Forfatter Emne: *klonk* ved til/fra kobling samt hylelyde  (Læst 3469 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
*klonk* ved til/fra kobling samt hylelyde
« Dato: 08. November 2005 kl: 00:46:32 »
... tror sgu snart min gamle bus trænger til en ordentlig overhaling

1) Klonk lyd
Ved til- og fra kobling kan jeg ind i mellem høre et klonk... som om et motor- eller gearkasse ophæng eller noget i den stil er løst. Men måske det er noget andet? Bagtøj, kobling, gearkasse eller? Jo hårdere til/fra kobling jo højere klonk

2) Hylelyd
Lyder som en kilerem der fedter, men kun når jeg kobler til og kun på kold motor. Kobler jeg ud igen forsvinder det omgående. Er der nogle kileremme der kun belastes når gearkassen er tilkoblet? Eller er det koblingen der hyler?

Tak  :D
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

gulf

  • Gæst
*klonk* ved til/fra kobling samt hylelyde
« Svar #1 Dato: 08. November 2005 kl: 21:56:30 »
Ang. hylelyden:

Så er ens første tanke, at det sikkert er koblingen der er inde på nitterne.

Meeeen jeg har flere gange været ude for, at det faktisk er en løs kilerem til generator/vandpumpe der er årsag til præcis det fænomen du beskriver.... Jeg ved godt det lyder mærkeligt, og jeg har ikke selv nogen skudsikker forklaring på, hvorfor lyden forsvinder, når man kobler ud (også uden at omdrejningstallet ændres?). Måske er det fordi mere af motorens akseleffekt går til "remmen" i stedet for ud gennem gearkassen. Jeg ved godt det lyder mærkeligt, men ikke desto mindre kan det altså være tilfældet....


Mvh. Ulf

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
*klonk* ved til/fra kobling samt hylelyde
« Svar #2 Dato: 09. November 2005 kl: 13:06:30 »
Klonk

Jeg moslede længe med et mystisk klonk, det lød om om det kom bagfra under bilen, det viste sig imidlertid at det var den øverste gaffel i hjulophænget (forreste højre) der ikke sad for godt fast, jeg har så tævespændt den og klonket er væk. Egentlig skyldes det nok en slidt bøsning i ophænget, men det er ikke videre undersøgt.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
*klonk* ved til/fra kobling samt hylelyde
« Svar #3 Dato: 09. November 2005 kl: 23:57:25 »
Citat fra: "REN"
jeg havde min arm af og det fejlede ikke noget..

R


Ubehagelig oplevelse  :roll:  

 :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
*klonk* ved til/fra kobling samt hylelyde
« Svar #4 Dato: 10. November 2005 kl: 22:48:25 »
Kære forum

Når nu I "vold-tæske-spænder" bolten til den øverste triangel, så er I selvfølgelig opmærksomme på, at netop denne bolt bestemmer forhjulets styrt. Dvs. at en drejning af selve bolten påvirker styretøjsgeometrien ik'ås? Check lige om hjulet står rimelig lodret - ellers blver det en dæk-æder.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
*klonk* ved til/fra kobling samt hylelyde
« Svar #5 Dato: 10. November 2005 kl: 23:01:31 »
Ja, det er rigtigt, at det bliver en fast boltsamling når den i øvrigt er spændt :wink:  Trianglens bevægelsesmulighed ligger i bøsningen, der både har et lag nylon og et lag gummi.

Se her:

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=79862
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
*klonk* ved til/fra kobling samt hylelyde
« Svar #6 Dato: 13. November 2005 kl: 20:58:50 »
Mht bærearm

Hvis det ikke er bøsningen hvad er det så?
Min skal spændes unaturligt hårdt og efter et par tusinde km skal den have en tur igen.
I øvrigt spænder jeg den mens bilen står på jorden, så hjulet bliver hvor det er.
Faktisk skal den spændes så hårdt, at hvis jeg efter følgende hæver bilen op bliver hjulet siddende oppe i skærmen. Ikke nogen optimal situation, men det holder mig kørende  :roll:
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Djursland

  • Gæst
*klonk* ved til/fra kobling samt hylelyde
« Svar #7 Dato: 13. November 2005 kl: 21:44:30 »
hej med jer...

i er bisset at skrive sån noget med klonk  div steder.. :D  for nu er jeg begyndt at hører efter det også og nu er der så noget mere der skal laves på min syncro..

Mvh Flemming  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
*klonk* ved til/fra kobling samt hylelyde
« Svar #8 Dato: 13. November 2005 kl: 22:20:38 »
Citér
Mht bærearm

Hvis det ikke er bøsningen hvad er det så?
Min skal spændes unaturligt hårdt og efter et par tusinde km skal den have en tur igen.
I øvrigt spænder jeg den mens bilen står på jorden, så hjulet bliver hvor det er.
Faktisk skal den spændes så hårdt, at hvis jeg efter følgende hæver bilen op bliver hjulet siddende oppe i skærmen. Ikke nogen optimal situation, men det holder mig kørende


Jeg tror, at dine bøsninger er helt døde, så du kører jern mod jern. Få det ordnet, hvis du vil ordentligt. Fjederbevægelserne må da også være noget anstrengte?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!