Forfatter Emne: timeforbrug på skift af hjullejer osv?  (Læst 8323 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
timeforbrug på skift af hjullejer osv?
« Dato: 13. November 2011 kl: 22:04:33 »
jeg er lige ved at regne på hvad det ca vil koste at få skiftet alle lejerne bagtil, altså 4 i hver side, hvor lang tid tror i det vil tage et værksted at gøre?

Mølle

  • Gæst
timeforbrug på skift af hjullejer osv?
« Svar #1 Dato: 13. November 2011 kl: 22:11:53 »
Citat fra: "burnout"
jeg er lige ved at regne på hvad det ca vil koste at få skiftet alle lejerne bagtil, altså 4 i hver side, hvor lang tid tror i det vil tage et værksted at gøre?


Jeg vil mene at der kun er to hjullejer bagtil i hver side... og at det vil vare ca. 4 timer at skifte i begge sider...

Mølle

  • Gæst
timeforbrug på skift af hjullejer osv?
« Svar #2 Dato: 13. November 2011 kl: 22:15:15 »
her er lidt om emnet.. hvis du kan finde det...

http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-9907-view-previous.html

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
timeforbrug på skift af hjullejer osv?
« Svar #3 Dato: 13. November 2011 kl: 22:44:05 »
Citat fra: "Mølle"

Jeg vil mene at der kun er to hjullejer bagtil i hver side...


ja det er der også, men jeg ville også få skiftet de inderste lejer på trækakslen samtidig da den larmer en del, og så er der jo 4 i hver side i alt.
så det er hele akslen fra gearkassen og ud der skal pilles fra hinanden i begge sider, have skiftet lejer, smøres, og samles igen.

hvad skal man regne med for sådan en operation mht tidsforbrug?

Offline Borre

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
timeforbrug på skift af hjullejer osv?
« Svar #4 Dato: 13. November 2011 kl: 23:47:20 »
Mener du knokkelled? de bevægelige led i hver ende af trækakslerne?
Yes!! Jeg har fået en T3\'er igen!

Offline kenny19821

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.475
    • Vis profil
timeforbrug på skift af hjullejer osv?
« Svar #5 Dato: 14. November 2011 kl: 06:27:26 »
Puha godt jeg skiftede alle i sommers dem bag i er lidt træls hvis det har sider længe.
MVH Kenny J
Aalborg
T3 westfalia Syncro

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
timeforbrug på skift af hjullejer osv?
« Svar #6 Dato: 14. November 2011 kl: 12:58:19 »
Citat fra: "Borre"
Mener du knokkelled? de bevægelige led i hver ende af trækakslerne?


ja det er det nok, jeg er efterhånden så vant til at læse engelske manualer osv at jeg ikke ved hvad tingene hedder på dansk hehe, men det er dem her:

http://www.justkampers.com/shop/t25/cv-joint-kits-x-4-bundle-kit-j11223.html

jeg bestiller dem + hjullejer til hver side, hvor lang tid kan det tage at skifte tror i?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
timeforbrug på skift af hjullejer osv?
« Svar #7 Dato: 14. November 2011 kl: 14:22:12 »
Det er ret nemt at skifte knokkelleddene. Af med trækakslen - udfordringen er at tage skruerne, uden de bliver runde. Rense, puste, grave med lille skruetrækker, så går det. Og går det ikke, så hav et sortiment at torx-bits til at banke ind, så du alligevel kan få hold på dem.

I almindelighed holder knokkelleddene på en 2wd tæt på evigt, for de skal slet ikke bevæge sig så meget, som på en forhjulstrækker, og manchetterne sidder fint beskyttet. Har du nogen specifik grund til at skifte dem?

Hjullejerne er mere besværlige og kræver en værkstedspresse. Man skal have den store kronemøtrik af og derefter hjul med tromle. Så skal ankerpladen af (den er i almindelighed så rusten, at den skal skiftes) og så kommer man ind til selve lejehuset. Man skal være meget kritisk overfor lejehuset, for ofte har det for stor indre diameter ved det inderste leje - kuglelejet. Hvis det er tilfældet, så bør lejehuset skiftes, for ellers vil der altid være overdrevent slør. Når de nye lejer presses i, skal man være opmærksom på, at det yderste leje (rullelejet) ikke bliver presset for langt ind, for så kommer det til at køre på distancestykket i stedet for lejeskålen. Når så det hele skal samles igen, så skal man være meget krakilsk med, om pasningen mellem akselstub og navflange er i orden, for ellers er man sikker på at miste kronemøtrikken ret hurtigt, og kort derefter kommer hjulet.

Man kan sagtens gøre det hele i en fart, men det, der er vigtigt er kvalitetsbevidsthed og rutine. Derfor er det et krystalkuglespørgsmål, hvor lang tid det varer, for ingen kan svare på, hvor genstridig kronemøtrikken er, hvor rusten ankerpladen er, hvor godt lejehuset er osv.

Alt i alt ville jeg aldrig overlade det til et værksted, der ikke har indgående kendskab til T3, for chancen for at de ødelægger mere end de laver, er overvældende. Kør til Thing eller endnu bedre - find en T3-freak med tid og lyst til at hjælpe - bestik ham rigeligt med øl, pizza og lommepenge, så får du et resultat, der dur.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
timeforbrug på skift af hjullejer osv?
« Svar #8 Dato: 14. November 2011 kl: 15:11:31 »
Husk at nævn låseringen inde i lejehuset.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
timeforbrug på skift af hjullejer osv?
« Svar #9 Dato: 14. November 2011 kl: 17:34:09 »
en T3 er jo ikke ligefrem raketvidenskab så mon ikke de kan hitte ud af det, og hvis ikke de kan får de den bare i hovedet igen. :)  og grunden til at jeg skifter det hele er egentlig bare for at være på den sikre side da den som sagt larmer en hel del bagfra. jeg ved at hjullejerne er smadret da der er tydeligt slør i dem, så jeg kan jo ligeså godt tage det hele med på en gang, så er jeg sikker. og skruerne til knokkelleddene er blevet runde for længe siden så de er smurt ind i loctite, endnu en god grund til at lade et værksted slås med det.. :roll:

men jeg satser på en 6 timer-agtigt, så må vi se hvad det ender på. tak for svarene.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
timeforbrug på skift af hjullejer osv?
« Svar #10 Dato: 14. November 2011 kl: 19:54:03 »
Medmindre du kender mekanikeren du sætter til det jobbet meget godt, må du som udgangspunkt forvente at han springer over hvor gærdet er lavest.

Dvs han vurderer sikkert ikke speciel kritisk på f.eks lejehus og ankerplade.
De fleste mekanikere jeg kender vil helst montere dele de selv har indkøbt og dermed kan stå inde for hvis der (7-9-13) skulle opstå problemer efter reparationen!

Så hvis du har bare den mindste mulighed for at lave det selv med support fra mekaniker eller anden sagkyndig person vil jeg helt klart anbefale det.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
timeforbrug på skift af hjullejer osv?
« Svar #11 Dato: 15. November 2011 kl: 10:58:47 »
Der er jo nogle mekanikere som altid vil have den holdning at "det har kunden ikke en stand forskid på" !

Undgå dem !

Jeg har et særdeles godt forhold til vores mekaniker og hans chef har tidligere haft Gogge inde til reperationer og service, (det vidste vi ikke da vi købte den) og ligemeget om vi kommer med Passaten eller T3-eren har vi altid en god diaolg, også selvom han ved at jeg selv laver en del ting selv, og vores svigerdatter og søn er begyndt at bruge det værksted, ikke mindst fordi det viste sig at være en bedre løsning end at fare til Flensborg og få lavet en forholdsvis dyr reperation.
Og vores svigerdatter er meget øm over sin blå Passat.

Den samme gode dialog har vi med Carepoint her i byen, for som deres hjælpsomme reservedelsfolk siger "vi kender jo ikke sådan en bil, så vi må jo spørge"

Det undrer vel ingen at de mennesker er henvist til T3-nettet, for der kan være hjælp at hente når de ældste mekanikere uddør

Derfor er jeg helt enig med wilson, og også Jarl, med hans vejledning !

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
timeforbrug på skift af hjullejer osv?
« Svar #12 Dato: 15. November 2011 kl: 13:34:04 »
nu har jeg en mekaniker som er vant til at jeg kommer med diverse mildt sagt godt brugte biler, så jeg tror nu ikke han stiller sig på bagbenene over at jeg skal have sat nogle nye lejer i bagvognen. han ser det nok nærmere som en mulighed for at hive nogle penge op ad lommen på mig, og sålænge alternativet er at rode med det liggende på en grusvej i december måned eller evt klodse bilen op hos en T3 kyndig langt fra hvor jeg bor (og måske gå hjem) så er der sgu ikke rigtig andet alternativ.

så jeg bestiller delene i england, kører ned til ham og beder ham om at skifte de dele jeg har med, og mit gæt er at han næppe siger nej til det når han ved der er en hel arbejdsdag i det.

så avanceret tror jeg altså heller ikke på at en T3 er at en uddannet mekaniker ikke kan finde ud af at skifte et par knokkelled og hjullejer, det er altså et værksted der er vant til at rode med helt nye biler der ifht en 22 år gammel T3 jo nærmest ligner noget der er bygget hos NASA, så mon ikke det nok skal gå altsammen. :)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
timeforbrug på skift af hjullejer osv?
« Svar #13 Dato: 15. November 2011 kl: 14:22:47 »
Tjek lige om ikke vw-shoppen.dk er konkurrencedygtig ift dele fra uK
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
timeforbrug på skift af hjullejer osv?
« Svar #14 Dato: 15. November 2011 kl: 15:38:36 »
Citat fra: "jensjakob"
Tjek lige om ikke vw-shoppen.dk er konkurrencedygtig ift dele fra uK


4 styk drivakselled hos justkampers.com: 1.000 kr ialt + porto.
4 styk drivakselled hos vw-shoppen.dk: 2.800 kr ialt + porto.

såe.. :roll: