Forfatter Emne: ..endeligt..  (Læst 2211 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Djursland

  • Gæst
..endeligt..
« Dato: 23. Oktober 2005 kl: 17:25:17 »
hej ant...

da vi stod og snakede på banegårdspladsen i århus og pisse frøs nævnte jeg at du skal have en jx pumpe på pga at den kan ikke være i motorrumet på en alm T3 fordi at pumpen er 40 mm for høj..

du kan evt sænke motoren de 50 mm der skal til for at den kan være der..

og når en aaz motor smider den nedeste bolt er det ikke så billigt at få den til at køre igen

topstykke med ventiler er højst sansynligt færdig pga at der ikke er plads til ventillerne når de ikke køre rundt..

bøjet ventiler hvis du er heldig og ravnet topstykke ved ventilstammerne og hul i stemplerne  hvis du er uheldig..

mht om en jx pumpe giver flere heste må jarl på banen med det svar. for det er min hjerne ikke udvilklet nok til at kunne svare på  

Mvh Flemming  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
..endeligt..
« Svar #1 Dato: 23. Oktober 2005 kl: 21:27:58 »
Først til lykke med den nye motor. Det er den de skulle have haft fra starten :D

Ventilerne køber du for en slik hos Hovwdiaudi. Bolten får du boret ud og så checker du den udfræsning, som krumtappen har. Samtidig køber du et nyt takthjul til krumtappen. Det må ikke have spillerum i forhold til krumtappen. Bolten du skal brige SKAL være kvalitet 12.9. Den finder du også hos Hovwdiaudi.

Og så er min hjerne vist ikke sprcielt udviklet - jeg er vist nærmere sådan lidt VW-autist :D , men i hvert fald er der flere hypper at hente med en JX-pumpe. Det skyldes knastskivens udformning og overtryksdåsen på toppen af pumpen. For at udnytte det skal der selvfølgelig skrues ordentligt op for den - så er der valgfrit mellem ca. 75 og 110 hk. En ladeluftkøler gør det ikke ringere. Frontmonteret oliekøler er efter min mening et must, hvis man vil bruge hestene. AAZ'eren kan godt lave varme, når den presses - mere end en JX
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
..endeligt..
« Svar #2 Dato: 24. Oktober 2005 kl: 10:07:25 »
hej med jer..

hvis den bliver ved med det må den jo lige hæftes med en svejse klat.. bar en lille en..

Mvh Flemming  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
..endeligt..
« Svar #3 Dato: 24. Oktober 2005 kl: 19:28:33 »
Arhhhhh... det der svejseri på krumtappen... der kan vi ikke lide. Viser det sig, at den lille udfræsning er blevet for stor, så kan krumtappen slibes, så der ryger et lille stykke af næsen og der bliver mulighed for at lave en ny passende udfræsning. det kan alle gode cylinderservice. Nu er det imidlertid slet ikke sikkert, at det er en problem - som sagt - tjek om der er spillerum og sæt et nyt hjul på. Spænd så den nye 12.9 bolt med de foreskrevne NM og så videre med graderne - så hører du aldrig fra det halløj igen.

Bedste hilsner

Jarl - nu på samme uproblematiske krumtapbolt på 6. år. :D
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
..endeligt..
« Svar #4 Dato: 24. Oktober 2005 kl: 19:49:39 »
Ja, nu er jeg begyndt at svare mig selv... :shock:  

Nej, jeg glemte bare grunden til hele problemet. I gamle dage... dvs. før 1988 brugte VW krumtapbolte i den kvalitet, der hedder 12.9 (dvs. hamrende stærkt elastisk materiale) I 1988 indførte man 8.8 (det er ganske almindelig boltkvalitet - standardvare) i stedet for. De bolte sad på alle 1,6'erne i de år og blev også brugt til de første 1,9'ere (AAZ, 1Y osv.) 8.8eren er kendetegnet ved at den på sit 6 eller 12 kantede hoved er flad med en rund mikrofordybning i midten. I 1994 erkendte VW, at den ringere bolt ikke kunne klare jobbet. Derfor blev den igen ændret til 12.9 og samtidig kom der en servicemeddelelse til VW-værksteder om, at den skulle skiftes på biler der kom ind. I DK er der bare ingen, der har taget det alvorligt - desværre. Det har kostet mange ventiler :cry: . 12.9'eren er kendetegnet ved en forhøjning på 2-3 mm. midt på det 12-kantede hoved.
Altså: Sluk kværnen, fingrene ind i midtet af den nederste remskive. Er der en knold på bolten? Ja, - smil, åben en dåseøl og ryg en smøg. Nej - tag en sygedag i morgen, køb en ny bolt hos Hovwdiaudi og få den i så du kan sove roligt. :D
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
..endeligt..
« Svar #5 Dato: 24. Oktober 2005 kl: 22:24:57 »
hej jarl..

er det nu også nødvendig at slukke sin motor inden man mærker efter... ti hi hi hi..

men der skal altså være en forhøjning på bolten...

Mvh Flemming   :lol: