Forfatter Emne: overvejer nye gløderør....  (Læst 1259 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

T3Anders

  • Gæst
overvejer nye gløderør....
« Dato: 24. Februar 2007 kl: 23:13:40 »
Jeg har søgt lidt i forummet og er efterhånden kommet frem til at mine gløderør bør tjekkes.

Ved koldstart om morgenen starter den første gang med trukket koldstartshåndtag, men den går mere eller mindre ujævnt, og der kan gå op til to minutter før man kan slippe speederen helt. Samtidig er der en del hvid røg indtil den går jævnt.

[size=18]Har jeg tolket symptomerne korrekt, eller starter en 19 år gammel dieselmotor, der har gået 130.000 km bare sådan om vinteren?[/size]
 
Så er spørgsmålet så bare lige om jeg tør forsøge at gå i gang selv  :roll:  :?:  Og hvad risikoen evt. er ved at udskyde operationen for længe?

Jeg ved ikke hvilke gløderør der sidder i nu, men de er 14 md. /16.000 km gamle, fra motoren blev renoveret med ny tandrem, topstykke, toppakning, brændstoffilter, oliefilter, dysejustering mm. Hvor længe kan man forvente at gløderør holder, hvis jeg skifter til noget kvalivareagtigt som f.ex. Beru, Bosch Duratherm ell. tilsvarende? Og bør alle fire skiftes på én gang, eller kun dem som er defekte?

Skal jeg have fat i en "So wirds gemacht", en anden manual, eller er der lige så gode eller måske endda bedre billeder, her på siden, i en gammel tråd?

 -Mange spørgsmål, men min erfaring med biler er indtil nu kun at fylde vand og olie på motoren, skifte hjul og det er så stort set også det hele...........

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
overvejer nye gløderør....
« Svar #1 Dato: 24. Februar 2007 kl: 23:30:23 »
kort ?

nej det er ikke korrekt....

den lidt længere:
når du først har gang i maskinen så får gløderørende ikke længere strøm, så der ligger fejlen ikke, hvis du havde _start_ vanskligheder kunne det måske ligge der. Men vil du alligevel være sikker, så tage da og mål modstanden gennem hvert enkelt gløderør så ved du om de er ok.

Jeg tænker umiddelbart pumpetiming og dyser når jeg hører sådan en beskrivelse (evt. kompression)

1) hvornår er dyserne skiftet ?
2) ved du hvad timingen på pumpen er ?
3) kender du kompressionen på cylinderne ?
4) har du prøvet at trække den sorte top/blok(den slangen til indsugning sidder på) på ventildækslet af mens maskinen kører ?

glørerør kører til de dør, dyser har en levetid i god stand på 100.000 km
Mvh. Casper

T3Anders

  • Gæst
overvejer nye gløderør....
« Svar #2 Dato: 24. Februar 2007 kl: 23:38:15 »
Jeg må melde pas til pkt. 1,2,3 & 4. Hvad sker der hvis jeg hiver den sorte top på ventildækslet af?

Kkrogsgaard

  • Gæst
overvejer nye gløderør....
« Svar #3 Dato: 24. Februar 2007 kl: 23:44:04 »
Du kan hive oliemåleren ud af det hak, der holder den fast og så af med udlufteren, den sorte prop Casper snakker om, hvis der kommer olie eller luft ud af målerrøret, så er der vel underkompression i motoren=lidt træls.

T3Anders

  • Gæst
overvejer nye gløderør....
« Svar #4 Dato: 24. Februar 2007 kl: 23:57:33 »
Jeg har et hobby-voltmeter liggende, kan det evt. bruges til at måle gløderørene med, og skal jeg have dem ud for at gøre det?

Jeg er allerede ved at løbe lidt død i "oliemåleren, ventildækslet etc.", måske skulle jeg lige finde nogen billeder et eller andet sted først, før jeg spørger mere.  :?  :lol:  :lol:

Ligger der umiddelbart noget på nettet eller skal jeg have fat i en "So Wirds Gemacht" ell. lign.?

Kkrogsgaard

  • Gæst
overvejer nye gløderør....
« Svar #5 Dato: 25. Februar 2007 kl: 00:09:48 »
Oliemåleren er den pind, hvorpå du kan aflæse oliestanden på motoren, den du kan hive ud af et langt rør, der går ned i blokken. Den sidder omme bagi ved ekspansionsbeholder og oliepåfyldningsrøret.

Ventildækslet er det øverste på motoren, det er fastspændt med 8 bolte (eller 10) og hvis det er en TD du har, sidder der højstsandsynligt et foliemærke på det, med skriften Achtung, attenzione osv. Derpå sidder der en rund sort dåse, ovenpå et ånderør fra ventildækslet, og udfra dåsen løber en slange.

Hvis du tager dåsen af og løsner målepinden, lukker åndehullet med en hånd, ved driftsvarm motor (husk en klud, så du ikke bærnder nallerne) kommer der så luft, olie eller andet ud af oliemålerrøret?

T3Anders

  • Gæst
overvejer nye gløderør....
« Svar #6 Dato: 25. Februar 2007 kl: 00:11:36 »
Ok; fik lige læst svaret igen og hvis oliemåleren er det samme som oliepinden, så ved jeg naturligvis godt hvad vi snakker om! men udlufteren....?

T3Anders

  • Gæst
overvejer nye gløderør....
« Svar #7 Dato: 25. Februar 2007 kl: 00:13:42 »
Hov, du svarede samtidig!   :) Forsøger at gøre som du beskriver imorgen, og vender tilbage med symptomerne.....

T3Anders

  • Gæst
overvejer nye gløderør....
« Svar #8 Dato: 25. Februar 2007 kl: 15:31:14 »
Ja, fik så hevet oliepinden op og hevet den sorte top af og sat en klud over hullet; og der gik en 15-20 sek. så dryppede der sgu' en dråbe olie ud af olierøret...........så jeg har altså underkompression i motoren? og det er så lidt træls, eller hvor dystre er prognoserne? Motoren nåede ikke at blive varm, er det afgørende?

Og samtidig knækkede koldstartshåndtaget så lige af; pis!  :x

Kkrogsgaard

  • Gæst
overvejer nye gløderør....
« Svar #9 Dato: 25. Februar 2007 kl: 19:06:02 »
Thøgersen kan komme med et kvalificeret bud på problematikken, da det er samm e stmptomer som min motor har.

Måske kan pumpetimingen også have indflydelse.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
overvejer nye gløderør....
« Svar #10 Dato: 25. Februar 2007 kl: 19:31:39 »
Alle stempelmotorer har underkompression i en eller anden udstrækning. Spørgsmålet er hvor meget. Det kan du afgøre på 2 måder. Enten en gollertest, hvor man direkte måler volumen af underkompressionen, eller en regulær kompressionstest. Har du adgang til en lækagemåler, kan det også give et billede.

Jeg ved godt, at de færreste ligger med udstyr til de målinger hjemme i carporten, men reelt er det de eneste troværdige måder til at fastslå motorens kondition.

Prognosen ved for stor underkompression er ikke overbevisende. Det betyder ikke nødvendigvis akut motordød, men olieforbruget bliver gradvist større. Samtidig er stempelkippet (stemplernes mulighed for at "vrikke" i cylindergangen) formentlig for stort, hvilket speeder slidningsprocessen op.

Hvad er dit reelle olieforbrug? - Det kan være en indikator for, hvor slemt det er fat.

Bedste hilsner

Thøgersen - Fanø
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

T3Anders

  • Gæst
overvejer nye gløderør....
« Svar #11 Dato: 26. Februar 2007 kl: 10:00:22 »
Olieforbruget har været ~1,8L/3500km, det er vel ikke så galt? Desuden går motoren udmærket når man ser bort fra de første to minutter efter en koldstart.

Hvor får man lavet en kompressionstest, hvad koster det og er den eneste løsning så hvis det er galt, at bore op til overstørrelse, nye stempelringe, etc., etc.?

Eller er der noget andet jeg bør prøve først?