Forfatter Emne: 1.7 med turbo!??  (Læst 2840 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pawel

  • Gæst
1.7 med turbo!??
« Dato: 14. November 2005 kl: 18:58:30 »
er der nogle derude der kan fortælle mig om turbokittet fra jx motoren kan sættes på en 1.7 D motor. Passer 1.7 på jx manifolden og hvad med dieselpumpe og oliepumpe- genbruger man dem fra jxeren? hvad mener i om 1.7 motoren modificeret med en jx-turbo. :?:

pawel

  • Gæst
1.7 med turbo!??
« Svar #1 Dato: 14. November 2005 kl: 20:07:26 »
er en 1.7 diesel opbygget på samme blok som jx og er topstykket det samme?  har de et ligeså blakket ry jxeren :?:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1.7 med turbo!??
« Svar #2 Dato: 14. November 2005 kl: 20:24:21 »
KY+JX = skøn motor. Ca. 85 hk og betydelig bedre temperaturforhold end JX. Du bruger kun blok, top og pumpekonsol fra KY og resten fra JX. Det passer plug'n'play og ryet er meget bedre end JX'erens (som i øvrigt er helt urimelig negativt - jeg ville gerne se andre 1,6 td maskiner flytte 1,5 ton bil med en cw-værdi som en mejetærsker)
KY'eren har ekstra kølekanaler i blok og top og har de samme oliesprøjtedyser under stemplerne som JX - så bare igang - det´er en superombygning
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pawel

  • Gæst
1.7 med turbo!??
« Svar #3 Dato: 14. November 2005 kl: 20:50:47 »
ok. godt at høre dette jarl. jeg har de sidste 5-6dage stresset rundt med et grotesk iver efter at få fat i en aaz, men de er DYRE og alle omkring mig synes det er hul i hovedet at bruge 15.000kr på en sprit ny fra de tyske t3firmaer... jeg synes ellers selv det ville være kanon med sådan en nyrenoveret sag som har kørt nul, men min økonomi (læs hjemmefront  :evil:  ) er ikke helt enig i mine betragtninger... så jeg har opsnuset en brugt 1.7 med 120.000km efter hovedrenoveringen til ca 3000kr. det er knam så holdbar løsning, men tilgengæld økonomisk overskuelig. jeg tror jeg prøver, hvis ikke andet byder sig mere end snart. tak for øvrigt for de andre gode rapsråd  :wink:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1.7 med turbo!??
« Svar #4 Dato: 18. November 2005 kl: 19:29:41 »
Pawel spørger:
Citér
Er det muligt at beholde ky motorens dieselpumpe, eller skal man bruge jx pumpen når der skal turbo på ky? Olie pumpen med oliekøleren skal vel bruges fra jx for der går det rør til turbo med nedkølet olie(ikke?).


Dieselpumpen fra en JX har en ekstra regulering, der tilpasser indsprøjtningsmængden til ladetrykket. Det er den mekanisme, der styres af den miniøldåse, der sidder på JX-pumpens top. Man kan i princippet godt køre med KY-pumpen, men man mister altså den ekstra regulering og dermed også ca. 10 hk  :(  Selve oliepumpen er identisk, men oliefilterflangen fra JX har, som du nævner en ekstra udgang il at forsyne turboen med frisk ren olie. Den er et must - ellers lever turboen i 10 sek.

Citér
Hvordan flyttes turboen fra jx til ky? Sidder turboen på manifolden eller er den monteret på blokken eller topstykket?


Turboen sidder på manifolden (som skal følge med fra JX'eren) og så er der et støttebeslag fra forrørets flange til motorblokken. Tag et helt kit fra JX, så passer det 100%. Husk også bundkarret fra JX - olien fra turboen skal jo retur til oliesumpen, gennem et hul i bundkarrat, som KY ikke har(Faktisk findes det hul i nyere KY'ere - det er bare proppet med en stor umbrachoprop).

Citér
I forbindelse med mine planer om isætning af aaz hørte jeg at der skulle laves et specielt beslag til turboen, er der også den forhindring når man skal sætte den på en ky? Der var også noget med en vakuumpumpe som skulle flyttes med fra jx til aaz - skal man også det når det er en ky-motor som skal bruges?
Passer ky sammen med min 5 trins gearkasse fra jx (kode aas)

Citér
I forbindelse med mine planer om isætning af aaz hørte jeg at der skulle laves et specielt beslag til turboen, er der også den forhindring når man skal sætte den på en ky? Der var også noget med en vakuumpumpe som skulle flyttes med fra jx til aaz - skal man også det når det er en ky-motor som skal bruges?


Ja, AAZ motoren har en slaglængde på 95,5 mm. Derfor er blokken lidt højere og det omtalte støttebeslag skal forlænges et par cm. Det er 5 min med en svejser. Både CS, KY og JX har slaglængde på 86,4 mm. Deres blokke er derfor nøjagtigt lige høje = plug'n'play
AAZ har en anden fortanding på mellemakslen og vacuumpumpen end de tre andre. Derfor skal en AAZ altid beholde "sin egen" mellemaksel og vacuumpumpe. Som sædvanlig "deler" CS, KY og JX samme mellemaksel og vacuumpumpe.

Citér
Passer ky sammen med min 5 trins gearkasse fra jx (kode aas)


Monteringsmæssigt passer alle 2WD dieselgearkasser efter '82 sammen. Diskussionen kan være om gearingen passer. AAS er en 5 trins beregnet til en JX - altså 70 hk. Måske vil du synes, at gearingen er lige i underkanten til en KYJX - så kan du kigge lidt i tråden her på siden om større dæk.

Du kan sagtens undvære intercooler, hvis du ikke vil have mulighed for at hente de 85-90 hk, som din motor indbyder til :P
Seriøst: KY er den koldeste motor i serien. Det betyder ikke, at den er kold - den klarer det bare lidt bedre end de andre. Den termiske belastning er meget høj i T3'erens dieselmotorer. Alligevel klarer mange 300.000 km ved fornuftig kørsel. Forsigtig højre fod og hyppige olieskift - max. 4000 km intervaller og ingen lange fuldgasepisoder - så går det fint. Men så fornuftigt er det jo kun os i slutningen af 30'erne der kører :D  Vil du give den en spand kul med god samvittighed, så er det 80 graders termostat, intercooler og oliekøler.

Tak for de pæne ord!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pawel

  • Gæst
1.7 med turbo!??
« Svar #5 Dato: 25. November 2005 kl: 11:23:53 »
sådan en oliekøler fra buschmiede.de koster jo 280euro+fragt. tænkte på mulige alternativer, såsom en anden oliekøler monteret foran, men hvordan forbinder man den til selve oliesystemet ved oliefilteret? jeg hørte også om en anden mulig løsning: en større oliekøler fra en AFNmotor kan køle mere end vores egen jx køler. den køler så også med vand, så der er ikke så meget montering og heller ingen frygt for for lavt olietryk, for der skal olien ikke pumpes helt op til fronten af bilen. Hvis man så samtidigt udskifter thermostaten er det så ikke et temmeligt holdbart alternativ?
og ps. godt nok er jeg ikke i slutningen af 30erne, men jeg kører da som een! (ihvertfald når jeg kører min T3...) 8)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1.7 med turbo!??
« Svar #6 Dato: 25. November 2005 kl: 11:30:45 »
Prøv at gå på et ophug og find en oliefilterflange fra en gammel Golf GTI. Den har ind- og udgang til oliekøleren og er thermostatreguleret. Så tager du til Sanistål og får dem til at lave hydraulikslanger. En passende oliekøler findes på ethvert autoophug.

God fornøjelse med makkeriet
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1.7 med turbo!??
« Svar #7 Dato: 26. November 2005 kl: 22:46:50 »
Ingen grund til bekymringer. Der er masser af olietryk med oliekøler på. For detr første, så når motoren hurtigt sit max olietryk, hvor reduktionsventilen i oliepumpen alligevel smider det overskydende tryk retur, og så er der jo også den mekanisme, at koldere og dermed tykkere olie bedre holder trykket end skummetmælkstyndt 145 grader varm motorolie. Hvis man ikke vil have de lange slanger, så kan selve køleren jo sættes mange andre steder end i fronten. Bare der er fartvind, så er alt jo godt. Hvad angår mængden, så er den kun større første gang. Når man skifter olien, så tømmer man jo ikke slangerne.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
1.7 med turbo!??
« Svar #8 Dato: 11. Januar 2006 kl: 09:56:00 »
Jeg har kig på en 1.6TD motor som jeg vil strippe til en ombygning  :D  Jeg er bare lidt i tvivl om lovligheden af ombygningen...

Hvordan ligger landet mht HK ifht det der står på registreringsattesten?

På min attest står der VW Bus og ikke andet, dog kan man vel fra årgangen regne ud hvilke motorer der fandtes dengang?

I givet fald man tager chancen og synsmanden ikke opdager det - hvad kunne konsekvensen være rent forsikringsmæssigt, hvis noget går galt?

... måske man bare skal gøre den lovlig?
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
1.7 med turbo!??
« Svar #9 Dato: 11. Januar 2006 kl: 10:05:14 »
som grund regel siger man 20% hk forøgelse er lovligt men det kan være lidt svært at finde præcist ud af for ved nogle enkelte undtagelser er det lovligt at tune mere end de 20%
men ellers kør ned i din synshal og tag en snak med dem de plejer at kunne hjælpe

med hensyn til forsikring skal man altid oplyse sit forsikringsselskab hvis man tuner sin bil ellers kan de nægte at udbetale penge i en evt erstatningssag eller man skal betale pengene tilbage

om man så gør det er jo op til en selv
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966