg skal have fat i..

Jeg har herinde læst mig frem til at man kan sætte rækkemotoren i som sidder i Golf, passat og vento. Allerede her er jeg blevet lidt fanget.. Der er mange donorbiler og de motore er jo også billige i reservedele. Men hvad jeg så endvidere har læst mig frem til er at jeg skal have fat i en diesel for det er her at motorophæng samt gearkasse passer. Er det korrekt forstået?

Hvordan hænger det lige sammen med registreringsafgiften når man skifter brændstof?

Og hvad når motoreffekten overstiger mere end 25 % af bilens originale motors kraft?

Jeg ved godt at man kan få en rækkemotor med 75 heste, men sådan en har jeg allerede trukket campingvognen med hvor den lå i en vento. Her kæmpede den altså en lille smule, og får den så lige 500kg mere at trække plus x antal kilo fra de personer der kan være ekstra i caravellen tror jeg altså bestemt ikke at de 75 hypper er nok.

Bilen skal være lovlig, så vil ikke bare lave den om til en 90 hestes og så på papirerne have en 75 hestes.. Tør jeg sgu ikke hvis man så skulle blive indblandet i en ulykke.. Det vil blive noget rod med forsikringsselskabet.

Men alt i alt, hvad vil være bedst for mig? Det skal siges at jeg har ikke har megen erfaring i at rode med biler selv, men har flere kammerater der er mekanikere som nok er villige til at hjælpe.

Mit budget hedder 20-25.000, kan det overhovedet lade sig gøre?

Håber i kan hjælpe på trods af mit nok noget rodede indlæg :)


Mvh. Martin

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hjælp til valg af T3 Carevelle
« Svar #1 Dato: 23. Maj 2011 kl: 18:36:38 »
Det er korrekt, at Golf og Passat motorerne passer dvs. blokkene er kompatible med dieselmaskinerne og deraf behovet for koblingshus og højgearsaksel, hvis det er række 4 vi er ude i.
Boxer motorer passer plug and play på benzin gearkasserne. Dog kan der være forskel på koblingernes diameter. De vandkølede ( Wasserboxer = WBX ) fås fra den noget bovlamme DF og op til DJ med 112 hk så udvalget er der. Dog er der ikke så mange wbx på markedet hvis du sammenligner med R4 motorerne.
Hvis du skal øge effekten med mere end 20 % slipper du nok ikke udenom afgift. Skattefar har for længst vedtaget, at ville have andel i - næsten - alt hvad man som bilejer foretager sig.
Du kan finde indlæg herinde om konverteringer, og et forum tillader spørgsmål henad vejen, hvis du løber sur i projektet. Men mht. afgifter må jeg melde blank. Det ved andre langt mere om, end undertegnede. Jeg vil dog vove det postulat, at du godt kan blive kørende indenfor din ramme ?

abu

  • Gæst
Hjælp til valg af T3 Carevelle
« Svar #2 Dato: 23. Maj 2011 kl: 18:48:20 »
Tak for svaret :)

Problemet lige nu er ikke så meget hvordan, meget mere om jeg overhovedet skal. Altså lave konventeringen eller om det bliver for dyrt når skattefar også vil lege med :)

Så som sagt vakler jeg på om det skal være boxeren eller lave en konventering til en række 4'er..

Er række 4'eren ikke den mest driftsikre i og med at den også er så meget yngre?

Og som du selv siger er der flest R4'ere hvorfor jeg så tænker at den også er den billigste at vedligeholde..

Det kommer vel ned til hvad koster det at lave sådan en konventering inklusive afgift.. Nogen der har et bud på det?

Eller mener i at boxeren er billig nok i drift og kan slæbe sådan et skur uden at give op i tide og utide :)

Indtil videre tak for hjælpen :)

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Hjælp til valg af T3 Carevelle
« Svar #3 Dato: 23. Maj 2011 kl: 19:03:27 »
hvorfor ik finde en bus med wbx og konverter den til R4, så er der ingen ekstra afgift, hvis du altså holder dig indenfor de 20%

dele til konverteringen ligger der masser af rundt omkring, ellers køb en diesel T3 til ophug for 2-3000kr og hæv skrotpræmien når du har taget det du skal bruge :)

hvis du selv laver det med dine venners hjælp, skal dit budget nok holde, men skal du have et væksted til det er det billigere at købe et færdigt projekt :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Hjælp til valg af T3 Carevelle
« Svar #4 Dato: 23. Maj 2011 kl: 19:03:32 »
du kan sagtens bruge en benziner til en R4 ombygning da gearkasse og motorophæng passer lige over på
det eneste problem ( som jeg lige kan se) er at lave et ophæng til ekspantionsbeholderen men det er da et problem det er til at løse

edit: jeg er vidst for langsom  :D
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Hjælp til valg af T3 Carevelle
« Svar #5 Dato: 23. Maj 2011 kl: 19:07:23 »
køb en caravelle med tvivlsom wbx 112 hk motor og smid en ADY eller AGG 115 hk (eller en lidt ældre 2E) se evt her

Hinze

abu

  • Gæst
Hjælp til valg af T3 Carevelle
« Svar #6 Dato: 23. Maj 2011 kl: 19:39:15 »
Fedt, tak for alle de hurtige svar.

Så som jeg tidligere har forstået at motorophænget til en R4 kun var i dieselversionen er forkert? Motor og gearkasse kan sagtens flyttes over i f.eks. en med wbx? bortset lige fra den omtalte ekspantionsbeholder?

Hinze, har du en ide om hvad de motore cirka ligger i af prisleje?

Og hvad siger synshallen egentlig til at det er en helt anden motor? Det passer dem fint hvis bare man ikke overskrider de 20 % ?

Offline nels

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Hjælp til valg af T3 Carevelle
« Svar #7 Dato: 23. Maj 2011 kl: 20:33:58 »
Tror jeg ville kigge på denne

http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-p-132631.html#132631

Så har du bundkar, ventildæksel, etc..., hvad du skal bruge..
I biblioteket øverst tv på denne side ligger den typegodkendelse, du skal bruge, så find en ABS motor, og betal SKAT, så er du fint kørende... :)
Hilsen Nels.

T3 Caravelle AAM 1,8i 1988 Solgt
Kawasaki Eliminator 1200  1987
Kawasaki z 650  1978
Octavia (vinterbil)

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
Hjælp til valg af T3 Carevelle
« Svar #8 Dato: 23. Maj 2011 kl: 20:34:25 »
Der er vist også noget med at "billig i drift" ikke passer ind i sætninger med WBX'er? Er de ikke temmelig tørstige i forhold til R4?
VH
Morten
61 78 74 02

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Hjælp til valg af T3 Carevelle
« Svar #9 Dato: 23. Maj 2011 kl: 20:57:17 »
Efter fynstræffet hvor Guld4eren (med AGG) trak en fuld læsset campingvogn med ca 100 kmt på motorvejen,
både opad og nedad, kan jeg klart anbefale AGG-motoren eller 2E som yder det samme, bare ved lidt flere omdr.
Min AGG trækker som et lokomotiv ( sammenlignet med en JX  :wink:  ) på trods af at den stadig mangler tomgangsstyring og signal fra et par følere.
Et par gange på turen måtte den op omkring 110-115 kmt for at komme uden om et par smølehoveder, men så begynder kræfterne også at slippe op.
Uden campingvogn har jeg ikke testet dens formåen fuldt ud, men fra omkring 125 kmt trækker den hurtig og ubesværet ud til overhalinger,
og det er indtil nu stabiliteten, eller mangel på samme, som gør at den ikke er blevet testet over de 145-150 kmt (efter speedometeret)
Bensinøkonomien, når den bruges som campingtrækker, skal man dog ikke tænke for meget på....turen til fynstræffet endte med ca 6 kml.
Til den daglige kørsel med mange småture ligger den omkring 9 kml så den er til at leve med, men ikke meget bedre end WBX i det daglige.
Mht priser svinger det meget, men jeg ved hvor der er en AGG, ilægningsklar med få mangler og med 3H gearkasse og næsten ny kobling, til 5000,-  8)  
Den har iøvrigt også ny generator og renoveret starter...
Jeg ved også at den kan byttes med en fin 1,9 D eller en perfekt 1,6 TD  :wink:  ...køreklar naturligvis, men det kommer der nok noget om i en anden tråd.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

abu

  • Gæst
Hjælp til valg af T3 Carevelle
« Svar #10 Dato: 23. Maj 2011 kl: 23:33:45 »
@Nels: Problemet med at købe dieselversionen er netop at jeg skal til at betale en ordentlig røvfuld til skattefar, men hvis jeg som Hinze skriver finder en bil med en tvivlsom WBX med 112 heste overstiger jeg ikke 20 % reglen ved at lige en AGG, ADY eller 2E i.. Derfor er det som jeg tror der er planen indtil videre.. Desuden, tror du ikke at en ABS vil være lidt for sløv til at bruges som campingtrækker?

@Tony: Super fedt med den dejlige lange beskrivelse.. Virkelig fedt for så kan jeg få en ide om hvordan den vil opføre sig med campingvognen bagefter. Med hensyn til benzinøkonomien som trækker havde jeg heller ikke forventet det store.. Bare at det skulle kunne lade sig gøre :P


Nogen der ved hvor man hurtigt og lettest finder en carevelle med wbx? Er det her på de danske sider (dba, guloggratis, t3nettet) eller findes der nogen biler som det kan betale sig at importere til det formål som jeg har her, og i så fald hvorfra?

Igen mange tak for svarerne.. Det er sgu dejligt med folk der deler ud af guldkorn som jer ;)

abu

  • Gæst
Hjælp til valg af T3 Carevelle
« Svar #11 Dato: 23. Maj 2011 kl: 23:56:23 »
Men på den anden side.. Gad vide hvad skattefar vil have? For det her ser da interessant ud :)

http://www.guloggratis.dk/vw/caravelle/annonce/11237907

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Hjælp til valg af T3 Carevelle
« Svar #12 Dato: 24. Maj 2011 kl: 00:00:44 »
Citat fra: "abu"
Hinze, har du en ide om hvad de motore cirka ligger i af prisleje?


Hmmm, et helt tilfældigt skud i tågen kan du se her  :wink:

Offline nels

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Hjælp til valg af T3 Carevelle
« Svar #13 Dato: 24. Maj 2011 kl: 09:09:30 »
Måske er denne stadig til salg..??

http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=12868&highlight=

Den "gamle" Barbiebus, sikkert en herinde fra kender data på motoren..,
og så er den jo her fra byen.. :)

http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-6456-highlight-barbie.html

Ang motor valg, er 112 hk jo klart bedre end 90 hk.. :)
Hilsen Nels.

T3 Caravelle AAM 1,8i 1988 Solgt
Kawasaki Eliminator 1200  1987
Kawasaki z 650  1978
Octavia (vinterbil)